Ce este si la ce foloseste BOV (
Blow Off Valve)
Performanta si sonor cuceritor printr-o constructie simpla si ingenioasa.
Ce inseamna BOV (
Blow Off Valve)
Valva de descarcare (Blow Off Valve sau, pe scurt, BOV) se utilizeaza exclusiv la
motoarele supraalimentate. Un dispozitiv destinat la origine performantei, a fost preluat de lumea tuningului in special pentru efectul sonor – acel “
pshhh!” care se aude la schimbarea treptelor (sau la orice alta ridicarea a piciorului de pe acceleratie). Relativ simpla din punct de vedere constructiv, BOV este o supapa cu membrana sau piston mentinuta in pozitia “inchis” de un arc cu o forta prestabilita. Aceasta se monteaza pe traseul dintre compresor si galeria de admisie, inaintea clapetei de acceleratie.
Cum functioneaza BOV
Arcul de care am amintit anterior se comprima atunci cand asupra membranei (sau a pistonului, in functie de varianta constructiva) este exercitata o presiune ce depaseste valoarea stabilita pentru aplicatia respectiva. Pe de alta parte, depresiunea din galeria de admisie, produsa in momentul inchiderii clapetei de acceleratie, actioneaza pe suprafata opusa ajutand manevra. Astfel, se deschide supapa si se elibereaza surplusul de aer, producandu-se sunetul caracteristic.
Prin insurubarea capacului se ajusteaza pretensionarea arcului si, implicit, presiunea la care supapa se deschide, iar surubul limitator regleaza cursa pistonului, determinand debitul de aer care poate fi refulat.
Atunci cand motorul functioneaza la turatii mari, compresorul se roteste de asemenea rapid, generind valori ridicate ale presiunii si debitului de aer. Prin inchiderea clapetei de acceleratie, fluxul acestuia catre cilindri este oprit iar turbocompresorul, care, din cauza inertiei, tinde sa-si mentina miscarea, este supus unei
franari bruste. Fenomenul are violenta direct proportionala cu marimea agregatului si presiunea dezvoltata, putind chiar sa-l distruga. Aici intervine BOV, care
descarca surplusul de aer si impiedica socul,
protejand compresorul. Un alt avantaj major este o scadere mai putin pronuntata a turatiei acestuia,
asigurand reluarea mai rapida a “suflului” la o noua apasare a pedalei de acceleratie. Variantele cele mai simple – si cu efect sonor mai pronuntat - elibereaza aerul in exterior in timp ce variantele orientate spre performanta il descarca in amonte de compresor, contribuind la sustinerea rotatiei acestuia. Acestea din urma se mai numesc si
Blow By Valves.
BOV si motoarele Diesel
Am mentionat mai sus, ca o conditie pentru functionarea BOV, inchiderea clapetei de acceleratie. Ce se intampla insa la motoarele
Diesel la care aceasta lipseste? Ei bine, aici compresorul nu este franat de nimic la eliberarea pedalei de acceleratie (ea actioneaza doar asupra cantitatii de combustibil injectat), fluxul de aer sub presiune patrunde in continuare nestingherit in cilindri si nu exista riscul producerii vreunui soc daunator.
Practic supapa de descarcare nu are utilitate si nici macar nu poate functiona!
Pentru a nu defavoriza amatorii de “efecte speciale” utilizatori de astfel de motoare, s-a gasit solutia de a comanda de catre unitati electronice dedicate, prin electrovalve, BOV care au ca unic scop generarea sunetul caracteristic, fara a contribui in vreun fel la cresterea performantelor.
astea sunt caracteristicile
BOV (copiat de pe alt site),acum sunt curios cine si ce masini(bmw) de la noi au blow off valve!?
eu as vrea sa pun la e34 520i 24v 150cp
(astept si pareri)