SUBARU IMPREZA WRX STI 2005
Reconversie volan de la dreapta la stanga.
Motor EJ20, cu transmisie dota cu DCCD.
Modificarile nu sunt numeroase dar sunt ce trebuie:
- pompa de benzina cu debit marit la 255l/h
- adimsie Blitz
- BOV HKS
- evacuare cu doua catalizatoare Roger Clark Motorsport
- remapare
Unul din clientii nostri fideli a cumparat acest exemplar rar si foarte bun.
Masina avea modificarile deja facute si parea sa functioneze in regula cu exceptia unor mici erori.
Masina avenit la noi pentru o testare dyno si o diagnisticare, verificare.
Am testat masina monitorizand functionarea si am obtinut 302hp si 398Nm, fapt care era posibil decat in prezenta unui soft, la modificarile mecanice care le avea deja. Din spusele propietarului softul era de la Okan ce detine firma de tuning Zod fiind specializat in asa zise setari de performanta.
Nu putem sa spunem ca functiona incorect si periculos la prima vedere.
Clientul a spus ca nu e suficient si ca doreste mai mult in limita unei bune functionari, astfel am inceput cu o analiza a softului.
Deoarece puterea obtinuta dupa resoftare era mica, un plus de 30hp la o masina de genul asta care are si evacuare nu impresioneaza, cel putin nu pe noi care setam amsinile astea inca de cand au aparut.
Soful care era deja incarcat avea grave deficiente de conceptie:
- admisia nu era rescalata de la 5000rpm maisna mergand pe cap de tabel
- avansul ajustat in jos peste tot, ca o metoda de protectie, dar nu este corect sa fie retras peste tot iar in unele locuri chiar se creste, pentru protectie dar si pentru eficienta. Din acest motiv consumul era mare dar cel mai rau era ca la mers constant cu sarcina mica medie la drum masina ridica un EGT exorbitant. Faptul cu EGT fiind semnatura acestui tuner, fiind observat chiar si de amatori:
- amestecul destul de conservativ si putin franjurat, cobinatia perfecta cu avansul retras pentru ridicarea periculoasa a EGT si desigur nu e pericolul mare cum spune desteptul asta in imaginea anterioara... catalizatorului ii place temp mare si e departe de motor dar galeriile, garniturile, turbina supapele...
- presiunea e demna de cascadorii rasului, senzorul original de presiune la Subaru este de 1.55bari in absolut 2.55bari si daca ai scris 1.6 in soft e clar ca poate urca oricat necontrolat. limitarea era pusa la 4.2 bari
. Poate va intrebati ce insemna asta de fapt, insemna ca nu ma are limitare de presiune si daca dintr-un motiv mecanic, electric... presiunea nu e perfect controlata presiunea urca oricat spargand motorul, turbina...
Asa ceva nu se face! Este vorba de siguranta motorului. Dar este mai rau decat atat.
Pe intelesul tuturor as putea spune ca ecu utilizeaza doua softuri unul de serviciu si unul de protectie. Softul de serviciu este activ automat tot timpul cat masina functioneaza corect, fara ca motorul sa fie stresat de ceva din functionarea lui, altfe automat sa se protejeze sare in versiunea de protectie care are presiunea inhibata, amestec bogat ... setari conservatoare, poti utiliza masina dar cu consum mare si performante slabe.
Este clra ca individul care a facut softul nu stie ce face sau nu are acces la soft asa cum trebuie, noi avem acces total la aceste softuri. In ambele situatii este foarte grav, iar cans spun asta ma bazez pe imbecilitatea rationamentului de a seta ambele softuri, de serviciu si de siguranta lafel cu aceleasi valori. Ma exprim mai clar softul de servici avea valori egale cu softul de siguranta. Era suficeint un mic furtunas la turbo sa cedez, fapt care se intampla si motorul era distus inc ateva secunde in loc sa intre in protectie sa dea in nas cum se spune si sa intre automat in softul protectiv de siguranta...
Nu mai continui ca nu are sens, dar cand stiu ca anturajul lui tipa ca motoarele de Subaru nu sunt fiabile si ca EJ25 se strica sigur ... inteleg pe ce se bazeaza. Din pacate sunt tot felul de ologofreni care iau ceea ce scriu ca pe o chestiune personala ... departe de mine gandul asta dar punctual trebuie cineva sa le atraga atentia mai ales ca au creeat stare de psihoza in randul posesorilor de EJ25.
EJ20 este un motor robust in timp ce ej25 are anumite sensibilitati si trebuie tratat responsabil, insa in astfel de situatii e clar la gunoi.