Quote:
Originally Posted by bluey
GTR ai dreptate.
Site-urile tale sunt mai bune ca ale mele
Deci dupa calculele tale masinile cu turbo si cuplu mare nu au cum sa fie mai rapide decat masinile aspirate si cuplu mic.Exemplul tau este destul de elocvent.
Dar deja sunt offtopic si nu e frumos.
|
Acum "no offense!" dar pentru un moderator pe un forum auto mi-ar fi rusine sa comentez atat inainte de a ma documenta.
"Cine face masina sa accelereze ? Cuplul sau puterea ?
Dupa ce am auzit tot felul de opinii pe aceasta tema m-am decis ca e cazul sa ma documentez si sa-mi clarific “dilema”.
Cuplu versus putere
Cuplul si puterea sant inseparabile fiind legate prin urmatoarea formula :
P = C x Rpm / 7023
P = puterea in cai putere
Rpm = turatia in rotatii pe minut
C = cuplul in Nm
7023 = o constanta
Deci ele nu sant independente !
Din definitie se vede ca puterea este direct proportionala cu cuplul. Si ca nu poate exista putere fara cuplu.
Puterea este o marime indirecta. Nu putem masura direct puterea. Cu un dinamometru determinam cuplul pe care-l convertim in putere in functie de turatie conform formulei.
1 cp este puterea necesara pentru ridicarea unei greutati de 75 Kg la 1 m inaltime intr-o secunda. Ca idee un om poate produce cam 1-2 cp pe o perioada scurta de timp.
La un motor cu ardere interna cuplul este specificat / masurat in relatie cu o anumita turatie deoarece aceste motoare nu pot genera cuplu daca nu se invart.
De ce se spune totusi ca un motor are putere dar nu are cuplu ? Vedeti relatia dintre cuplu si putere.
De exemplu 330D are 231 cp la 4000 rpm si un cuplu maxim de 500 Nm la 1750-3000 rpm. Un M3 are 343 cp la 7900 rpm si cuplul de doar 365 Nm la 4900 rpm . Desi diselul are cuplu mai mare, in final M-ul are mai multa putere deoarece ajunge la o turatie mai mare. La plecarea de pe loc in oras dieselul ne ofera “senzatii tari” datorita cuplului mai mare, dar este invins de M care urca la turatii mai mari.
Este cineva de parere ca M3-ul cu cuplul lui mai mic nu accelereaza bine ?
Fiecare motor este proiectat pentru un anumit scop. La mersul prin oras la 1500-2500 rpm probabil ca dieselul pare mai puternic avand cuplul mai mare la turatii mici. Insa M-ul nu a fost facut pentru turatii mici ….
De ce scade cuplul peste o anumita turatie ?
Deoarece motorul nu mai poate “respira” bine. La turatii mari cilindrii nu se mai umplu bine cu aer. Au fost gasite 2 rezolvari. O galeria de admisie “acordata” care rezoneaza astfel incat poate “pompa” mai mult aer in cilindrii, dar asta se intampla doar la o anumita turatie. Urmatorul pas este o galeria de admisie variabila care poate pompa aerul pe o plaja mai larga de turatii.
Tocmai de asta si masinile de formula 1 au cilindrii multi si mici. Ca sa poata fi umpluti mai usor cu aer la cele 18.000 rpm.
De ce continua sa creasca puterea desi cuplul scade ?
Conform formulei puterea reprezinta produsul dintre cuplu si rotatie. La inceput cuplul scade mai incet decat creste turatia si produsul lor continua sa creasca. In final scaderea cuplului ajunge prea mare pentru a mai putea fi compensata de cresterea turatiei si ca urmare si puterea incepe sa scada.
Cei pasionati de subiect vor putea gasi si mai multe detalii pe net.
http://www.e31.net/torque_e.html
http://www.upscale.utoronto.ca/PVB/H...ginePower.html
http://www.mustangsandmore.com/ubb/DanJonesTorqueVsHP.html".