Aici e un rezumat tradus plus alte chestii care mi-au parut interesante si anumite chestii pe care le-am luat in calcul...
M-am apucat sa fac un stroker de M50 cumparand din dezmembrari un M54B30 calat .
Facand comparatie intre vibrochenul de M50 si M54B30 am constatat ca M50 are 18,96 kg pe cand M54b30 are 23,5 kg.
Comparatie intre pistonul si biela de M50tu si M54B30 .
La m54 segmentii sunt mai subtiri iar marginea capului de piston e strunjita in asa fel incat sa nu se incinga incat sa produca detonatii datorita autoaprinderii... Desi pistonul de M54B30 e mai greu cu 8 grame, bielele sunt la fel pt M52/S52 si M54B30.
Pistoanele de M54B30 au fost honuite iar blocul de M50TU doar curatat si am refolosit segmentii.
Am folosit bielele si cuzinetii care aveau 220 de mii de mile dar nu prezentau urme de uzura.
Am verificat toleranta si planarea pistoanelor in bloc...
Unii cred ca rata compresiei va fi prea mare datorita faptului ca pistonul e plat dar compresia va fi de 10,5 : 1 la fel ca la S50/S52 putand fi utilizata benzina de 91.
Datorita faptului ca pistonul de M54B30 este mai scurt cu 2 mm se evita compresia prea mare.
Distanta dintre chiulasa si punctul minim va fi de 92.2 mm ceea ce face configuratia motorului de 3,1 Litri. Cursa de 92,2 mm si alezajul de 84 mm vor da o cilindree putin peste 3050 cc.
Dupa parerea mea este o configuratie mai buna decat S50-ul din 95.
Am curatat cilindri cu glaspapir de 400 si apa pana se vad honuirile de fabrica.
La M50tu-ul E34 din 95 trebuie modificate santurile de ulei pt ca biela sa aiba loc la pistonul nr 6. ( In poza parea a fi modificata tablia din baia de ulei )
Daca vrei sa ai aceeasi curba de putere ca si S50-ul atunci trebuie pus axe cu came de S50/S52.
Daca vrei mai multa putere intre 1000 si 6000 de ture atunci iti trebuie ax cu came de admisie de M54B30. ( 240 duration, 97mm lift , vanos gear trebuie scurtat cu cel putin 4 mm... )
Se pastreaza axul de evacuare de la M50.
Trebuie gasite rame cu tacheti si cuzineti de axe cu came de M52/S52/M54 care au tacheti mai mici si mai usori si trebuie rame pt axe M54 si S52.
In poza se vede axul de admisie de M54B30 cu tot . Nu trebuie sa scoti vanosul doar scurtat cu flexul.
Functioneaza cu ECU 413 dar pt performante se poate remapa.
Pt NON-VANOS 1992
Se urmeaza aceeasi procedura cu blocul motor si pt axele cu came pastrezi axa de admisie si se pune ax cu came de admisie si pe evacuare si va rezulta ax cu came de evacuare de 240 duration si 9.7 mm lift... Merge cu ECU 403 sau 402 .
motor M54b30 - bore 84mm stroke 89.6mm 2979cm3
motor M50b25 - bore 84mm stroke 86mm
motor S50b30us - bore 86mm stroke 86mm (2996cm3 calculat)
deci cu interne de 330 si pistoanele de 330 - 2mm =
89.6mm - 2mm =87.6 milimetri. Rezulta o comprimare de 1.4 mm ( diametrul fiind de 84mm se pot folosi aceeiasi segmenti de 330 sau de 325 )
Garnitura victor reintz M 50 B 25 TU Grosime 1,75 mm
Garnitura victor reintz M 50 B 25 TU Grosime 2,05 mm
Deci daca se pune garnitura groasa rezulta o comprimare de 1,1 mm iar la garnitura de fabrica 1,4 mm
STROKE - deplasamentul pistonului din punctul cel mai de jos pana in punctul cel mai inalt .
BORE - Gaura de masurare. Este diametrul cilindrilor într-un motor cu piston.
Calcularea cilindree :
pi 2
-- X bore X stroke X numarul de cilindri
4
( Din pacate nu se intelege formula :
pi supra 4 ori bore la patrat ori stroke ori nr de cilindri )
deci in configuratia bore 84x92,2 stroke = 3064cm3
0,785 X 7056 X 92,2 X 6 = 3064,1527 cm3
(3,14 pe 4)x(diametrul la patrat)x(deplasamentX6)=3064 cm3
-------------------------------------------------------
1995 M3 S50us vibrochen( acelasi cu m54b30) + 135mm biele + M52 pistons = 2.9L 12.5:1 compresie ( trebuie scobite buzunare mai adanci pt supape si poate sa mearga cu benzina de 93 )
VIBROCHEN 2.8+BIELE2.8+PISTOANEm50+CUZINETI(ACELEASI LA TOATE MOTOARELE BMW)=2.8 CU COMPRESIE 11,5:1
Acelas vibrochen pt 1996-1999 M3 si 2001-2006 M54b30
Aceleasi biele pt 2.8L , 3.0L , 3.2L 1995-2005 ( de state...)
Combinations for turbo application:
M52 2.8L crankshaft + 135mm rods + M54B30 pistons = 2.8L 8.5:1 compression ratio, perfect for turbocharging on a budget
M50 2.5L crankshaft + M50 rods + M52 pistons = 2.5L and 9:1 compression ratio
S52B32
(Comentariu de pe Wikipedia )
Acest motor a fost vândut doar în SUA si Canada si foloseste bloc de fier cu specificatiile motorului M52. Acesta difera având bore stroke de 86.4mm si alezaj de 89.6mm pentru o cilindree de aproximativ 3,2 litri. S52B32 împarte foarte putine componente cu S50-ul european.
S52 este în esenta un M52 cu cilindree mai mare, cu imbunatatiri minore pentru a creste performantele. Se foloseste în mod normal acelasi sistem VANOS dar axe cu came mai agresive.
Galeria de admisie si clapeta de acceleratie sunt aceeasi cu cele de M52B28.
Galeriile de evacuare sunt aceleasi între M52 si S52, dar M3 US foloseste toba de esapament special conceputa de catre Boyesen care este mai putin restrictiva.
Chiar si bielele sunt exact aceleasi de 135 de mm folosite la M52B28.
Sistemul de lubrifiere pe S52 este optimizat pentru debit mai mare. ( pe bmwfans.info acelasi sistem de lubrefiere M50b20- M3 US )
Managementul motorului este asigurata de acelasi sistem Siemens M52, dar este remapat pentru cilindree si performante mai bune.
Foloseste aceleasi injectoare ca si motorul M52B28.
Fizic, sunt foarte putine caracteristici externe, care disting S52 de fratele sau M52.Capacul de distributie este cel mai usor de recunoscut, desi trebuie sa se constate ca la S52 si M52 capacele distributiei sunt interschimbabile.
O diferenta mai subtila, carcasa filtrului de ulei.
În timp ce M52 foloseste un capac filetat din plastic negru pe filtru , S52 foloseste un capac de aluminiu cu surub. Aceasta este aceeasi carcasa ce a fost folosita pe motoarele 1991-1995 M50. Puterea de la S52B32US este oficial cotata la 240 CP, dar multi [cine?] considera ca aceasta cifra este subestimata.
Cuplul a fost cotat la 351 Nm. Viteza maxima de rotatie a motorului variaza de la 6500 rpm la 6800 rpm, pentru a permite o marja de siguranta pentru tachetii hidraulici desi motorul poate rula în conditii de siguranta la 7000 rpm.
Comentariul urmator l-am gasit aici pe forum... L-a zis cineva si l-a zis bine... L-am salvat
Raportul de comprimare este o valoare care se calculeaza, neavand unitate de masura, ca raport dintre volumul maxim al cilindrului cand pistonul este in cel mai de jos punct si volumul camerei de ardere (sau volumul cand pistonul este la cel mai inalt punct). In acest calcul intra diametrul cilindrului, cursa pistonului, forma pistonului, etc
Compresia in schimb este o valoare masurabila care se refera la presiunea generata in camera de ardere atunci cand pistonul este la cel mai inalt punct. Presiunea in schimb are unitate de masura, acei BAR de care s-a mentionat mai devreme. In teorie compresia poate fi estimata daca se cunoaste raportul de comprimare si capacitatea termica a gazului cu care functioneaza motorul. Formula pentru presiunea (compresia) generata de un motor este data de:
[raportul de compresie] la puterea [capacitatii termice a gazului] inmultit cu presiunea (in BAR) existenta in cilindru la TDC (pistonul se afla in pozitia maxima inferioara, presiunea fiind 1BAR)
Altfel spus pentru motorul M50B25 fara Vanos care are raportul de comprimare 10:1 formula ar arata ceva de genul:
P = 1Bar X 10 la puterea 1,4 = ~25bar