Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini > Colt Legislativ

Reply
 
Thread Tools
Old 29-08-11, 19:36   #331
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

HOTĂRÂREA CURȚII (Camera întâi)
7 iulie 2011(*)
„Impozite interne – Articolul 110 TFUE – Taxă pe poluare aplicată cu ocazia primei înmatriculări a autovehiculelor”
În cauza C 263/10, având ca obiect o cerere de pronunțare a unei hotărâri preliminare formulată în temeiul articolului 267 TFUE de Tribunalul Gorj (România), prin decizia din 24 martie 2010, primită de Curte la 27 mai 2010, în procedura
Iulian Nisipeanu
împotriva
Direcției Generale a Finanțelor Publice Gorj,
Administrației Finanțelor Publice Târgu Cărbunești,
Administrației Fondului pentru Mediu,
CURTEA (Camera întâi),
compusă din domnul A. Tizzano, președinte de cameră, domnii J. J. Kasel, M. Ilešič (raportor), E. Levits și M. Safjan, judecători,
avocat general: doamna E. Sharpston,
grefier: doamna R. Șereș, administrator,
având în vedere procedura scrisă și în urma ședinței din 5 mai 2011,
luând în considerare observațiile prezentate:
– pentru guvernul român, inițial de domnii A. Popescu și V. Angelescu și ulterior de domnul R. H. Radu și de doamna A. Wellman, în calitate de agenți;
– pentru Comisia Europeană, de domnul D. Triantafyllou și de doamna L. Bouyon, în calitate de agenți,
având în vedere decizia de judecare a cauzei fără concluzii, luată după ascultarea avocatului general,
pronunță prezenta
Hotărâre
1 Cererea de pronunțare a unei hotărâri preliminare privește interpretarea articolului 110 TFUE.
__________________
R.I.P. Opel Vectra B2 2.5 V6 CDX



Audi A2 1.4tdi 75BHP (sold)



Hyundai Tucson 2.0 CRDI 140BHP

cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:36   #332
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

2 Această cerere a fost formulată în cadrul unui litigiu între domnul Nisipeanu, pe de o parte, și Direcția Generală a Finanțelor Publice Gorj, Administrația Finanțelor Publice Târgu Cărbunești și Administrația Fondului pentru Mediu, pe de altă parte, referitor la o taxă pe care domnul Nisipeanu a trebuit să o achite cu ocazia înmatriculării unui autovehicul provenit dintr un alt stat membru.
Cadrul juridic
Reglementarea Uniunii
3 „Normele europene de emisii” stabilesc limitele permise ale emisiilor de gaze de evacuare pentru autovehiculele noi comercializate în statele membre ale Uniunii Europene. Prima dintre aceste norme (denumită în general „Euro 1”) a fost introdusă prin Directiva 91/441/CEE a Consiliului din 26 iunie 1991 de modificare a Directivei 70/220/CEE privind apropierea legislațiilor statelor membre referitoare la măsurile preconizate împotriva poluării aerului cu emisiile poluante provenite de la autovehicule (JO L 242, p. 1, Ediție specială, 13/vol. 10, p. 135), care a intrat în vigoare la 1 ianuarie 1992. De atunci, normele în materie au fost înăsprite progresiv în vederea îmbunătățirii calității aerului în Uniune.
4 Norma „Euro 2” a fost instituită începând de la 1 ianuarie 1996. Legiuitorul Uniunii a introdus în continuare noi norme, printre care norma „Euro 4”, instituită începând cu 1 ianuarie 2005. În temeiul Regulamentului (CE) nr. 715/2007 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2007 privind omologarea de tip a autovehiculelor în ceea ce privește emisiile provenind de la vehiculele ușoare pentru pasageri și de la vehiculele ușoare comerciale (Euro 5 și Euro 6) și privind accesul la informațiile referitoare la repararea și întreținerea vehiculelor (JO L 171, p. 1), limita în vigoare în prezent este cea a normei „Euro 5”, iar instituirea unei norme „Euro 6” este prevăzută pentru anul 2014.
5 Pe de altă parte, Directiva 2007/46/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 5 septembrie 2007 de stabilire a unui cadru pentru omologarea autovehiculelor și remorcilor acestora, precum și a sistemelor, componentelor și unităților tehnice separate destinate vehiculelor respective (Directivă cadru) (JO L 263, p. 1) distinge autovehiculele din categoria M, care cuprinde „[autovehiculele] cu cel puțin patru roți, […] pentru transportul pasagerilor”, de cele din categoria N, care cuprinde „[autovehiculele] cu cel puțin patru roți, […] pentru transportul mărfurilor”. Aceste categorii cuprind subdiviziuni în funcție de numărul de locuri și de masa maximă (categoria M) sau numai în funcție de masa maximă (categoria N).
Reglementarea națională
6 Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 50/2008 din 21 aprilie 2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 327 din 25 aprilie 2008, denumită în continuare „OUG nr. 50/2008”), care a intrat în vigoare la 1 iulie 2008, instituie, la articolul 3, o taxă pe poluare pentru autovehiculele din categoriile M1-M3 și N1-N3.
7 Potrivit articolului 4 litera a) din OUG nr. 50/2008, obligația de plată a taxei menționate intervine „cu ocazia primei înmatriculări a unui autovehicul în România”.
8 Articolul 6 din OUG nr. 50/2008 prevede:
„(1) Suma de plată reprezentând taxa se calculează [...] după cum urmează:
a) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare Euro 3, Euro 4, Euro 5 sau Euro 6:
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:37   #333
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

[…]
b) pentru autovehiculele din categoria M1, cu norma de poluare non Euro, Euro 1 sau Euro 2, după formula:
Suma de plată = C × D × (100 − E)/100
unde:
C = cilindree (capacitatea cilindrică);
D = taxa specifică pe cilindree, prevăzută în coloana 3 din anexa nr. 2;
E = cota de reducere a taxei, prevăzută în coloana 2 din anexa nr. 4;
[…]
(3) Cota fixă de reducere prevăzută în anexa nr. 4 este stabilită în funcție de vechimea autovehiculului, de rulajul mediu anual, de starea tehnică și nivelul de dotare al autovehiculului. […]
[…]”
9 Potrivit Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 208/2008 din 4 decembrie 2008 pentru stabilirea unor măsuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 825 din 8 decembrie 2008, denumită în continuare „OUG nr. 208/2008”), autovehiculele a căror capacitate cilindrică nu depășește 2 000 cm3 și care au fost înmatriculate pentru prima dată în România sau în alte state membre începând cu data de 15 decembrie 2008 se exceptează de la obligația de plată a taxei stabilite prin OUG nr. 50/2008.
10 Pentru autovehiculele care nu îndeplineau aceste criterii, cuantumul taxei menționate a fost majorat prin OUG nr. 208/2008.
11 OUG nr. 208/2008 a fost ulterior abrogată prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 218/2008 din 10 decembrie 2008 privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 836 din 11 decembrie 2008, denumită în continuare „OUG nr. 218/2008”), această nouă ordonanță prevăzând că autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depășește 2 000 cm3, precum și toate autovehiculele din categoria N1 cu norma de poluare Euro 4 care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 se exceptează de la obligația de plată a taxei instituite prin OUG nr. 50/2008.
12 Pentru celelalte autovehicule din categoriile M1 și N1, cuantumul taxei nu s a modificat în raport cu cel stabilit prin OUG nr. 208/2008.
13 Prin Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 7/2009 din 18 februarie 2009 privind modificarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 50/2008 pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 103 din 19 februarie 2009, denumită în continuare „OUG nr. 7/2009”), anexele 1, 2 și 4 la OUG nr. 50/2008, cu modificările ulterioare, au fost înlocuite cu anexele 1-3 la OUG nr. 7/2009 menționată.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:38   #334
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

14 Ulterior, Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 117/2009 din 29 decembrie 2009 pentru aplicarea unor măsuri privind taxa pe poluare pentru autovehicule (Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 926 din 30 decembrie 2009, denumită în continuare „OUG nr. 117/2009”), care a intrat în vigoare la 30 decembrie 2009, a prevăzut că autovehiculele din categoria M1 cu norma de poluare Euro 4, a căror capacitate cilindrică nu depășește 2 000 cm3, precum și autovehiculele din categoria N1 cu norma de poluare Euro 4 înmatriculate pentru prima dată într un stat membru al Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009 inclusiv se exceptează de la obligația de plată a taxei pe poluare, cu condiția să fie înmatriculate pentru prima dată în România în cele 45 de zile ulterioare datei de 30 decembrie 2009.
Acțiunea principală și întrebările preliminare
15 Domnul Nisipeanu a înmatriculat în România un autovehicul de ocazie cumpărat în Germania. Acest vehicul figurează printre vehiculele din categoria M1, are o capacitate cilindrică de 1 597 cm3 și respectă, având în vedere emisiile pe care le produce, norma de poluare Euro 2. Acesta fusese înmatriculat în Germania în anul 1997.
16 În vederea înmatriculării în România a vehiculului menționat, domnul Nisipeanu a plătit, la 1 februarie 2010, suma de 4 431 de lei ca taxă pe poluare în temeiul OUG nr. 50/2008, conform unei decizii emise de autoritatea competentă. Ulterior, acesta a solicitat să i se restituie respectiva sumă. Împotriva refuzului de a se da curs cererii sale, domnul Nisipeanu a introdus o acțiune la Tribunalul Gorj, prin care a solicitat ca pârâtele din acțiunea principală să fie obligate să îi restituie suma menționată. În susținerea acțiunii sale, acesta a invocat faptul că taxa în cauză este incompatibilă cu articolul 110 TFUE.
17 În aceste condiții, Tribunalul Gorj a hotărât să suspende judecarea cauzei și să adreseze Curții următoarele întrebări preliminare:
„1) Articolul 110 [TFUE] trebuie interpretat în sensul că impozitele interne discriminatorii pe care le interzice includ și taxa reglementată în legislația României prin [OUG nr. 50/2008], așa cum a fost modificată prin [OUG nr. 208/2008, nr. 218/2008, nr. 7/2009 și nr. 117/2009]?
2) Articolul 110 [TFUE] permite României ca, prin intermediul legislației naționale, să instituie, la emiterea [OUG] nr. 50/2008, începând cu 1 iulie 2008, criteriul «primei înmatriculări în România», așa cum este prevăzut în articolul 4 litera a) al [OUG], aceasta fiind o cerință obiectivă conform dispozițiilor Tratatului?
3) Articolul 110 [TFUE] autorizează România [...] să aplice [începând] cu 1 iulie 2008 taxa pe poluare vehiculelor de ocazie importate din [Uniune] sau dobândite din achiziții [din alte state ale Uniunii] și înmatriculate pentru prima dată în România, în timp ce pentru vehiculele de ocazie cumpărate din România taxa pe poluare nu este percepută?
4) Articolul 110 [TFUE] permite ca România să acorde [...] scutirea de plată a taxei pe poluare doar [pentru] «autovehiculele M1 cu norma de poluare Euro 4 a căror capacitate cilindrică nu depășește 2 000 de centimetri cubi, [precum și pentru] toate autovehiculele N1 cu norma de poluare Euro 4, care se înmatriculează pentru prima dată în România sau în alte state membre ale Uniunii Europene în perioada 15 decembrie 2008-31 decembrie 2009», în timp ce pentru autoturismele noi cu alte caracteristici decât cele expuse scutirea nu este acordată?
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:38   #335
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

5) Articolul 110 [TFUE] trebuie interpretat în sensul că permite României să protejeze industria națională a automobilelor, întrucât taxa de poluare se achită doar pentru [autovehiculele] second hand importate și înmatriculate din Uniune [...], în timp ce ea nu este percepută pentru [autovehiculele] second hand deja înmatriculate în România și care fac obiectul revânzării pe teritoriul acesteia?
6) Constituie situațiile expuse o taxare discriminatorie, interzisă de dispozițiile art. 110 [TFUE], în condiția în care criteriul «primei înmatriculări în România» prevăzut de articolul 4 litera a) din [OUG nr.] 50/2008 nu este unul obiectiv raportat la scopul declarat al instituirii taxei pe poluare prin aplicarea principiului «poluatorul plătește», însă, taxa fiind legată de acest criteriu, protejează producția națională a autoturismelor noi, precum și piața internă [românească] a [autovehiculelor] second hand?”
Cu privire la întrebările preliminare
18 Prin intermediul primelor trei întrebări adresate, care trebuie analizate împreună, instanța de trimitere solicită, în esență, să se stabilească dacă articolul 110 TFUE se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare, precum cea în cauză în acțiunea principală, care se aplică autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru.
19 Este cert că, din punct de vedere formal, regimul de impozitare în cauză în acțiunea principală nu face deosebire nici între autovehicule, în funcție de proveniența lor, nici între proprietarii acestor vehicule, în funcție de cetățenia sau naționalitatea lor. Cu toate acestea, chiar dacă nu sunt întrunite condițiile unei discriminări directe, un impozit intern poate fi indirect discriminatoriu din cauza efectelor sale (Hotărârea din 5 octombrie 2006, Nádasdi și Németh, C 290/05 și C 333/05, Rec., p. I 10115, punctul 47).
20 În ceea ce privește o taxă precum cea reglementată de OUG nr. 50/2008, este necesar, astfel cum Curtea a arătat deja la punctul 38 din Hotărârea din 7 aprilie 2010, Tatu (C 402/09, nepublicată încă în Repertoriu), să se examineze neutralitatea taxei în cauză, în special între vehiculele de ocazie importate și vehiculele de ocazie similare care au fost înmatriculate pe teritoriul național anterior intrării în vigoare a acestei taxe.
21 Desigur, astfel cum a subliniat guvernul român, articolul 110 TFUE nu urmărește să împiedice un stat membru să introducă impozite noi sau să modifice cota ori baza impozabilă a impozitelor existente (Hotărârile Nádasdi și Németh, punctul 49, și Tatu, punctul 50, citate anterior).
22 În plus și cu siguranță, atunci când un stat membru introduce o nouă lege fiscală, acesta stabilește aplicarea legii respective începând de la o anumită dată. Prin urmare, taxa aplicată după intrarea în vigoare a acestei legi poate fi diferită de taxa fiscală în vigoare anterior. Această din urmă împrejurare nu poate, prin ea însăși, să fie considerată ca având un efect discriminatoriu între situațiile constituite anterior și cele care sunt posterioare intrării în vigoare a noii norme (Hotărârea Tatu, citată anterior, punctul 51).
23 Cu toate acestea, competența statelor membre de a stabili noi taxe nu este nelimitată. Astfel, potrivit unei jurisprudențe constante, interdicția prevăzută la articolul 110 TFUE trebuie să se aplice de fiecare dată când un impozit fiscal este de natură să descurajeze importul de bunuri provenind din alte state membre, favorizând produsele naționale (Hotărârea Tatu, citată anterior, punctul 52 și jurisprudența citată).
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:39   #336
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

24 În ceea ce privește taxele aplicate autovehiculelor, este cert că vehiculele prezente pe piață într un stat membru sunt „produse naționale” ale acestuia în sensul articolului 110 TFUE. Atunci când aceste produse sunt puse în vânzare pe piața vehiculelor de ocazie a acestui stat membru, ele trebuie considerate „produse similare” vehiculelor de ocazie importate de același tip, cu aceleași caracteristici și cu aceeași uzură. Astfel, vehiculele de ocazie cumpărate de pe piața statului membru menționat și cele cumpărate, în scopul importării și punerii în circulație în acest stat, din alte state membre constituie produse concurente (Hotărârea Tatu, citată anterior, punctul 55 și jurisprudența citată).
25 Rezultă că, în pofida constatărilor efectuate la punctele 21 și 22 din prezenta hotărâre, articolul 110 TFUE obligă fiecare stat membru să aleagă taxele aplicate autovehiculelor și să le stabilească regimul astfel încât acestea să nu aibă ca efect favorizarea vânzării vehiculelor de ocazie naționale și descurajarea, în acest mod, a importului de vehicule de ocazie similare (Hotărârea Tatu, citată anterior, punctul 56).
26 Astfel cum a arătat Curtea la punctul 58 din Hotărârea Tatu, citată anterior, o reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul că autovehiculele de ocazie importate și caracterizate printr o vechime și o uzură importante sunt supuse, în pofida aplicării unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a ține seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30 % din valoarea lor de piață, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piața națională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o astfel de sarcină fiscală. Nu se poate contesta că, în aceste condiții, reglementarea națională menționată are ca efect descurajarea importării și punerii în circulație în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre.
27 Aceleași considerații se impun în ceea ce privește regimul de impozitare prevăzut de OUG nr. 50/2008, astfel cum a fost modificată prin OUG nr. 208/2008, OUG nr. 218/2008, OUG nr. 7/2009 și, respectiv, OUG nr. 117/2009. Astfel, din dosarul cauzei rezultă că toate versiunile de modificare a OUG nr. 50/2008 mențin un regim de impozitare care descurajează înmatricularea în România a unor autovehicule de ocazie cumpărate din alte state membre și care se caracterizează printr o uzură și o vechime importante, în timp ce vehiculele similare puse în vânzare pe piața națională a vehiculelor de ocazie nu sunt în niciun fel grevate de o asemenea sarcină fiscală. Pe de altă parte, cu ocazia ședinței, care a avut loc după pronunțarea Hotărârii Tatu, citată anterior, guvernul român nu a susținut că ar exista o diferență relevantă, în scopul examinării compatibilității cu articolul 110 TFUE a unei taxe precum cea reglementată de OUG nr. 50/2008, între versiunea inițială a OUG nr. 50/2008 și versiunile ulterioare ale acesteia.
28 În sfârșit, trebuie amintit că obiectivul protecției mediului, care se materializează în faptul, pe de o parte, de a împiedica, prin aplicarea unei taxe disuasive, circulația în România a unor vehicule deosebit de poluante, precum cele care corespund normelor Euro 1 și Euro 2 și care au o capacitate cilindrică mare, și, pe de altă parte, de a folosi veniturile generate de această taxă pentru finanțarea unor proiecte de mediu, ar putea fi realizat mai complet și mai coerent aplicând taxa pe poluare oricărui vehicul de acest tip care a fost pus în circulație în România. O astfel de taxare, a cărei punere în aplicare în cadrul unei taxe anuale rutiere este perfect posibilă, nu ar favoriza piața națională a vehiculelor de ocazie în detrimentul punerii în circulație a vehiculelor de ocazie importate și ar fi, în plus, conformă principiului poluatorul plătește (Hotărârea Tatu, citată anterior, punctul 60).
29 Având în vedere considerațiile care precedă, trebuie să se răspundă la prima, la a doua, la a treia, la a cincea și la a șasea întrebare adresate că articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulație în statul membru menționat a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:39   #337
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și aceeași uzură de pe piața națională.
30 Întrucât acest răspuns permite instanței de trimitere să soluționeze acțiunea principală, care privește taxa plătită la înmatricularea unui vehicul cu norma de poluare Euro 2, nu este necesar să se răspundă la a patra întrebare adresată, care privește exceptarea de la taxa instituită prin OUG nr. 50/2008 în favoarea persoanelor care înmatriculează în România anumite autovehicule cu norma de poluare Euro 4.
Cu privire la limitarea în timp a efectelor prezentei hotărâri
31 În ipoteza în care hotărârea care urmează a fi pronunțată ar statua că articolul 110 TFUE se opune perceperii unei taxe precum cea instituită prin reglementarea națională în cauză, guvernul român a solicitat Curții, cu ocazia ședinței, să limiteze efectele în timp ale hotărârii sale.
32 În conformitate cu o jurisprudență constantă, interpretarea unei norme a dreptului Uniunii dată de Curte în exercitarea competenței pe care i o conferă articolul 267 TFUE lămurește și precizează semnificația și domeniul de aplicare al acestei norme, astfel cum trebuie sau cum ar fi trebuit să fie înțeleasă și aplicată de la intrarea sa în vigoare. Rezultă că norma astfel interpretată poate și trebuie să fie aplicată raporturilor juridice născute și constituite înainte de hotărârea asupra cererii de interpretare, dacă sunt reunite și condițiile care permit supunerea litigiului privind aplicarea normei respective instanțelor competente (a se vedea în special Hotărârea din 2 februarie 1988, Blaizot și alții, 24/86, Rec., p. 379, punctul 27, Hotărârea din 10 ianuarie 2007, Skov și Bilka, C 402/03, Rep., p. I 199, punctul 50, precum și Hotărârea din 18 ianuarie 2007, Brzeziński, C 313/05, Rep., p. I 513, punctul 55).
33 Prin urmare, numai în mod excepțional, în aplicarea principiului general al securității juridice, inerent ordinii juridice a Uniunii, Curtea poate să fie determinată să limiteze posibilitatea de a se invoca o dispoziție pe care a interpretat o. Pentru a putea impune o astfel de limitare, este necesară întrunirea a două criterii esențiale, și anume buna credință a celor interesați și riscul unor perturbări grave (Hotărârea Skov și Bilka, citată anterior, punctul 51, precum și Hotărârea din 3 iunie 2010, Kalinchev, C 2/09, nepublicată încă în Repertoriu, punctul 50).
34 În ceea ce privește riscul unor perturbări grave, trebuie amintit că existența unor consecințe financiare care ar rezulta pentru un stat membru dintr o hotărâre preliminară nu justifică, prin ea însăși, limitarea în timp a efectelor acestei hotărâri (Hotărârea din 20 septembrie 2001, Grzelczyk, C 184/99, Rec., p. I 6193, punctul 52, Hotărârea din 15 martie 2005, Bidar, C 209/03, Rec., p. I 2119, punctul 68, și Hotărârea Brzeziński, citată anterior, punctul 5. Statului membru care solicită o astfel de limitare îi revine obligația de a prezenta în fața Curții date cifrice care să stabilească riscul unor repercusiuni economice grave (Hotărârile Brzeziński, punctele 59 și 60, și Kalinchev, punctele 54 și 55, citate anterior).
35 Or, în ceea ce privește repercusiunile economice care pot decurge dintr o hotărâre prin care Curtea declară că articolul 110 TFUE se opune unui regim de impozitare precum cel instituit prin OUG nr. 50/2008, guvernul român s a limitat în esență la menționarea numărului mare de cereri de rambursare a taxei percepute, care s ar ridica la aproximativ 40 000, și să facă referire la criza economică de care este afectată România.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 29-08-11, 19:40   #338
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

36 Trebuie să se constate că, în lipsa unor date cifrice mai precise care să permită să se concluzioneze că economia românească riscă să fie serios afectată de repercusiunile prezentei hotărâri, condiția privind existența unor perturbări grave nu poate fi considerată stabilită.
37 În aceste condiții, nu este necesar să se verifice îndeplinirea criteriului privind buna credință a celor interesați.
38 Din aceste considerații rezultă că nu este necesar să fie limitate în timp efectele prezentei hotărâri.
Cu privire la cheltuielile de judecată
39 Întrucât, în privința părților din acțiunea principală, procedura are caracterul unui incident survenit la instanța de trimitere, este de competența acesteia să se pronunțe cu privire la cheltuielile de judecată. Cheltuielile efectuate pentru a prezenta observații Curții, altele decât cele ale părților menționate, nu pot face obiectul unei rambursări.
Pentru aceste motive, Curtea (Camera întâi) declară:
Articolul 110 TFUE trebuie interpretat în sensul că se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare aplicată autovehiculelor cu ocazia primei lor înmatriculări în acest stat membru dacă regimul acestei măsuri fiscale este astfel stabilit încât descurajează punerea în circulație în statul membru menționat a unor vehicule de ocazie cumpărate din alte state membre, fără însă a descuraja cumpărarea unor vehicule de ocazie având aceeași vechime și aceeași uzură de pe piața națională.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 31-08-11, 18:50   #339
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Guvernul a aprobat, miercuri, proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului si Padurilor, care prevede o reducere a taxei de pana la 25%, potrivit unor surse guvernamentale.


Guvernul a aprobat proiectul de lege privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, initiat de Ministerul Mediului si Padurilor, care prevede reducerea taxei cu pana la 25%, dar si plata acesteia pentru masinile inmatriculate inainte de 2007, dupa cum a anuntat Laszlo Borbely, ministrul mediului, la finalul sedintei de Guvern, scrie Mediafax.


Conform proiectului, daca taxa de poluare platita incepand cu 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea noii legi contribuabilii pot sa solicite restituirea diferentei de bani. Taxa va fi calculata pe baza unor criterii precum tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisiile de CO2 si deprecierea autoturismului.


Scapa doar cei care nu isi vor vinde masina pe care au cumparat-o la mana a doua.


Taxa de poluare va fi platita, o singura data, pentru autovehiculele noi sau second-hand inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. Practic, dupa cum a explicat ministrul, taxa, a carei modalitate exacta de calcul nu a fost inca facuta publica, va fi platita la achizitionarea tuturor masinilor la mana a doua pentru care nu s-a platit niciun fel de taxa.


Noua taxa va fi platita de catre cumparatori, a precizat ministrul. De exemplu, daca o persoana vrea sa cumpere o masina care a fost achizitionata, tot la mana a doua, din Romania, dupa 1 iulie 2008, atunci aceasta va fi nevoita sa plateasca noua taxa, pentru ca taxa aplicata de la acea data era aplicata doar masinilor la mana a doua de import. Dat fiind faptul ca taxa va fi platita doar la vanzare, de catre cumparator, rezulta ca nu vor fi afectati de aceasta taxa cei care nu efectueaza nicio tranzactie.


Statul va incasa in urma aplicarii noii variante a taxei de poluare circa 331 de milioane de lei pe an, dupa cum a precizat ministrul Mediului.


Prima forma a proiectului de modificare a taxei prevedea o diminuare a acesteia de circa 30%, de la 1 iulie.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 01-09-11, 13:40   #340
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Deşi Executivul a decis să reducă taxa auto cu până la 25%, aceasta nu se aplică pe principiul poluatorul plăteşte. Astfel, noua regulă îi obligă pe cei care cumpără o maşină pentru care nu a fost plătită taxa de primă înmatriculare, înainte de 2007, să o achite. În această categorie mai intră şi cel care îşi ia o maşină nouă.

Potrivit documentului, este obligat să achite taxa, persoana care solicită înmatricularea sau transcrierea dreptului de proprietate asupra autovehiculului şi care nu poate face dovada datei primei înmatriculări a autovehiculului.

Taxa se calculează în funcţie de anul fabricaţiei. În schimb, cei care nu mai vând niciodată maşina, mai veche de patru ani şi jumătate, nu mai achită nicio taxă de poluare.

ONG-urile nu achită taxă

Singurele autovehicule scutite de la plată sunt cele încadrate în categoria maşinilor istorice sau cele acordate instituţiilor publice de către guverne străine sau organizaţii internaţionale şi organisme nonprofit sau de caritate. Noile schimbări nu scapă statul român de sancţiunile europenilor, care au condamnat recent România că încalcă normele europene prin modul de percepere a taxei auto.

Astfel, orice român ar putea câştiga un proces de discriminare intentat statului român, privind taxele, potrivit juriştilor.

Statul restituie anul acesta 240 de milioane de lei

Statul va restitui celor care au înmatriculat maşini după vechea taxă auto, considerată discriminatorie de Curtea Europeană de Justiţie, 240 milioane de lei în 2011.

"Am făcut o estimare, deocamdată, cu privire la sumele ce vor intra la Fondul pentru Mediu, dar şi şi sumele ce vor fi restituite cumpărătorilor, prin direcţiile judeţene de Finanţe Publice. Circa 110.000 de autoturisme înmatriculate înainte de ianuarie 2007 şi-au schimbat proprietarul în 2010 şi nu au achitat această taxă, iar veniturile suplimentare vor fi de 331 milioane de lei ", a explicat Ministrul Mediului, Laszlo Borbely.

În luna aprilie, Instanţa europeană a decis că dreptul UE se opune ca un stat membru să instituie o taxă pe poluare pentru autovehicule cu ocazia primei înmatriculări.

ANALIZĂ

Istoria taxei şi ce principiu trebuia aplicat

Ianuarie 2007, aprilie 2008, februarie 2009 sau decembrie 2010 sunt doar câteva dintre momentele în care miniştrii care s-au perindat pe la Ministerul Mediului sau la cel al Finanţelor au decis că este momentul să reinventeze roata, taxând emisiile de noxe produse de automobile fără să poată demonstra că respectă multtrâmbiţatul slogan "poluatorul plăteşte“.

Pornind de la principiul "poluatorul plăteşte", ar trebui luate în calcul, simplu, doar emisiile poluante. Numai că ministrul Borbely, deşi admite că există maşini mai vechi care poluează mai puţin decât nişte bolizi noi cu propulsoare mari Euro5, este de părere că "un vehicul vechi va circula mai puţin.

"Cei care după 1 iulie 2008, când a intrat prima lege în vigoare, au plătit mai mult, vor primi înapoi banii care au fost plătiţi suplimentar.“
LASZLO BORBELY, ministrul Mediului
Attached Files
File Type: pdf Lege_Taxa_Auto.pdf (112.9 KB, 12 views)
cangri is offline   Reply With Quote
Old 01-09-11, 22:20   #341
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

CERERE DE RESTITUIRE
Către(organul fiscal competent) __________________________________________
Subsemnatul/Subscrisa _________________________________ (numele şi
prenumele persoanei fizice / denumirea contribuabilului), cu domiciliul / sediul în
localitatea ________________, str. _________ nr. __, bl. ___, sc. ___, ap. __,
judeţul/sectorul ________________, având C.N.P./C.U.I. ____________________,
în temeiul prevederilor art. 117 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003
privind Codul de procedură fiscală, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, coroborate cu prevederile Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, solicit/solicităm restituirea
sumei reprezentând1):
( ) diferenţă între suma achitată anterior, cu titlu de taxă specială pentru
autoturisme şi autovehicule, şi cuantumul rezultat din aplicarea prevederilor privind
taxa pe poluare pentru autovehicule;
( ) valoarea reziduală a taxei pe poluare, autovehiculul pentru care s-a plătit
taxa fiind scos între timp din parcul auto naţional;
( ) diferenţe calculate în urma contestării taxei pe poluare achitate anterior.
Declar/Declarăm că suma achitată iniţial, cu titlu de taxă specială pentru
autoturisme şi autovehicule/ taxă pe poluare, prin chitanţa / O.P.T. nr. ______ /
______, în cuantum de _________lei, a fost achitată pentru înmatricularea
autoturismului/autovehiculului marca _________, tip/variantă __________, fabricat
în anul ____, având nr. de înmatriculare ___________, nr. de identificare
_____________________, seria cărţii de identitate _____________.2)
Faţă de acestea vă rog/rugăm să procedaţi la calcularea diferenţei/valorii
reziduale, conform prevederilor Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 50/2008
pentru instituirea taxei pe poluare pentru autovehicule, cu menţiunea că am luat
cunoştinţă că din suma de restituit vor fi compensate, de către organul fiscal
competent, eventualele obligaţii fiscale datorate şi neachitate la data restituirii.
Solicit/solicităm ca restituirea efectivă a sumelor cuvenite în continuare să se
efectueze3):
( ) în contul bancar nr. ___________________ deschis la
_______________________;
( ) în numerar, la ghişeul unităţii trezoreriei statului, în baza Notei privind
restituirea.
Solicitant/Reprezentant legal al contribuabilului
Nume şi prenume
Semnătura
L.S.
Data

In urma nesolutionarii prin aceasta procedura, dumneavoastra actionati in instanta, pentru recuperarea acestei taxe, anexand la cererea de chemare in judecata si dovada indeplinirii procedurii prealabile.
Model cerere chemare in judecata :

Către,
Judecătoria …………
Domnule Preşedinte,
Subsemnatul, ………………, domiciliat in …………….,
în contradictoriu cu
Ministerul Finanţelor Publice, cu sediul in .....................................,
formulăm prezenta
Cerere de chemare în judecată
prin care solicit instanţei, în baza art. 992-997 şi 1092 C. civ., să oblige Ministerul Finanţelor Publice să îmi restituie contravaloarea taxei de primă înmatriculare, în cuantum de ………. RON, pe care am achitat-o, odată cu achiziţionarea unui automobil, din eroare şi forţat de imperativul înregistrării la poliţie a automobilului pentru a putea fi pus în circulaţie.
Vă solicit să observaţi că am achiziţionat în cursul lunii …… anul…….. autoturismul ……., fabricat în anul ………, iar pentru a-l înmatricula în România am fost obligat să plătesc o taxă de primă înmatriculare în cuantum de ………….. RON. Taxa a fost percepută în temeiul art. 2141-2143 C. fisc, fiind plătită prin chitanţa seria …… nr.…….
Pe fondul cererii de chemare în judecată, se impune a se observa că taxa de primă înmatriculare este ilegală,aceasta fiind percepută în baza unor texte legale inaplicabile în dreptul intern.
Potrivit art. 148 alin. (2) şi (4) din Constituţie, României îi revine obligaţia de a aplica cu prioritate dreptul comunitar, în speţă art. 90 parag. 1 din Tratatul CE. Prevederile art. 2141-2143 C. fisc. sunt contrare prevederilor de la art. 148 alin. (2) din Constituţie, fiind abrogate implicit din momentul aderării României la UE.
Ca urmare a efectului direct al art. 90 parag. 1 din Tratat, instanţa este datoare să constate că art. 2141-2143 C. fisc. nu mai pot fi considerate ca fiind in vigoare după aderarea României la UE.
Neputând fi aplicate în dreptul intern aceste reglementări, se impune concluzia că taxa specială achitată pentru înmatricularea automobilului subsemnatului a fost încasată in mod ilegal, ca este o plata nedatorata de subsemnatul si ca a fost plătit din eroare si în mod forţat, plata taxei fiind singura modalitate de a putea pune în circulaţie maşina respectiva.
Aşadar, obligaţia de plată a taxei de primă înmatriculare este inexistentă.
Întrucât plata sumei de ……… RON a fost efectuată în temeiul unor prevederi inaplicabile si, de altfel, neconstituţionale, devin aplicabile prevederile art. 1092 C. civ., conform carora „ceea ce s-a plătit fără să fie debit este supus repetiţiunii”.
Doctrina de drept civil1 a stabilit că pentru a se naşte raportul juridic în temeiul căruia accipiensul va fi obligat la restituirea către solvens a ceea ce a primit ca plată nedatorată, este necesară întrunirea a
2 condiţii:
A. Prestaţia pe care solvensul a executat-o trebuie să fi avut semnificaţia operaţiei juridice a unei plăţi, să fie aşadar cu titlu de plată. Din câte se poate observa cu uşurinţă, raportul juridic ce este dedus judecăţii în prezentul dosar îndeplineşte această condiţie. Plata a fost făcută în schimbul chitanţei seria ……. nr. ……., suma de …….. RON intrând în contul trezoreriei Ministerului
finanţelor publice;
B. Datoria în vederea căreia s-a făcut plata să nu existe din punct de vedere juridic în raporturile dintre solvens şi accipiens. În speţa de faţă raportul juridic dedus judecăţii s-a născut din momentul în care a fost efectuată plata, deoarece prevederile din Codul fiscal art. 2141-2143 sunt implicit abrogate.
Demonstrând că îndeplinim condiţiile pentru existenţa plăţii nedatorate, considerăm că pârâtul , Ministerul Finanţelor Publice are obligaţia să ne restituie suma de ……… RON, întrucât prin plata pe care subsemnatul a efectuat-o în contul acestuia, patrimoniul Ministerului Finanţelor Publice s-a mărit pe seama patrimoniului subsemnatului, fără ca pentru aceasta să existe un temei
juridic.
În baza acestor considerente, vă solicit să dispuneţi restituirea sumei de …………. RON
ce a fost plătită cu titlu de taxă de primă înmatriculare, cu cheltuieli de judecata.
În drept, invocăm dispoziţiile art. 1092, art. 992-997 C.civ., precum şi dispoziţiile art. 90 din Tratatul CE.
În probaţiune, înţelegem să ne folosim de proba cu înscrisuri.
Cu stimă,
cangri is offline   Reply With Quote
Old 02-09-11, 08:59   #342
mihayyy2000

Stage 5
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 486
Member of:
[FORD]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Ce parere ai taxa asta e "legala", e in conformitate cu normele europene? Sau e tot "praf in ochii fraierilor"? Eu trebuie sa imi inmatriculez masina acus si nu stiu ce sa fac, sa ma judec sau nu cu statul?

http://www.gandul.info/news/tabelul-...atesti-8683441
__________________
Visinica
mihayyy2000 is offline   Reply With Quote
Old 03-09-11, 16:42   #343
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of:
[Opel]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Statul risca o explozie de procese din cauza taxei auto

Vicepresedintele Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa, Gheorghe Piperea, considera ca prevederea va determina soferii din Romania sa isi inmatriculeze masina in alte state din Europa precum deja celebra Bulgaria sau sa deschida un nou val de procese impotriva statului la Bruxelles.


"Cea mai ridicola prevedere este obligatia de a plati o taxa auto pentru masinile inmatriculate inainte de 2007. Incalca dreptul de proprietate si principiul neretroactivitatii legii ]...] Este ridicol si ilegal", a declarat avocatul.


Mai mult, Piperea crede ca romanii vor avea toate sansele de a castiga in instanta, intrucat statul roman a mai fost supus de Executivul de la Bruxelles la o procedura de "infrigement" in acest caz:


"Comisia Europeana ne-a cerut sa modificam taxa. Noi insa nu am facut altceva decat sa o extindem si la perioada de dinainte de 2007. In rest, nimic nu s-a schimbat. Chiar daca Guvernul promite ca va restitui 25% din contravaloarea sumelor achitate de cei care au platit taxa, asta nu exclude culpa in care se afla statul roman", a conchis avocatul.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 03-09-11, 16:50   #344
mihayyy2000

Stage 5
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 486
Member of:
[FORD]
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Quote:
Originally Posted by cangri View Post
Statul risca o explozie de procese din cauza taxei auto
.........................
Am auzit ca la Iasi se castiga procesul de catre soferi pentru ca apoi sa se faca apel si soferii sa piarda. Cica au patit foarte multi asa... Ce parere ai?
mihayyy2000 is offline   Reply With Quote
Old 13-09-11, 21:20   #345
ANDU41

Stage 2
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 69
Default Re: Cum recuperezi taxa de prima inmatriculare?

Din experienta ,la Iasi se respinge prima data ca apoi sa se castige in recurs.Probabil ca unele complete dau castig de cauza de prima data, caz in care Nu pot respinge in recurs ,iar daca prin absurd s-ar intampla se poate ajunge si castiga la CEDO ,ca au mai ajuns si altii .
ANDU41 is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -