Nu sunt mecanic dar o sa zic cateva chestii despre turbine si kompresoare...din auzite, experienta personala si nu in ultimul rand internet/carti/reviste/carduri cu pokemon etc.
Diferenta dintre cele doua e cum isi iau puterea.Kompresorul are o curea care se leaga la motor si da putere la compresorul de aer.Turbina in schimb isi ia puterea de la evacuare.
Turbina se poate adapta usor pt motoare de 4 sau 6 cilindrii in linie.Turbinele trebuie sa fie rulate la temperaturi foarte inalte, chiar sub punctul de a se topi.Asta inseamna ca tot ceea ce imprejmuieste turbina trebuie protejat impotriva caldurii emanate, iar motorul trebuie tinut la relantiv pt un minut sau doua dupa suprasolicitare, inainte de a fi oprit.
Turbinele moderne sunt racite cu apa sau ulei.
Turbinele trebuie sa functioneze fierbinti pt ca se bazeaza pe viteza de evacuare a gazelor, care e direct proportionala cu temperatura.
Turbinele au "lag"(efect intarziat) care se datoreaza "elicei" careia i ia putin timp sa prinda viteza de rotatie.Acest lucru nu e asa de observabil la o masina cu transmisie automata si chiar nici la o manuala in mers, dar e observabil cand pleci de pe loc.
Pe motoare V6 sau V8 se pot adapta doua turbine dar asta inseamna mai multa caldura deci mai multe probleme cu izolarea...
Kompresoarele sunt foarte folosite in Statele Unite, in special pt curse de drag, pt ca ei zic ca "lag-ul" turbinei e "intolerabil pt drag".
Daca analizezi curba de presiune boost al turbinelor si al kompresoarelor, acestea din urma nu sunt deloc impresionante.Asta e din cauza ca sunt facute sa produca max boost la rotatii inalte.Turbina in schimb are posibilitatea de a deschide "waste gate"-ul (nu stiu cum se numeste in Ro
) odata ce s-a ajuns la boost maxim.Interesant de observat e ca graficul de putere la turbine nu explica deloc "lag-ul".
O turbina incepe sa produca mai multa putere la turatii mai mici, intre 2000 si 2500 RPM, odata ce waste gate-ul incepe sa se deschida. Cele mai noi turbine au elici mai mici, waste gate-uri mai mari si viteze de rotatie mai mari.
Majoritatea turbinelor functioneaza la presiune relativ mica, in general sub 1.5bar(cu mici exceptii).
Kompresoarele sunt in general mai scumpe si mai dificil de asamblat si de intretinut, dar usor de instalat.Majoritatea kompresoarelor nu au nevoie de intercoolere, desi si ele incalzesc aerul la fel ca si turbinele.
Turbinele sunt considerate mai eficiente pt ca folosesc energie de la evacuare pt a functiona, in schimb sistemul de evacuare trebuie sa fie adaptat corespunzator, altfel motorul poate pierde din putere, pana ajunge la turatii mai mari.