Salutare !Suspensia este hidropneumatica ( lichid hidraulic si azot ) , mai precis in amortizoare si instalatia hidraulica ai LHM ( lichid hidraulic ) iar in sferele de suspensie ai azot sub presiune . Sferele sunt piesele care au inlocuit arcurile la toate modelele Citroen cu suspensie hidro-pneumatica , incepand cu primul Citroen DS si continuand cu modele inlocuitoare : GS , CX , SM , BX , XM , Xantia , C5 si C6 . Singurele Citroen cu suspensia clasica sunt : Axel , Saxo , Visa , C1 , C2 , C3 , C4 , Nemo , Jumper , Xsara , Xsara Picasso.....La Xantia sunt 4 pozitii de reglare a suspensiei pe inaltime : jos - sferele sunt depresurizate , amortizoarele comprimate la maxim iar masina este practic lipsita de suspensie ;
- mediu - modul de croaziera normala ;
- trei sferturi - pentru teren accidentat ;
- si treapta a patra - asa numita pozitie "service" , cand masina este ridicata la maxim pentru diferite operatiuni de reparatie la sistemul de franare , pene de cauciuc etc.
Comanda suspensiei se face in prima faza manual - exista un levier de comanda a suspensiei intre scaunele fata langa frana de mana ( care tine pe fata la modelele Citroen
) aceasta putand fi actionata atat in mers cat si cu masina oprita pe loc , conditia fiind aceea de a fi motorul pornit .
Masina se ridica singura in momentul in care se porneste motorul - recomandat este sa se astepte in medie 15 pana la 30 de secunde la pornirea la rece , pentru a da timp suspensiei si instalatiei sa se presurizeze si masina sa urce la pozitia normala de mers acest lucru aplicandu-se doar la prima pornire , in restul zilei , daca opresti masina pe traseu din diferite motive nu mai este necesar sa astepti , pur si simplu ii dai cheie si iti vezi de drum .
Un lucru interesant este acela ca indiferent de greutatea pusa pe masina ( indiferent de locatia greutatii in masina : fata , spate , fata stanga , fata dreapta s.a.m.d ) masina se lasa pe axa respectiva dar dupa cateva secunde incepe sa se ridice doar partea care suporta greutatea in asa fel incat masina sa-si pastreze linia initiala pe care o are fara greutate pe ea. Xantia exista in mai multe variante de suspensie : Standard - cum e a mea , Hydractive - cu modul de comnda electrica a suspensiei pentru varianta sport , si Activa - cu numar mai mare de sfere si alta instalatie hidraulica decat la Standard si Hydractive , suspensie care nu permite inclinarea masinii pe viraje indiferente de viteza cu care se intra in viraj sau gradul de "inchidere" al virajului . Mai multe informatii gaseti pe net iar filmulete demonstrative pe youtube . Treci prin ele si imi spui dupa aia ce parere ai
In ceea ce priveste faptul daca poti sa mergi sau nu cu masina coborata sau ridicata , in mod normal Xantia are doua trepte de pozitie ale suspensiei in timpul mersului : treapta 2 - normal sau treapta 3 - teren accidentat . Se poate circula cu ea si jos de tot dar risti sa rupi flansele amortizoarelor , plus ca zdruncina mai rau ca o caruta cu roti de lemn
Ultima treapta este tot treapta de service care se utilizeaza atunci cand se schimba sau se incarca sferele , cand se schimba elementele de suspensie etc.
Sper ca te-am lamurit cat de cat
Iti dau un link cu o Activa in aciune ca sa iti dai seama de ce a fost declarata cea mai stabila masina din lume pe viraje
https://www.youtube.com/watch?v=H3YxqjD8Rh4
https://www.youtube.com/watch?v=c2ZaW...eature=related
https://www.youtube.com/watch?v=09-C33SrJi8&feature=fvw
https://www.youtube.com/watch?v=rJPr-...eature=related