Go Back   Forum 4Tuning > MOTORSPORT > RALIURI - COASTA - RALLY SPRINT - CRR

Reply
 
Thread Tools
Old 05-11-09, 00:56   #1
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Cand au inceput raliurile in Romania?

Acest thread exista pentru a afla istoria raliurilor in Romania si pentru a ne aduce aminte de pilotii care au fost odata si care au inceput raliurile la noi. De asemenea , ii rog pe cei de pe acest forum care au cunostinte mult mai avansate despre istoria raliurilor romanesti sa ni le impartaseasca si noua. Nu de alta insa , am vorbit cu multi pasionati de CRR si motorsportul romanesc care nu au auzit niciodata de Petre Cristea ,primul si singurul roman care a castigat celebrul Raliu Monte Carlo in 1936 cu un Ford modificat de el si alti doi compatrioti , de Jean Calcianu , omul care a avut "tupeul" sa modifice un Bugatti model 37, cu care ii bate pe cei trei piloti de uzina ai lui Ettore Bugatti si stabileste un record de viteza de 173,6 km/h in anii de dupa Primul Razboi Mondial , Marin Dumitrescu multiplu campion national de viteza in coasta si circuit , Eugen Ionescu Cristea , unul dintre cei mai talentati piloti romani cu 36 de titluri nationale la raliuri , circuite de viteza si viteza in coasta , dublu campion in Raliul Balcanic ( 1968 si 1972 ) si multi multi altii care au inceput automobilismul sportiv in tara noastra si care au facut cinste si spectacol in motorsportul romanesc : Aurel Puiu , Laurentiu Moldovan , Dorin Motoc , Nicu Grigoras , Ludovic Balint , Gheorghe Prioteasa , Ovidiu Scobai , Dan Nicula , Stefan Iancovici ,Petre Vezeanu si multi altii.....Deci, daca sunt oameni care cunosc mai multe detalii si au filmulete sau imagini cu anii si cursele de atunci , fosti piloti de-atunci ii rog sa ne spuna si noua cum au inceput si cum era in acei ani. Multumesc 4tuning , 4rally si celorlalti forumisti care ati avut rabdarea de a citi acest topic si sper ca nu va ramane doar asa : un singur post si cateva poze sarace !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	dacia_turbo_2_382.jpg
Views:	291
Size:	20.3 KB
ID:	1163376   Click image for larger version

Name:	01_279.jpg
Views:	263
Size:	44.5 KB
ID:	1163379   Click image for larger version

Name:	nicu_1__130.jpg
Views:	282
Size:	14.7 KB
ID:	1163380  

Attached Images
File Type: bmp balint.bmp (66.4 KB, 322 views)
File Type: bmp calcianu.bmp (68.7 KB, 241 views)
File Type: bmp criste stuck.bmp (54.4 KB, 223 views)
File Type: bmp devassal.bmp (55.1 KB, 211 views)
File Type: bmp ionescucristea.bmp (58.5 KB, 272 views)
__________________

Ardeau strabunele altare/Si ziua coborase-n berna/Treceau ostirile barbare/Peste cetatea mea eterna....
Ploua cu spaima si durere/Peste cetatea mea invinsa/Cadeau barbatii in tacere/Murea un zeu cu tampla ninsa.......


https://forum.4tuning.ro/201-masina-m...ia/page-5.html

Last edited by aleks; 17-07-11 at 13:23.
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-09, 10:20   #2
Bass-Evolution
Honda Driver

Stage 5
 
Bass-Evolution's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 610
Member of:
[Honda]
[4Rally]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Vad ca esti din Pitesti, ceea ce face ca tot ce ai scris tu -la nume ma refer- sa fie perfect logic. Un fel de mandrie locala ma face sa amintesc si de "tanara echipa Oltcit", asa cum este numita intr-un reportaj despre editia din 1984 a Raliului Dunarii DACIA, pe care daca vreti o puteti urmari in filmuletul de mai jos. La fel cum pentru DACIA, nume precum Balint, Grigoras sau Stefan Vasile si Ovidiu Scobai au facut istorie, oameni precum Corneliu Busulescu, Petre Cojocaru, Costi Duval, Raoull Lamboiu, Misu Sparleanu, Papy Patrutoiu au facut istorie aici la Craiova.

Sunt la birou acum si nu am "materiale" cu mine, dar voi ajunge acasa si voi posta si fotografii din vremea respectiva. Cu participari nationale, din raliuri si coasta, din campionatul de viteza pe circuit, dar si participarile internationale au facut din echipa Craioveana un nume al acelor vremuri.


Foarte buna ideea acestui topic. Felicitari.


__________________

'95 Subaru Impreza WRX GC8
'96 Renault Megane Coach
'95 Honda Civic EG9

www.EvolutionDetailing.ro - polish, reconditionari faruri, tratamente interioare si multe altele.
Bass-Evolution is offline   Reply With Quote
Old 06-11-09, 12:16   #3
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Mersi frumos si mii de scuze pentru ca i-am uitat pe "Olteti" Nu a fost cu intentie si multumesc mult pentru informatii. Astept poze cu Oltcit-urile de-atunci Si da, intr-adevar cei de la Oltcit au fost o surpriza placuta la Raliul Dunarii Dacia din 1984 unde chiar au facut o figura frumoasa cu toate ca erau o "echipa tanara" ! Au fost multi ani de competitii in care Oltcit-ul a avut locuri fruntase si se bateau de la egal la egal cu Dacia pe probe !!!
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 06-11-09, 20:33   #4
DTH
2 Roti

Stage 5
 
DTH's Avatar
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 6,411
Member of:
[VW]
[Nissan]
[2 Roti]
[FOTO]
[4Rally]
[4Wheels]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Foarte foarte tare ma bucur ca am dat peste ceva care mi-a ocupat cateva minute si nu m-am plictisit )
DTH is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 10:31   #5
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Mersi frumos, intre timp haideti cu informatii si imagini de-atunci !!!
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 11:54   #6
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Am sa incep eu.....mentionez faptul ca informatiile au fost luate din surse aflate pe internet , asa ca nu imi pot atribui meritele redactarii acestor materiale, eu doar am rolul de prezentator al lor .

In anul 1904 se organizeaza , si are loc , prima cursa de automobile din Romania ( Romania numarandu-se printre primele 6 tari din lume care au organizat curse de viteza ) si s-a desfasurat pe traseul Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti ( cursa care ulterior avea sa devina traditionala ) traseu avand o distanta de 120 km , si afost castigata de George Valentin Bibescu la volanul unui Mercedes , cu o medie orara de 66 km/h .
In anul 1905 , George Valentin Bibescu , Leon Leonida , Mihai Ferekide , Claude Anet ( scriitor francez ) insotiti de doua femei Marta Bibescu si Maria Ferekide , uimesc lumea realizand cel mai indraznet raid auto al timpului : pleaca in luna aprilie din Galati si ajung in capitala Persiei , Ispahan , in luna iunie . Auto raid-ul a fost efectuat cu trei automobile decapotabile , avand motoare de 16 , 20 si 40 de cai putere , ele transportand in afara ocupantilor lor , 28 de geamantane , 6 cufere , 15 bidoane cu benzina si 10 carabine . Tot raidul a fost povestit de Claude in cartea sa " La Perse en automobile " ( " Persia vazuta din automobil " ) care a facut cunoscuta povestea si peripetiile lor din timpul raidului in tuturor celor care i-au citit carte. ( Sursa : Revista Autoturism )
Attached Images
File Type: gif leon2.gif (62.9 KB, 126 views)
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 13:26   #7
Bass-Evolution
Honda Driver

Stage 5
 
Bass-Evolution's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 610
Member of:
[Honda]
[4Rally]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Spre rusinea mea, nu am ajuns inca sa postez ceva de acasa, asa ca aceste 3 fotografii sunt luate de pe un alt forum -postate tot de mine si acolo-.


In Romania, ca dealtfel in mai intreaga lume, sportul cu motor, la origini a fost un sport -daca il putem numi asa- al elitelor, anume al oamenilor cu bani. Vezi personalitatile care de-a lungul timpului si-au mai adaugat si cate un titlu de castigator al unei competitii sportive motorizate la multitudinea de titluri nobiliare si nu numai avute. Cel mai bun exemplu care imi vine acum in minte este Regele Mihai I de Romania.

Partea de "istorie" auto din Romania despre care imi pot da cu parerea este oarecum mai apropiata de zilele noastre anume anii 80 si inceputul anilor 90.

In poze, Raoull Lamboiu, component al echipei Oltcit, una dintre poze cea de la parcul inchis fiind de la una din multele participari internationale, anume la raliul Vida din Bulgaria.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	picture762a.jpg
Views:	373
Size:	642.7 KB
ID:	1166081   Click image for larger version

Name:	picture765.jpg
Views:	352
Size:	550.5 KB
ID:	1166082   Click image for larger version

Name:	picture841.jpg
Views:	436
Size:	589.5 KB
ID:	1166083  

Bass-Evolution is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 14:30   #8
ZerO_CooL

Stage 5
 
ZerO_CooL's Avatar
 
Join Date: Aug 2003
Posts: 2,792
Member of:
[BMW]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Felicitări ! Aşa topicuri să tot vezi pe forum !
Şi ca să nu fiu offtopic...
Cunoscutul cuplu Ionescu Cristea - Petre Vezeanu gonea intr-o probă specială. Deodata, Ionescu Cristea simţi că maşina incepe să danseze. El opri si zise: "Petre, avem pană. Trebuie să schimbăm roata". Vezeanu coborî tacticos de la locul său, dădu un ocol maşinii şi conchise imperturbabil: "Da, avem pană, dar nu mă interesează, nu e pe partea mea..."
(Raliuri automobilistice - Dumitru Lazăr)



"Primul raliu romanesc
Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti - 22 septembrie 1904

Infiintat in 5 aprilie 1904 la initiativa unu grup de 27 de proprietari de automobile, A.C.R. organiza in premiera in Romania, la 22 septembrie 1904, un raliu automobilistic, pe ruta Bucuresti-Giurgiu si retur. Multi ani aceasta cursa a fost considerata prima competitie automobilistica din Romania dar documente de arhiva atesta faptul ca ea a fost precedata de cel putin o alta cursa organizata pe un circuit stradal in Bucuresti unde la acea ora circulau aproximativ 70 de automobile. Confuzia, care a dainuit multi ani, provine poate si din diferenta dintre genul celor doua curse amintite, termenul de “rally” aparand mult mai tarziu, in ianuarie 1907, cand s-a desfasurat prima editie a Monte Carlo Rally.
Cursa Bucuresti-Giurgiu-Bucuresti a fost anuntata in saptamana premergatoare prin raspandirea a 20.000 de afise in capitala iar soseaua, neasfaltata desigur la acea ora, a fost stropita cu un liant special preparat de o fabrica de ulei pentru a limita ridicarea prafului. La cursa s-au inscris noua echipaje dar au luat startul numai sase: George-Valentin Bibescu / Marta Bibescu – Mercedes, Alexandru Prager – Oldsmobile, Leon Leonida – Mercedes, C. Vidal – Gobron, N. Niculescu Iarca – Cudell, Alexandru Darvari – Fiat. Startul s-a dat incepand cu ora 10:30, la un interval de cinci minute, de-a lungul traseului fiind postati jandarmi calari. Intre bornele kilimetrice 7 si 8 si respectiv 8 si 9 , arbitri au cronomertat participantii in ceea ce cu siguranta putem considera prima proba “pe kilometru lansat” din istoria automobilismului romanesc, doi concurenti, Bibescu si Leonida, inregistrand acelasi timp, 48 de secunde.
Primii sositi la Giurgiu au fost Bibescu si Leonida, care au parcurs traseul de 63 de km in 58 de minute, urmati de Vidal (113 minute), Niculescu Iarca (120’), Darvari si Prager (152’). Dupa o pauza de trei ore s-a dat startul pe traseul de retur, doar patru echipaje terminand cursa. Niculescu a pierdut radiatorul desprins prin hartoapele drumului, iar Vidal a ramas in comuna Jilava in pana de cauciuc si cu probleme la cutia de viteze, masina sa fiind transportata in miez de noapte in capitala cu una din carutele pregatite din vreme de organizatori.
Castigatorul cursei, George Valentin Bibescu, a realizat o medie orara de 66 km/h parcurgand traseul in 108 minute, urmat de Leon Leonida, cu media de 63 km/h (120 de minute). Jurnalele vremii consemnau ca “astfel cursa aceasta naprasnica, in care si-au riscat viata atatia oameni, s-a incheiat cu bine, fara nici un accident, numai ca o cioara ratacita s-a lovit in zbor de unul din cursanti, ranindu-l la cap.”
Doi ani mai tarziu la 19 noiembrie 1906 cursa a fost reluata castigatorul fiind de acesta data Jean Camarasescu (Mercedes) care a realizat o media orara de 82 km/h. Alaturi de acesta au concurat in cursa din 1906: George-Valentin Bibescu (Mercedes), Ion Maican (Hubert), Leon Leonida (Gobron) si Ion N. Lahovari (Berliet). Putem considera ca Giurgiu-Bucuresti-Giurgiu reprezinta pentru motorsportul romanesc ceea ce pentru francezi reprezinta Gordon-Bennett Cup (1900 Paris-Lyon) iar pentru italieni Targa Florio (1906), ca si in cazul cursei romanesti si acestea fiind precedate de alte competitii de mai mica amploare.
Daca discutam de primele competitii europene trebuie mentionat ca francezii au organizat prima cursa in 1894, cu sprijinul gazetei pariziene Le Petit Journal, “Concours des Voitures sans Chevaux”, competitie desfasurata pe ruta Paris-Rouen. Un an mai tarziu italienii au organizat cursa Torino-Asti iar in 1898 a fost organizata, in Austria, prima cursa montana care a strabatul pasul Stelvio. In 1900 englezii au organizat Thousand Mile Trial iar in 1905 germanii au lansat competitia Herkomer Trophy Trial. Gradul de motorizare al Romaniei la inceputul secolului trecut era redus in comparatie cu alta state europene, acest fapt facand si mai importanta aparitia atat de timpurie a competitiilor automobilsitice in Romania, unde printul George-Valentin Bibescu poate fi creditat ca fiind cel mai important promotor al acestor competitii.
La peste un secol de la prima sa editie, memoria pionerilor motorsportului romanesc participanti la raliul Giurgiu-Bucuresti-Giurgiu este mentinuta vie prin organizarea anuala de a unei curse dedicate in principal vehiculelor istorice antebelice, “Memorialul Giurgiu 1904”, editia din acest an fiind una jubiliara, a X-a editie desfasurata in organizarea RETROMOBIL CLUB ROMANIA."
(RETROMOBIL CLUB ROMANIA)

Last edited by ZerO_CooL; 07-11-09 at 14:47.
ZerO_CooL is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 19:13   #9
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Bravo , e bine incep sa nu ma mai simt singur pe topic Multumesc pentru informatiile aduse si prezentate, iar faza cu Petre Ionescu si Vezeanu este monumentala )
Apropos de ceea ce spunea Bass Evolution , un alt reprezentant al celor de "sange albastru" este Alexe de Vassal , care s-a nascut in aceeasi luna si in acelasi deceniu cu Automobil Clubul Roman, adica la 15 aprilie 1910, cu doar 6 ani mai tarziu decat ziua in care s-a semnat - la 5 aprilie 1904 - actul de constituire a ACR. La implinirea celor 9 decenii de viata - in 15 aprilie 2000 - urmasul unui conte de Vassal a fost sarbatorit, cu respect si consideratie, nu doar in calitatea sa de Vicepresedinte de onoare al ACR, dar si ca o personalitate de factura europeana, ce si-a dedicat intreaga viata promovarii automobilismului si aviatiei sportive. Tatal sau, o cunoscuta persoana publica a primei jumatati de secol (intre altele si presedinte al reprezentantei General Motors in Romania), a reusit sa-i obtina aprobarea pentru examenul de conducere auto la doar 15 ani! Asa se face ca, de 75 de ani Alexe de Vassal este conducator auto, si mai apoi preparator de motoare, actualul autoturism al Seniorului fiind un Subaru pe care il conduce (ba uneori il regleaza!) zilnic. Alaturi de reputatii Petre Cristea, Jean Calcianu, Titu Manicatide, Matei Ghica, Alex Berlescu, Sandu Costaforu, Alex. Papana(celebrul aviator, M. Butuculescu, Dudu Frim, Alexe de Vassal a facut parte din generatia de aur a automobilismului sportiv romanesc(cu dosebire intre anii 1930-1939), ultima cursa de referinta la care a participat, impreuna cu Petre Cristea, fiind editia din 1938 a Raliului Monte Carlo.
Dupa razboi, reuseste sa readuca in actualitate traditiile automobilismului romanesc(este animatorul, in 1948, al infiintarii Federatiei Romane de Automobilism si Motociclism - F.R.A.M.), in 1960 se numara printre fondatorii Asociatiei Automobilistilor Romani, iar, in 1967, contribuie nemijlocit la renasterea Automobil Clubului Roman, care reuneste, treptat, sub aceasta nobila titulatura, intreaga miscare automobilistica din Romania.
Attached Images
File Type: gif devass.gif (50.2 KB, 91 views)
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 20:15   #10
ZerO_CooL

Stage 5
 
ZerO_CooL's Avatar
 
Join Date: Aug 2003
Posts: 2,792
Member of:
[BMW]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Victorie romaneasca la Monte Carlo


Petre Cristea poate fi socotit cel mai talentat si "galonat" automobilist roman de pana acum. Stralucirea participarilor internationale, trofeele castigate alcatuiesc un palmares de exceptie, ca si al lui Jean Calcianu, dar avand in plus victoria absoluta la Raliul Monte Carlo, obtinuta in 1936.

Pentru marele constructor auto Ford a fost prima victorie realizata in legendarul Raliu Monte Carlo, iar la 50 de ani de la acel eveniment, invitati de onoare au fost chiar membrii echipajului invingator in 1936: Petre Cristea-Ion Zamfirescu, sarbatoriti cu fast in capitala Principatului Monaco. Cu harul sau recunoscut de ziarist auto, Petre Cristea a scris despre acest moment in Almanahul Auto de-acum 20 de ani. Iata, in continuare, aceasta interesanta poveste:

"Dupa patru tentative nereusite in acest celebru Raliu acumulasem destula experienta ca sa stiu bine ce este de facut spre a avea sanse reale de victorie la cea de-a 5-a incercare, adica la editia din 1936. I-am expus planurile mele vechiului si bunului prieten Ion Zamfirescu, care participase si el la Raliul Monte Carlo, in 1933 si 1935. Fiind de acord, am pornit imediat la treaba, incepand pregatirile mecanice din luna octombrie 1935. Aceasta munca laborioasa si placuta a durat peste trei luni in locuri diferite: a) intr-o boxa secreta a Atelierelor firmei "Ford-Romania", care ne-a dat tot concursul; b) pe un platou asfaltat in perfecta stare, de pe actualul Bd.Marasti, in apropiere de Arcul de Triumf (in 1935 inca nu circulau tramvaie pe acolo).

Aici am efectuat in total (la crapatul zorilor) de vreo 400 de ori proba finala programata in regulament, ce urma a se tine pe cheiul de beton al Portului Monaco, a doua zi dupa sosirea concurentilor. Aceasta proba, zisa "de maniabilitate si franare", avea o valoare decisiva in stabilirea clasamentului general al Raliului 1936.

Intamplarea a facut ca succesul nostru la Monte Carlo sa constituie, in acelasi timp, si prima victorie Ford in acest renumit Raliu, care se desfasoara incepand din 1911 si reuneste concurenti din toata lumea.

Afland ca dupa trecerea a 50 de ani suntem amandoi bine sanatosi, Ford a organizat impareuna cu" Automobile Club de Monaco", sarbatorirea (cu ocazia Raliului Monte Carlo 1986) aniversarii a jumatate de secol de la PRIMA VICTORIE FORD in aceasta celebra cursa internationala.

Astfel, in septembrie 1985 am primit de la Uzinele Ford-Europa, din Koln, si de la Automobile Club de Monaco, invitatia de a ne deplasa la Koln (RFG) si apoi la Monaco, ca sa fim prezenti la o manifestare de prestigiu pentru Romania si, evident, de mandrie pentru noi personal. Atat la deplasarea dus-intors cu avionul, cat si cheltuielile de drum, hotel-restaurant-benzina-garaj-taxe de autostrazi, au fost suportate de Uzinele Ford-Europa. Evident ca nu puteam refuza!

Dupa incheierea Raliului, in timpul Festivitatii de premiere, un oficiant ne-a invitat sa coboram in fata lojei oficiale, unde Printul domnitor Rainier al III-lea si urmasul sau, Printul Albert, au dorit sa ne stranga mana si sa ne felicite. Si pentru ca eram niste necunoscuti, spikerul a explicat celor aproape o mie de persoane prezente la festivitate de ce eram noi acolo.

- Aveti ocazia sa-i vedeti pe cei doi romani care, in 1936, deci acum o jumatate de secol, spre surpriza generala, au castigat Raliul Monte Carlo cu o masina Ford V8, luand plecarea de la Atena, pe ruta cea mai dificila din acea vreme. Ei au fost invitati la aceasta aniversare a primei victorii Ford de catre Uzinele Ford-Europa si de Automobil Clubul Monegasc, in acest moment ei fiind felicitati de Printul Rainier III si de fiul sau, Printul Albert.

A urmat apoi un alt moment deosebit, in care au fost aureolati castigatorii Raliului Monte Carlo, Editia 1986: finlandezul Henry Toivonen si navigatorul sau, italo-americanul Sergio Cresto. Dupa coborarea invingatorilor de pe scena, din nou s-a petrecut un moment de mare emotie pentru mine si prietenul Zamfirescu. In acel moment, Maestrul de ceremonii al Raliului reincepe:

- Dupa cum v-am instiintat azi-dimineata, am placerea sa va repet ca aici, intre noi, se afla si cei doi romani care au cauzat cea mai mare surpriza din istoria Raliului, castigand acum o jumatate de secol editia 1936, cu un Ford V8 de serie, pregatit special numai de ei doi la Bucuresti, prima victorie Ford la Monte Carlo!

Ne sculasem in picioare si multumeam aplauzelor care nu se mai terminau. In curand acestea s-au transformat intr-o ovatie furtunoasa, cu strigate si urale de tot felul. Eram amandoi emotionati cum n-am fost niciodata. Cand, in 1936, sedeam la dineul de gala, la locul de onoare, nici nu ne trecea prin cap ce urmari frumoase si indepartate ar putea avea succesul nostru de atunci.

In incheiere, putem spune ca emotionantele aplauze si ovatii cu care ne-a onorat publicul cosmopolit la dineul final al Raliului Monte Carlo 1986, raman in memoria noastra de oameni batrani (de 78 si 74 de ani) ca o comoara de mandrie pentru contributia pozitiva adusa numelui de Roman, prin victoria noastra in cea mai populara cursa internationala de pe Glob."
(AUTOMOBIL CLUBUL ROMAN)
ZerO_CooL is offline   Reply With Quote
Old 07-11-09, 20:48   #11
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Jean Calcianu
S-a nascut in anul 1893 in Dobrogea. Vine in Bucuresti in 1909 sa invete mecanica. In 1914 se hotaraste sa plece in Franta, avind ca bagaj doar ce invatase. Se angajeaza la firma Renault unde continua sa aprofundeze tainele automobilului. Razboiul din 1916 il determina sa se intoarca in Romania, unde este mecanic de avioane in cadrul Misiunii Franceze. Dupa razboi se intoarce in Franta unde repara automobile in atelierul lui Maitre Corniot. Pe Calcianu il obseda un anumit automobil, pe care il vazuse in treacat, si care se construia intr-o mica uzina din satul Molsheim din Alsacia. Era vorba de Bugatti, automobilul ce ingloba multe solutii mecanice geniale. Reuseste sa intretina doua astfel de automobile, proprietatea lui Dubonnet, drept rasplata fiindu-i oferit, pentru a concura pe autodromul Miramas, tipul 37 de 1,5 litri. Noaptea, Calcianu lucra de zor in garaj pentru a imbunatati performantele automobilului. O atentie deosebita o acorda alunecarii aerului, inlocuind suruburile caroseriei cu unele ingropate si lustruind vopseaua. Ziua cursei: Ettore Bugatti participa cu cei trei piloti celebri ai sai, Constantini, Jules Groux si Friederich. Calcianu isi pune sapca cu cozorocul la spate si pleaca. Rezultat: 173,6 km/h, noul record stabilit. Ettore Bugatti, care era un model de orgoliu, se apropie plin de ciuda, dar si curios, observa transformarile masinii si, cu o palma trasa pe spatele lui Calcianu, isi exprima totusi admiratia. Se spune ca la Corniot s-a petrecut timp de o saptamina, venind sticle de vin vechi din tot sudul Frantei. Bugatti il angajeaza la bancul de proba al uzinei. Sase ani ramine fidel acestei marci, in timp ce isi savirseste studiile la Ecole Superieure Technique. Totusi, la Bugatti nu avea voie sa concureze. Reuseste, totusi, sa alerge 2-3 curse locale pe un Talbot, reusind locul 1 la coasta de la Laffrey si locul 1 pe circuit la Miramas. Nostalgia tarii, prezenta permanent in sufletul romanului, ii grabeste plecarea. Dupa depunerea garantiei de 5000 de franci, obtine reprezentanta Bugatti pentru Romania si revine in tara. De aici, incepe pentru Calcianu o alta viata, presarata uneori cu satisfactii.
Revenit in Romania, deschide un mic atelier de reparatii in str. Maltopol. Gh. Nadu, un pasionat de cursele automobilistice, inzestrat cu posibilitati materiale, pleaca impreuna cu Calcianu in Franta de unde aduc trei automobile Bugatti. Preparata de Calcianu, Bugatti obtine in anul 1931 locul 1 la categoria 2 litri in Marele Premiu de la Lemberg. In acelasi an, Calcianu stabileste recordul Bucuresti-Paris, cuprinzind distanta in 50 de ore pe un Buick. Pierde licenta Bugatti, impreuna cu garantia depusa, lucreaza doar din pasiune, fara a cere bani, dar este nevoit sa se angajeze pe leafa la fabrica de avioane IAR din Brasov, unde se imprieteneste cu Petre Carp.
In 1934, organizeaza, impreuna cu cei de la IAR prima cursa pe circuit inchis din tara: Marele Premiu al Brasovului. Activitatea lui Calcianu se imparte intre bancul de proba al motoarelor avioanelor si construirea unui automobil de competitie romanesc, Fordul Carp, un monoloc foarte ...nereusit.
Pe linie de competitie, Calcianu mai stabileste un record pe Feleac, unde il bate pe specialistul coastei, Hans Stuck. Cea mai frumoasa victorie a lui Calcianu vine in 1939, in Marele Premiu al orasului Belgrad, unde intrece toata crema pilotilor germani si francezi. Aceasta victorie o realizase cu Alfa Romeo pe care o pilotase Tazio Nuvolari. Pina la izbucnirea razboiului, Calcianu alearga la toate cursele nationale, cistigind majoritatea lor, avind un singur adversar de talie egala: Petre Cristea.
Dupa razboi, stringe epavele masinilor de curse si, cu ajutorul Federatiei Romane de Automobilism si Motociclism, reuseste sa le repare. Se retrage, timp de trei ani, la Brasov, datorita problemelor de sanatate. Revine la Bucuresti, aducind cu el masinile Maseratti, Mercedes si un BMW. Se simte din ce in ce mai rau, fiind internat. Inceteaza din viata, dar el ramine totusi prezent in inimile tuturor pasionatilor de automobil. Din anul 1973 se acorda Cupa Jean Calcianu, in cadrul Marelui Premiu al Bucurestiului, aceasta disparind odata cu desfasurarea curselor in capitala.
Astazi, poate fi vazut la Muzeul Tehnic din Bucuresti automobilul Duesenberg Straight Eight special construit pentru cursa de la Indianapolis.
( Autoturism )
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	l_IB091_1192581923.jpg
Views:	254
Size:	53.3 KB
ID:	1166699   Click image for larger version

Name:	lot271_bugatti_type_37a_2_450.jpg
Views:	225
Size:	110.7 KB
ID:	1166700   Click image for larger version

Name:	1927-duesenberg-19870.jpg
Views:	224
Size:	116.4 KB
ID:	1166702  

Attached Images
File Type: gif calcian.gif (63.1 KB, 59 views)
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 08-11-09, 00:06   #12
ZerO_CooL

Stage 5
 
ZerO_CooL's Avatar
 
Join Date: Aug 2003
Posts: 2,792
Member of:
[BMW]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

La Bucureşti, la 8 noiembrie 1906 s-a organizat prima cursă de viteză (cursa kilometrului lansat) pe un traseu amenajat pe Şoseaua Kiseleff, între Piaţa Victoriei şi Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se clasează LEON LEONIDA cu un automobil GOBRON de 60 C.P.

Seria performanţelor înregistrate de români în competiţiile internaţionale o deschide Ion Maican în anul 1906. El participă la o cursă de viteză în coastă organizată în Franţa la Chateau-Thierry, clasându-se al treilea din 90 de concurenţi. Automobilul care i-a adus victoria fusese construit de francezul Tourand şi avea 60 CP. Maican practica automobilismul din 1903, fiind unul dintre aşii volanului românesc.
Tot în 1906 îşi înscrie numele printre marii turişti europeni un alt român - Nestor Cincu - din Bucureşti, care face un foarte reuşit circuit, Bucureşti-Nisa-Paris-Bucureşti, la bordul unui automobil decapotabil avându-i drept pasageri pe cei doi copii ai săi şi soţia sa.

În 23 mai 1908, în Parcul Carol I, la Arenele Romane, a fost organizat, de către ACR, un concurs de îndemânare în conducerea auto.
(Wikipedia)
ZerO_CooL is offline   Reply With Quote
Old 10-11-09, 00:07   #13
valentin.nemtanu

Stage 5
 
valentin.nemtanu's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,667
Member of:
[DACIA]
[MERCEDES]
[Opel]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Quote:
Originally Posted by ZerO_CooL View Post
La Bucureşti, la 8 noiembrie 1906 s-a organizat prima cursă de viteză (cursa kilometrului lansat) pe un traseu amenajat pe Şoseaua Kiseleff, între Piaţa Victoriei şi Bufet (restaurantul “Doina” de azi). Pe primul loc se clasează LEON LEONIDA cu un automobil GOBRON de 60 C.P.

Seria performanţelor înregistrate de români în competiţiile internaţionale o deschide Ion Maican în anul 1906. El participă la o cursă de viteză în coastă organizată în Franţa la Chateau-Thierry, clasându-se al treilea din 90 de concurenţi. Automobilul care i-a adus victoria fusese construit de francezul Tourand şi avea 60 CP. Maican practica automobilismul din 1903, fiind unul dintre aşii volanului românesc.
Tot în 1906 îşi înscrie numele printre marii turişti europeni un alt român - Nestor Cincu - din Bucureşti, care face un foarte reuşit circuit, Bucureşti-Nisa-Paris-Bucureşti, la bordul unui automobil decapotabil avându-i drept pasageri pe cei doi copii ai săi şi soţia sa.

În 23 mai 1908, în Parcul Carol I, la Arenele Romane, a fost organizat, de către ACR, un concurs de îndemânare în conducerea auto.
(Wikipedia)
Felicitari pentru initiativa !
Felicitari si celor care au postat replici, astfel incat pasionatii, sa poate cunoste mai bine istoria automobilismului in Romania.
Personal, detin multe amanunte, multe informatii, pentru a raspunde la intrebarea din titlu, dar dintr-o zona, cea de est a Romaniei.
Si aici, as spune ca primul raliu local cunoscut a fost Raliul Ianca in 1976, cu start din Braila, si tot in acel an ,
a debutat o intalnire bilaterala intre automobilistii din Braila si cei din orasul bulgar Tolbuhin, astazi Dobrich,
intalnire care s-a transformat in
Raliul Prieteniei Braila - Dobrich din care s-au desfasurat 25 de editii in cca 35 de ani.
Un raliu inedit, transfrontalier, pentru pasionatii automobilismului din cele doua orase care anima iubitorii acestui sport in fiecare an si naste patimi de concurs pentru editia urmatoare, folosind drept combustibil prietenia intre generatii
valentin.nemtanu is offline   Reply With Quote
Old 10-11-09, 00:56   #14
THUNDER77
CITROEN Driver

Stage 5
 
THUNDER77's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,175
Member of:
[Freehand Design Usergroup]
[Colectionar Machete]
[4Rally]
[CITROEN]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Bine-ai venit valentin si multumim de informatii. Asteptam mai multe si daca ai si niste imagini ar fi si mai bine !!!
THUNDER77 is offline   Reply With Quote
Old 10-11-09, 08:51   #15
valentin.nemtanu

Stage 5
 
valentin.nemtanu's Avatar
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,667
Member of:
[DACIA]
[MERCEDES]
[Opel]
Default Re: Cand au inceput raliurile in Romania ?....

Quote:
Originally Posted by THUNDER77 View Post
Bine-ai venit valentin si multumim de informatii. Asteptam mai multe si daca ai si niste imagini ar fi si mai bine !!!
https://forum.4tuning.ro/attachment.p...1&d=1257834121
https://forum.4tuning.ro/attachment.p...1&d=1257834121
Initiatorii miscarii automobilistice de masa, a raliurilor locale si mai ales a concursului bilateral cu bulgarii au fost:
- Ionescu Nicolae fost motociclist de performanta, care a infiintat in 1975 CJAK Braila pe langa ACR si
- Djelil Djelil director al filialei ACR Braila pana in 1980.
Impreuna au reusit sa adune cativa inimosi automobilisti, oameni de diferite ocupatii, si cu care s-au pus bazele concursurilor locale si chiar primele 2 cluburi automobilistice.
Prima ( si singura ) sectie de automobilism Dinamo Braila pe langa Inspectoratul de Interne Braila- presedinte Aurel Manea,
si A S Automobilul ITA Braila, club care avea sa aiba o activitate bogata pana in 1989.
Competitia care a aprins spiritul automobilistic in Braila in anii 1977 - 1981 a fost circuitul de viteza organizat pe strazile principale ale orasului, avand la start vitezistii momentului din Pitesti, alaturi de cluburile din Brasov, Iasi, Galati, etc. Aici au alergat familiile Ionescu Cristea, tatal, apoi Eugen si Alexandru, familia Motoc, Dumitrescu Marin si Radu, etc.
In acei ani i-am cunoscut si am debutat alaturi de ei, si in toamna, am inceput primele intalniri bilaterale cu bulgarii. atasez un colaj cu poze din primele editii ale raliului.
Doresc sa mentionez ca pasiunea fara margini pentru aceasta miscare automobilistica a facut ca sa fie depasite barierele impuse la acea vreme de a efectua calatorii in strainatate, controlul documentelor, verificari si aprobari de la federatie si ministerul sportului, etc.
Entuziastii anilor 1975-1978 s-au numit Arbore Eugeniu, Ionascu George, Manea Aurel, Rizea Florin, Pascale Viorel, Carp Florin, Stefan Constantin, Mihalcea Mihai si altii. Cu ei am facut primele cursuri de arbitri in cadrul Cjak Braila si am fost prezenti la principalele raliuri din zona si chiar Raliul Dunarii Dacia.
Si tot in 1977-1978 am inceput seria Raliului Dunarii de Jos, care in ani a fost fie local, fie interjudetean, fie etapa a Campionatului Promo-rally Castrol. In ultimii ani raliul se organizeaza ca un concurs local gen tehnico-aplicativ, adresat/ deschis pasionatilor de automobilism cu material sportiv de casa.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	ed-5.jpg
Views:	443
Size:	1.21 MB
ID:	1169889   Click image for larger version

Name:	ed-19b.jpg
Views:	410
Size:	1.05 MB
ID:	1169890  
valentin.nemtanu is offline   Reply With Quote
- Copyright 2021 4Tuning -