1997- General Motors EV1
Modelul EV1 de la General Motors reprezinta primul automobil integral electric produs de un fabricant major.Cu o motorizare bazata doar pe baterii si motor electric, EV1 a fost conceputa in 2 locuri, pentru distante scurte, cu greutate relativ redusa si o aerodinamica ultraliniara, cel mai mic coeficient aerodinamic ever, 0,19.Avea un schelet din aluminiu si caroserie din plastic, insa era echipata cu baterii care cantareau 500 kg.
GM s-a orientat spre partea practica a modelului.Inchiderea este centralizata si aerul conditionat pe pompa de caldura.Bateriile pe baza de acid se incarcau in 5-6 ore si functionau aproximativ 90-155 km.Bateriile hibride nichel-metal se incarcau mai greu dar functionau mai mult.Din 1997, EV1 era disponibila la dealerii Saturn, pentru inchiriere, neputand fi comercializate, la pretul de 229-574 dolari pe luna, cu subventii oferite de guvern si General Motors.
In 2003, dupa o investitie de un miliard de dolari (!!!!), GM a decis sa nu mai refaca contractele de inchiriere, in ciuda protestelor utilizatorilor.Modelul EV1 era sortit esecului.Nu sosise momentul unei masini integral electrice.
Si un mic filmulet: https://www.youtube.com/watch?v=fLknNrrL6QU
Nu s-a produs ca macheta...
2005- Jeep Hurricane
Unele modele concept sunt realizate cu scopul de a testa opinia publica asupra unui produs viitor.Altele sunt avanpremiere deghizate ale modelului din anul urmator iar cateva sunt aberatii tehnice nascocite de echipa de design pentru propria distractie sau pentru cateva titluri de presa.Jeep Hurricane intra in ultima categorie.
Are 2 (doua!!) motoare Chrysler Hemi V8, unul in fata, celalalt in spate.Fiecare motor dezvolta 335 cai putere, la un cuplu de 500Nm, deci un total de 670 (!!!!) cai putere la un cuplu de 1000 Nm.Poate functiona in 4, 8, 12 cili.ndri datorita unui sistem de dezactivare.
Hurricane ajunge de la 0 la 100km/h in mai putin de 5 secunde.Suspensiile sunt total independente, controlate prin socuri resort de la rezervoarele de combustibil.Probabilitatea inceperii productiei de serie?Undeva sub O, asta si din cauza pretului...Daca valorea conceptului este undeva la 1 000 000 dolari, daca s-ar produce in serie, ar ajunge la 500 000.
Un mic filmulet interesant cu acest concept-car: http://here4you567.com/DiecastCars/j...ne-dream-cars/
Ca si macheta, este produsa la 1:43 de Matchbox.
1971- Pontiac Pegasus- "Ferrari Bird"
William Mitchell, seful departamentului de design al General Motors era fan Ferrari.Pentru GM a facut mai multe concepte de masini care au avut legatura cu Ferrari.In cazul modelului Pegasus, s-a ajuns mult mai departe.Totul a inceput de la schitele facute initial pentru modelul Chevrolet Camaro, dar ulterior, Mitchell a redirectionat conceptul.Partea din fata si din spate au fost refacute.
Motorul aplicat a fost un Ferrari Daytona V12 care ar fi fost donat proiectului de catre Enzo Ferrari insusi, cu care Mitchell si Chuck Jordan, si el membru al departamentului de design al General Motors, erau prieteni.Dupa multe ore de munca- inclusiv pentru deplasarea cu 23cm a peretelui ce delimiteaza compatimentul motor de habitaclu- a fost potrivit motorul si transmisia in 5 viteze Ferrari pe sasiul F-body.
Au mai existat si alte similitudini cu Ferrari:doua seturi de tevi de esapament duble, jante cu spite Borrani, cadrane Veglia Borletti si interior din piele in stil Ferrari.
Conform afirmatiilor facute de revista " Motor Trend Classic", modelul "accelereaza precum un Ferrari Daytona cu un pasager la bord, iar trasa scurta a cutiei de viteze provoaca derapaj la accelerare scurta, chiar si in viteza a III-a."
Ca un fapt divers, creatorul acestui concept-car, William Mitchell, la pensdionare, a avut dreptul sa ia acest model, cu conditia sa fie returnat la decesul sau, lucru care s-a si intamplat, masina fiind expusa la muzeul GM din Detroit, valoarea ei depasind 1.000.000 dolari, desi daca s-ar fi fabricat, pretul initial ar fi fost de 100.000 dolari.
Nici o macheta nu a reprezentat acest model, poate pe viitor...
1989- Vector W8
Jerry Weigert a fost in acelasi timp si ticalosul si victima, in incercarea sa de a construi o super-masina adevarata, pentru autostrada.Depinde cum privesti problema, dar adevarul este undeva la mijloc.Jerry Weigert a fabricat aproape 12 automobile Vector W8 Twin Turbo, cu 2 locuri si tractiune integrala, cu motor turbo bicorp Chevy V8 din aluminiu, amplasat transversal pe osia spate.Componentele erau specifice, iar exteriorul razboinic era completat cu un bord ca al avioanelor de lupta.
I-au trebuit 20 de ani pentru a incepe productia la Vector W8, iar 4 900 000 dolari s-au evaporat rapid.Testele facute de Road&Track si Car and Driver au dezvaluit rezultate uimitoare, la o putere de 625 cai putere, avea o viteza maxima de 325 km/h si o acceleratie 0-100 in 3,8 secunde.De asemenea avea cea mai mare forta G testata la un model stradal.Insa, cea de-a doua publicatie a semnalat si adevarate calamitati la acest automobil, un exemplu ar fi modelul cumparat de Andre Agassi care a luat foc.
Grupul de investitori, condusi de fiul dictatorului indonezian Suharto, si-a retras investitiile si a decis sa construiasca un alt model, fara implicarea lui Weigert, model numit M12, cu un motor Lamborghini.
Daca pretul initial pentru acest model era de 421 270 dolari, acum se vand in jurul sumei de 200 000 dolari.
Ca si macheta, a fost produsa la 1:18 de Ricko, la 1:43 de Spark, la 1:64 de Hot Wheels