BMW 330D (E90)
Chiptuning custom cu un castig de 53HP.
Producatorul declara acest model cu o valoare de 245PS.
Noi am masurat pe dyno la acest model doar 231PS. Aparent ar fi o pierdere de putere destul de substantiala, insa este doar ceva temporar.
Masinile care beneficiaza de filtru de particule, daca se poate spune asa, numai beneficiu nu este, au un comportament prin care puterea variaza cu valori consistente.
Cand filtrul de particule este nou sau foarte curat masina ajunge sa dezvolte puterea declarata de producator, chiar foarte putin peste. In general BMW este o masina corecta cand discutam de valori declarate.
Daca filtrul este colmatat sau incarcat la limita superioara accesibila, valorile de putere scad, iar cel mai mult se vede in zona superiora de turatie, dupa 3000RPM.
Dupa autoregenerare daca filtrul de particule este inca in stare buna el se curata, motorul ajungand din nou aproape de puterea nominala.
In cazul de fata se vede din grafic ca dupa 3500rpm masina are o cadere de putere/cuplu foarte vizibila, fapt datorat imposibilitatii evacuari ce creeaza doua cauze de scade a puterii:
- impiedicarea unei evacuare corecte
- mentinerea si cresterea spre zone superioare a EGT(temperatura gazelor de evaucare)
Crescand EGT, masina intra intr-o bucla de protectie scazand, limitand treptat puterea.
In cazul studiat acum nu este o problema permanenta ci este destul de aproape de faza de regenerare, deci ce se vede acum in jos dupa regenerare are sa fie aproape drept in grafic.
Dupa modificare masina a castigat 53 de cai, acesta fiind o moficare optima, iar valorile afisate fiind corecte, pentru ca exista clienti care sunt plictisiti, chiar satui de propaganda mincinoasa.
Acum masina dezvolta 284 cai putere(utilizand un alt dyno cu interes de marketing, valorile masurate ar putea depasi usor 300hp
) urmand sa cresca dupa decolmatarea filtrului de particule.
Calculatorul este un Bosch echipat cu procesor INFINEON TRICORE, supranumit ANTITUNING. Dupa cum se vede se poate modifica.