Doresc sa va atrag atentia asupra modalitatii de schimbare a hartilor, felul in care ele pot fi comutate printr-o explicatie ceva mai ampla. Pentru asta va rog sa urmariti urmatorul filmulet:
https://www.youtube.com/watch?v=F0b__oa4zxA
Aici se poate vedea setarea pentru suspensie si un start eficient.
Atat suspensia cat si setarea softului pentru demaraj sunt importante pentru un start rapid si eficient.
Cand spun eficient ma refer la faptul ca masina trebuie sa prinda foarte bine aderenta si sa descarce momentul pe roti trasformandu-l in forta de tractiune.
Daca o suspensie descarca aberant o punte si incarca excesiv pe cealalta sansele sa obti o plecare eficeinta sunt minime.
La o masina 4x4 pentru a folosi eficient tractiunea este important ca repartitia maselor sa fie corect distribuita.
Nu trebuie sa ramana incacrcata doar fata care este mai grea datorita motorului si cutiei, nu trebuie sa incarce prin inclinare sper spate violenta doar spatele, ramanad pe fata o aderenta precara.
Masina fiind 4x4 trebuie sa dispuna masa pe punti astfel incat sa poata creea o forta de apasare echilibrata.
Launch control-ul trebuie setat astfel incat sa aduca la roti atata cuplu cat este necesar imprimarii unei micari de rotatie a rotii, fara ca aceasta sa se miste vre un moment cu viteza de rotatie constanta. Masina trebuie sa accelereze cursiv roata sa se invarta atat de repede cat permite aderenta.
Daca incepe sa se invarta in gol excesiv, forta de incarcare scade obtinem caldura si fum la roti, efecte speciale dar inaintare...
Pentru a seta LC se folosesc diferite metode in functie de necesitate.
In primul rand se stabileste o turatie de plecare 4000rpm de exemplu, daca cuplul nu este suficient si motorul ar "da in nas" la debraiere se poate seta un ALS, care creeaza presiune in turbo cand masina sta pe loc.
Daca pleci cu 8000rpm sansa ca rotile sa se transforme in fumigene este mare.
Asa ca se cauta in functie de aderenta posibilitatea de a obtine la debraiere cuplul ideal pentru un demaraj corect.
Revenind la aceste starturi si transmisie este important de stiut ca repartitia maselor face mult pentru fiabilitatea transmisiei mai ales in astfel de conditii.
Axele planetare, grupurile, cutiile de transfer, diferentialele sunt concepute sa lucreze impreuna si nu separat.
Daca mutam efortul pe o roata sau pe o punte este clar ca o supunem la suprasolicitari pe cea incarcata dar nu o protejam nici pe cea descarcata.
Ce zice el diferentialul central, cutia de transfer cand vede ca rotile pe fata sunt in aer si spatele vrea tot cuplul ca sa se urneasca, oare nu sufera deloc?
Dar axele extrem de incarcate intr-o apasare violenta? Nu vor sa cedeze pe la capete?
Poate pare biizar dar se rup si partile descarcate datorita forfecarilor ce apar in schimbarea brusca de unchi a planetarelor ce doresc a se invarti violent in gol...
In concluzie suspensia protejeaza si transmisia pe langa restul avantajelor.
Un demaraj nu poate fi corect fara suspensie competenta.
https://www.youtube.com/watch?v=F0b__oa4zxA