"De la moderatorul forumului Hondafan.ro
Salutare la toata lumea.
Desi nu mai am cont pe acest forum, as vrea sa intervin in aceasta discutie cu niste precizari, din cauza gravelor confuzii care vad ca s-au facut aici.
In primul rand, am vazut, pentru a nu stiu cata oara, ca se confunda VANOS cu VTEC si VVT-i, desi cele 3 sisteme sunt total diferite. Vreau sa cred ca aceaste confuzii se datoreaza nestiintei, si nu rautatii.
VTEC (si nu v-tech, cum s-a mai scris), inseamna, desfasurat, Variable Valve Timing and Lift Electronic Control, ceea ce inseamna o distributie variabila atat in 'timing', adica interpunerea timpurilor de deschidere a supapelor, cat si, cel mai important, al LIFT-ului, adica jocul supapelor (cat de mult se deschid ele la un anumit interval). Acel 'lift' variabil face din VTEC o distributie variabila unica, fara corespondent in lumea auto, cu radacini adanci in motorsport-ul de traditie.
Bineinteles, ca exista mai multe tipuri de VTEC, unele concentrate pe consumul scazut la turatii mai mici, altele pe performante mai bune. In ultimul timp, s-a incercat combinarea celor doua elemente, rezultand in 3-stage VTEC, care, pana in 2500rpm, decupleaza 2 din cele 4 supape ale cilindrului, pana la 4600-6000rpm(in functie de motor) motorul merge la capacitate normala, iar dupa aceasta turatie se activeaza un al doilea set de ax cu came, care imprima supapelor un joc cu deschidere mai mare, pentru a sustine necesarul de carburant specific turatiilor inalte.
Atat VANOS, cat si VVT-i, reprezinta distributii variabile des intalnite in lumea auto, si nu actioneaza decat asupra timing-ului supapelor, adica asupra intervalului de interpunere ale deschiderii supapelor.
Acestea fiind zise, va astept la o documentarte mai amanuntita pe forumul nostru.
Toate cele bune
Bogdan"