"dar o pista de 700 m dedicata curselor "
O pista de 700m este absolut insuficienta pentru un drag race adevarat. Intradevar, in momentul de fata 300 de metri de franare (lasand la o parte o zona de start care ar inghiti la randul ei cativa metri, plus alte mici "zone tampon"), in cazul masinilor ce participa la curse acum poate ca sunt suficienti, dar ce ne facem peste un an, doi, trei?
Deja exista masini de 600-700 de cai, poate chiar si mai mult, ganditi-va ce "explozie" ar exista in momentul in care acest gen de eveniment ar deveni saptamanal, lunar, televizat, sponsorizat (intervin bani, motivatia premiilor, etc). Evident, din ce in ce mai multi vor investi in motoare, vor impinge masinile cat mai mult, media cailor putere va creste, poate, exponential fata de cum se intampla acum. Asta ne si dorim si e si normal, avem "avantajul" de a putea "privi in viitor" la vecinii nostri din vest unde asa se intampla (o masina de 400 de cai e considerata "clasa inferioara", pe cand la noi, in general, cam face legea).
Bun, deci presupunem ca in 3-4 ani vom avea masini ce fac 10 secunde pe sfert de mila (personal consider ca asta se va intampla mult mai devreme). Excelent, asta si vrem. Dar o masina care face 10 secunde pe 400 de metri atinge usor 250 km/h. Vezi King of Europe 2005 => 9.93s - 294km/h, daca nu imi joaca feste memoria. Pai credeti ca baiatul ala care are aproape 300km/h isi poate opri vehicolul in 300 de metri? Poate doar cu ajutorul subtil dar drastic al unui zid. Recent am vazut o emisiune pe National Geographic despre Autobahn in care, printre altele, se spunea ca o masina are nevoie de aproximativ 1000 de metri (!!) pentru a frana de la 300 km/h pana la un "full stop". E drept, este un calcul cat se poate de aproximativ, totul se intampla in funtie de calitatea franelor, de aderenta asfaltului, a anvelopelor, samd; totusi de la 300 pana la 1000 e cale foaaaaaaarte lunga. Asa ca ce vom face? Se va pune o limita? "Masinile care fac sub 11 secunde nu au voie sa participe"? Pai asta e in antiteza totala cu ceea ce se doreste.
Un oficial al curselor legale din Polonia (nu-i mai tin minte functia, Zetemte va poate edifica in aceasta privinta) a spus ca o pista de drag trebuie sa aiba minim 1200 de metri. 400 accelerare, 600 franare si 200 "de urgenta". Deci aproape dublu fata de cei 700 de metri enuntati mai devreme.
Asta e un aspect EXTREM de important, nu se poate face o investitie ce trebuie recuperata in 10-20 de ani (asta in cazul cel mai optimist, in care totul merge struna), dar care va deveni inutila in maxim 5 ani.
Luati in calcul ca aici nu se poate marsa pe principiul "merge si asa" pentru ca sunt in joc bunuri de valoare extrem de mare si, mai ales, chiar vieti omenesti.
Si ca tot vorbeam despre recuperarea investitiei, cateva calcule simple ne pot face o idee despre cam care ar fi aceasta si ce ar implica. Cum corect s-a spus, terenul e poate cel mai complicat aspect, si nu doar din cauza banilor. E nevoie de un teren cu lungimea de 1200m pe o latime de..sa zicem 50 de metri pentru a facilita constructia de tribune, a unei parcari (ce va trebui sa fie mare), a unor zone de reparatii, magazine cu diverse, etc. Daca cineva gaseste un teren de vanzare cu asemenea "specificatii": 1200X50 (adica o banda luuunga si foarte ingusta de pamant), are o bere de la mine

Iar daca se incearca o "lipire" a mai multor terenuri ale diversilor proprietari, sa-mi fie cu iertare, e un scenariu fantezist. E aproape imposibil sa cumperi (sau ma rog, sa cumperi rentabil) 60 de hectare (60.000mp) de la mai multi vanzatori, luand in considerare disponibiltatea lor de vanzare, specula si alte elemente imobiliare.
Luand un pret "mediu" de 10 euro/mp am ajunge la suma de 1200x50x10=600.000 euro necesari pentru cumpararea terenului (daca printr-o minune de la cel de sus, se va gasi). SaintDick a aproximat destul de bine pretul unui km de asfalt (pe doua benzi), in jur de 500.000 de euro, dar nu a luat in considerare faptul ca o autostrada are sute de km, deci si pretul pe kilometru este mult mai mic, avand in vedere "cantitatile" mari cumparate (principiul "en gros" functioneaza si aici, ca peste tot). In consecinta, pretul unui SINGUR km de asfalt (plus alte asfaltari necesare, cum ar fi parcarea si alte zone ce necesita asfalt) se va situa mult mai sus de 500.000 de euro.
Tragand linie, cu toate dotarile necesare, cu tribune decente, o imprejmuire (un gard de mai mult de un kilometru nu e tocmai ieftin), echipamente de cronometrare si toate cele, suma va sari binisor de 1.5 milioane euro.
Propunerile pe care le-am mai auzit de genul "pune fiecare cate 100.000 si ne construim pista" mi se par cel putin puerile. Statul cu siguranta are "alte prioritati" decat construirea unei asemenea piste iar ca privat, dupa un studiu de fezabilitate, probabil se va ajunge la concluzia ca investitia e mult prea mare pentru a mai fi recuperata intr-o perioada de timp utila, nu mai zic de profit.