Quote:
Originally Posted by NOS
Un producator trece in datele tehnice ale unui motor parametrii pe care acesta ii ofera pe bancul de proba (motorul fara filtre, evacuare, etc).
|
Asta se intampla pe vremea cand americanii se bateau in Vietnam, la noi se mergea cu Volga si Pobeda si domneau Ceashca, Brejnev si Nixon
normele SAE cereau testarea puterii pe banc fara filtre, evacuare, pompa de apa, pompa de servo etc. Normele DIN care sunt in vigoare acum in Europa prevad masurarea puterii motorului in starea in care va functiona in exploatarea normala, cu toate accesoriile montate, cu EGR, pompa de apa, filtru si airbox, evacuarea standard etc etc, la temperatura de 20 de grade si presiunea de exact 1 atm... daca masori puterea la 30 de grade poti avea surpriza sa vezi cum au plecat vreo 4-5 caluti la pascut
Cand se proiecteaza un motor modern se iau in considerare toti factorii care duc la poluare, nu se sudeaza pur si simplu un catalizator acolo si sa speri ca va functiona. Evacuarile moderne sunt putin restrictive, daca scotii catalizatorul nu castigi mai nimic si iti va innebuni a doua sonda Lambda, care e montata dupa catalizator (bineinteles, ai putea s-o muti altundeva, dar tot nu va functiona bine).
Pentru a ajuta motorul cu o evacuare mai buna, care sa elimine mai usor gazele arse si sa permita functionarea mai usoara la turatii mari, solutia sunt serpisorii. Daca ai cate o conducta de evacuare pe fiecare cilindru, toate cu aceeasi lungime pana la locul unde se imbina, trecerea gazului printr-un "sarpe" produce un vid in ceilalti (efectul Venturi) si elibereaza pistonul de munca de a pompa gazul afara fiindca va iesi singur din cilindru (explicatie ff simplificata). Bineinteles, constructia unui set de serpi (header) se bazeaza pe calcule riguroase si cea mai buna solutie este sa cumperi unul de la un producator autorizat.
Mai poti imbraca serpii cu fibra de sticla Racetec sau J-tech, rezistenta la temperaturi foarte mari, care ii izoleaza si permite ca gazul sa ramana fierbinte si deci sa se dilate, ajutand motorul in efortul de a-l pompa. Daca faci asta, metalul tinut la temperaturi mai mari decat suporta se va decali rapid si va deveni sfaramicios.
Concluzia acestei explicatii lungi si off-topic este ca o toba finala "sport" e un simplu generator de zgomot, conceput sa satisfaca orgoliul "ricer-ului" care nu pricepe ca un motor are voie sa urle numai la turatii mari, in cursa sau pe autostrada, si nu cand se plimba el cu 2000 rpm prin cartier sa se dea macho
~Nautilus