Stage 5
Join Date: Mar 2011
Posts: 694
|
Re: Când au început circuitele în România?
Ce spune Edwin KELETI despre Raliul Aradului 2011
Raliul Aradului, analiza by request
By Edwin
“Metronom, music by request” era titlul emisiunii de muzica a lui Cornel Chiriac pe vremuri la radio Europa Libera. Pentru multi dintre fanii raliurilor de astazi nici numele lui Cornel Chiriac nu le spune nimic, nici de radio Europa Libera nu au auzit si poate ca nici nu asculta muzica, pentru ca trebuie sa va spun, multa lume nu asculta muzica.
Poate si de aceea nu stiu ce este acela un metronom, un “device” menit sa-ti imprime ritmul exact, fara nicio abatere.
Si astfel ajungem, dupa un scurt intermezzo muzical, exact la cheia problemei analizei raliului Aradului si anume ca, da, ne-au ciuruit vecinii maghiari!
Acum hai sa stam oleaca stramb si sa judecam situatia cat se poate de drept inainte de a ne apuca de patimase luari de pozitii.
Atat Romania cat si Ungaria au trecut prin comunism si privatiuni de tipul “salam cu soia, martea si joia”, ambele sunt la periferia fenomenului raliuri, cu un usor avantaj pentru unguri care se pare ca sunt mai pasionati si mai patimasi fata de acest sport si, zice-se, au mai multi sponsori bogati.
Ce pot sa va spun, este ca in mod cert au avut foarte multi reprezentanti media la Arad si ca da, in campionatul lor, au de trei ori mai multe masini la start decat noi.
Personal asteptam cu mult interes aceasta confruntare, mai ales ca Gergo Szabo m-a prevenit ca vreo patru echipaje formate din conationalii sai sunt mai rapide decat insasi echipajul campion CNR 2010, asa ca se anunta lupta mare.
Am recunoscut cateva nume sonore pe care le cunoasteam de la diverse rallyshow-uri de la Cluj – Spitzmuller, Elek, sau de la precedenta editie a raliului Aradului – Botka, am vazut nume celebre din campionatul lor – ifj. Toth, “Asi”, Butor. Intradevar, venise toata crema.
Prima speciala a divizat din start spiritele pentru ca ungurii aveau voie sa foloseasca slick-urile in schimb boi doar crampoanele de macadam, fapt pentru care se prefigura o mare bataie pe care urmau sa o ia pilotii romani care evoluau in paralel cu maghiarii.
Asa a si fost, astfel ca nu luam ca baza a analize aceasta proba.
Sambata dimineata a inceput cu una din cele mai fantastice probe de macadam din CNR, o proba de 10,5 km care avea ceva din probele din Finlanda, cu un macadam perfect si niste saritori si viraje care varsa de toata frumusetea.
In plus, era o proba noua pentru toata lumea, asa ca era perfect sa vedem cum ne comparam.
Startul s-a dat cu campionul FIA Marco Tempestini in frunte, ceea ce, hai sa o recunoastem l-a dezavantajat un pic pe italian, insa fiind singurul pilot CNR cu masina S2000, era interesant de vazut cum se compara cu pilotii maghiari cu masinarii din aceeasi categorie, chit ca avand, probabil mai putine riduri decat masina lui Marco (versiune 2007 – masina, nu Marco!).
Proba, de viteza, a fost castigata, logic, de un Evo 9, cu timpul fantastic de 5.43,4sec, urmat extrem de aproape de un Peugeot 207 S2000 la doar 2,4 sec. Adica infim.
Spre exemplu, Tempestini a avut o intarziere de 14,5 sec fata de celalalt S2000, adica 1,38 sec/km, partial datorita pozitiei de deschizator, bineinteles!
Pe Marco l-au talonat la doar cateva zecimi, Marisca si Porcisteanu.
Urmatoarea proba, era deja una alergata de noi de doua ori in ani trecuti, asa ca ma asteptam sa reducem cu totii ecarturile. Din pacate nu a fost asa iar proba, un amestec de portiuni de viteza si de sectoare bine virajate a dat castigator un Evo X R4 cu Spitzmuller la volan. Primul roman clasat a fost Bogdan Marisca, la 12,3 secunde in timp ce Tempesta venea la 17,7 secunde de Mitsuba si la “doar” 11,8 de primul S2000.
Una peste alta, tot cam la 1 sec/km. Hhhmmm.
PS4, cea cu “saritoarea Nastase”, scurta, cu o portiune rapida si ingusta in padure precedata de doua portiuni foarte rapide mai deschise aduce victoria lui “Asi” pe un Evo 9, urmat de inj. Toth la doar 9 zecimi cu al sau S2000 caruia nu-i plac palierele drepte…
Cel mai bine clasat roman e Vallino la 8,5 secunde pe 5,9 km (1,44sec/km) in timp ce Marco este la 13,7 de lider si 12,9 de fratele maghiar cu S2000 (2,18 sec/km)! Ma gandesc ca poate a avut o problema tehnica.
Urmatoarea proba era prima din cele extrem de virajate si frumoase, perfecte pentru un S2000. Nici aici insa victoria nu le revine, Kazar cu Evo 9 impunandu-se cu 8 zecimi in fata lui Herczig cu a sa Fabia S2000. Italianul Tempestini este primul roman, la 12,6 sec de lider pe 12 km si 11,9 de omologul S2000. Din nou acea blestemata de secunda la km!
Proba far a raliului, cea de 22,4km, despre care ungurii ziceau ca la ei in campionat nu prea au ocazia sa intalneasca, era FA-BU-LOA-SA! Miliarde de viraje inguste, urcari, coborari, derapaje! Chiar aveai nevoie de un metronom ca sa poti sa mergi BLANA!
Ifj. Toth merge tare si bate proba cu timpul de 15.09,2 sec in timp ce Vali Porcisteanu reuseste un rezultat exceptional cu al doilea timp absolut pe aceasta proba – la doar 7,5 sec-, demonstrand ca se poate!
Marco se claseaza al 12-lea, la un pic peste 1 minut de lider si o sa-l rog sa ne spuna daca a avut ceva probleme tehnice sau nu. (Marco, am incercat sa te sun dar intra mesageria)
La jumatatea zilei secunde doar Vallino tinea piept navalitorilor si cailor lor putere, care daca e sa dam crezare colegilor din CNR, sunt mai in forma si mai puternici decat ai nostri!
Una peste alta nu mai continui prea mult aceasta analiza, ca pe NET se scrie mai compact decat in presa scrisa si nu vreau sa va plictisesc.
O conluzie ar fi ca da, au mai multi bani decat noi, ca dovada la ei sunt net mai multe S2000-uri la start, au aparut masinile R4, au un numar mare de masini din clasa de mijloc, etc.
De aici SIGUR vine O PARTE din diferentele pe probe. Fara discutie. Dar ma indoiesc ca IN TOTALITATE.
Eu cred ca noi trebuie sa ne mai continuam trendul fara indoiala puternic ascendent pe care se afla sportivii romani, trend inceput de cand a venit primul “cotropitor” strain, Tempesta. Atunci s-a declansat prima alarma in CNR – la vremea respectiva titram in ProMotor: “Furtuna in CNR”-, pilotii romani dandu-si seama ca eternele lupte dintre noi nu fac decat sa tina nivelul pe loc, sa faca lucrurile sa balteasca.
Filmul s-a rupt apoi cu Miettinen care i-a lasat locul lui Szabo, iar acum se pare ca ne intremam repejor, prindem puteri de la o zi la alta si eu cred ca NU ne facem de ras.
Atata doar ca diferentele, in sec/km, intalnite la Arad nu pot fi puse doar pe seama bugetelor mai reduse. E ingrijorator ca nici macar pe o proba nu am avut un invingator roman. Asta nu ma asteptam sa se intample.
Dar daca luam venirea lor ca pe un metronom, daca intelegem ca trebuie sa mergem pur si simplu mai tare, s-ar putea sa reusim.
Si daca nu noi, atunci poate noul val – Vallino, Tarnovean, Barbu, Radu David, Cornea, Tincescu, Badiu sau mai stiu eu ce tineri care cresc in ritmul muzicii actuale si-si ajusteaza din timp metronomul la ritmul european.
In rest, raliul a fost de senzatie, cu probe fabuloase. Din cate am vorbit cu oaspetii nostri, majoritatea sunt in extaz si isi expima dorinta de a reveni si la anul. Si, de ce nu, poate facem si noi o etapa la ei. Iar apoi ii invitam si pe Bulgari la un schimb de experienta.
Si, uite asa, crestem odata cu tara!
Despre Edwin:
Totul a inceput prin 1975-76, cand m-am indragostit de masina de curse a pilotului clujean Mihai Muresan. Am stiut de atunci ca voi fi pilot! Am sperat doar ca voi fi campion! Desi inginer de formatie, am ajuns sa fiu jurnalist auto din dragostea pentru masini si din dorinta de a ramane aproape de ele in anii in care sponsorii au lipsit. Aceasta meserie mi-a adus uriase satisfactii si mi-a permis ca impreuna cu pilotajul sportiv sa-mi cladesc o experienta consistenta in ceea ce priveste automobilele. Aceasta experienta vreau sa v-o ofer dumneavoastra...
|