Evenimente Auto Saloane tuning, Expozitii, Intalniri, Saloane Auto, Diverse evenimente legate de viteza si extrem. |
View Poll Results: De la cine nu mai cumparam nimic in Februarie
|
Rompetrol
|
|
41 |
10.68% |
Petrom
|
|
212 |
55.21% |
OMV
|
|
93 |
24.22% |
Lukoil
|
|
9 |
2.34% |
Agip
|
|
3 |
0.78% |
MOL
|
|
26 |
6.77% |
10-03-11, 22:24
|
#91
|
Stage 5
Join Date: Mar 2009
Posts: 943
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
VAI DE MAMA NOASTRA ....AM AJUNS SA TRAIM MAI RAU CA LA PARNAE .......
CE LIBERTATE DE RAHAT
|
|
|
11-03-11, 09:39
|
#92
|
Stage 5
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
De la finalul lui 2010 încoace, insultele la modă vor fi: "scumpi-ţi-s-ar benzina" şi "mânca-te-ar criza, aia alimentară"
~Nautilus
|
|
|
11-03-11, 21:54
|
#93
|
Stage 5
Join Date: Mar 2009
Posts: 943
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
cacanari astea o sa ne puna taxa si pe aerul pe care il respiram
|
|
|
13-04-11, 09:52
|
#94
|
Opel Driver
Stage 5
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of: [Opel]
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Ce solutii au guvernantii pentru stoparea scumpirilor de la pompa?
O prima solutie, aplicata si de vecinii de la sud de Dunare, este cea a inghetarii preturilor la pompa, pentru o perioada limitata. Aceeasi masura ar putea fi luata si de Executivul roman, potrivit declaratiilor lui Iulian Iancu, presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii din Camera Deputatilor.
El a adaugat ca Petrom, liderul pietei carburantilor din Romania, nu poate decide de unul singur scaderea preturilor intrucat ar putea fi mai apoi atacat de concurenta si acuzat ca practica preturi de dumping.
Daca Guvernul ar lua decizia inghetarii preturilor, iar aceasta va fi impusa de Parlament, atunci Petrom ar putea fi de acord cu o astfel de masura. “Petrom nu se opune daca Guvernul ia o astfel de decizie”, a subliniat Iancu.
O a doua masura care ar putea fi luata este stoparea aportului componentei bio pe o perioada data. “Daca iei o decizie in privinta componentei bio, atunci ea se adreseaza tuturor jucatorilor”, a explicat Iulian Iancu.
Incepand cu 1 ianuarie 2011, in conformitate cu prevederile europene in materie de reducere a poluarii, carburantii comercializati in Romania contin 5% componente bio, ceea ce a insemnat si o majorare a pretului cu 3 bani/litru. Procentul biocarburantilor urmeaza sa creasca in urmatorii ani, ajungand ca de la 1 ianuarie 2019 benzina sa aiba un continut de biocarburant de minim 10% in volum.
Iulian Iancu a mai anuntat ca parlamentarii au decis formarea unei comisii de ancheta asupra Petrom cu privire la modul in care s-au calculat preturile la carburanti in perioada de postprivatizare. Iulian Iancu a adaugat ca ancheta ar putea fi extinsa la nivelul tuturor jucatorilor din piata de distributie de produse petroliere.
Ancheta nu va dura mai mult de 90 de zile, astfel incat pana la data de 1 iulie aceasta ar trebui finalizata. “In urma anchetei, vom afla cum poate statul si Consiliul Concurentei sa intervina pe piata carburantilor”, a declarat presedintele Comisiei pentru Industrii si Servicii.
La sfarsitul saptamanii trecute, cel mai scump sortiment de benzina a depasit pragul de 6 lei/litru, in conditiile in care OMV Petrom si Rompetrol – primele doua mari companii petroliere de pe piata romaneasca – au aplicat o majorare a preturilor cu 9 bani/litru. La inceputul acestei saptamani, si LukOil a scumpit carburantii tot cu 9 bani/litru, dar in doua etape.
Principalii distribuitori de carburanti de pe piata locala sunt OMV Petrom, Rompetrol, LukOil si MOL.
|
|
|
13-04-11, 10:04
|
#95
|
Stage 5
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,521
Member of: [Oltcit] [SEAT] [Unknown Racers]
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
nu stiu de ce dar am impresia ca acei 5% componente bio sunt 5litri de apa la 100 de litri de combustibil....altfel nu imi explic de ce e asa de proasta benzina
__________________
B01UXD-Oltcit 1.3 air cooled boxer engine runin' on nitro
B02UXD-Seat Leon 1m (EX) 1.6 16v gone but not forgotten
B02UXD - Honda Civic EJ6 Black Widow b18T
B03UXD-AlfaRomeo 147 (EX) bella donna
B03UXD-Honda Civic EG3 (EX) Red Rocket b20 VTEC
B03UXD-AlfaRomeo Giulietta 2.0 JTDM Snow White
B100UXD-Dacia Logan 2 Prestige DCI daily mule
B101UXD-Oltcit Club 11 RM New old school
B102UXD-Seat Leon Cupra R 1m (EX) Red Pig
B103UXD-Seat Leon Cupra 1p Stage 2+ White Comet
|
|
|
13-04-11, 10:15
|
#96
|
Stage 5
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Niciuna dintre soluţii nu convine Statului, fiindcă i s-a forţat mâna.
Îngheţarea preţului nu va fi respectată, şi dacă îi amendezi, abia aşteaptă să treacă perioada pentru care preţul a fost îngheţat ca să-l umfle iar.
Suspendarea temporară a accizei de 358 EUR / 1000 litri nu înseamnă decât pagubă pentru Stat. Chiar dacă un calcul simplu ne arată că va aduce preţul cu TVA pe 1 litru la ~3,5 lei, publicul se va bucura că are benzină ieftină un timp, după care va cheltui banii pe altceva, OMV va vinde rapid câteva mii de tone de benzină şi/sau motorină, va face profit, iar Statul se va alege cu praful de pe tobă, ciuciu bani pentru investiţii şi alte cheltuieli publice. Valabil şi dacă se păstrează acciza şi reduce TVA de la 24% la 5% sau 10%. Publicul câştigă un moment de respiro, OMV face profit, Statul pierde.
Adevărata pagubă nu stă în faptul că se aplică taxe şi accize, ci în faptul că OMV extrage petrol pentru care plăteşte 6 USD/baril redevenţă şi -cu toate costurile- nici măcar 20 USD/baril costuri de producţie şi ne bagă pe gât carburant la fel de scump ca alţii care plătesc 120 USD/baril de petrol. Diferenţa merge în buzunarul lor, aici e furtişagul. Şi nu e singura ţeapă pe care au tras-o Statului, mai sunt încă 2: tot ei au făcut lobby pentru impunerea unei accize mai mici la negocierile din 2006, astfel încât cea mai mare parte din costul unui litru de carburant să meargă la ei, motivând că rafinăriile -luate de ei pe nasturi- sunt vechi şi uzate şi au costuri mari de producţie. De asta avem un cost fără accize al carburanţilor superior majorităţii ţărilor europene mari. Şi cursul leului faţă de dolar şi euro în ultimele luni a determinat un preţ în euro al carburantului la fel de mare, sau în anumite cazuri mai mare, decât cel practicat în ţările europene mari, asta e cealaltă ţeapă.
Faptul că TVA a fost mărit e o pagubă pe care trebuie s-o suportăm toţi pentru a trece criza, dacă nu plăteam 5 puncte procentuale în plus la TVA trebuia să plătim impozite pe venit şi alte taxe la o cotă care ne-ar fi îngropat pe toţi.
Dacă nu am fi fost din 2004-2005 încoace într-o agitaţie permanentă cu Băsescu încolo, mogulii dincolo, Tăriceanu şi Citroenul, Boc şi Loganul, PSD şi cota unică, Năstase şi Petromul etc ar fi înţeles toată lumea cum şi de ce s-au tras ţepele şi prin ce metode, şi cu petrolul, şi cu gazele ieftine pentru unii şi scumpe pentru alţii, şi cu exploatările din Marea Neagră şi cu toate celelalte. Dar dacă aşa spun Antenele, e mai uşor să baţi şaua (sau, mă rog, Statul) ca să priceapă iapa (austriacă).
~Nautilus
|
|
|
14-04-11, 09:40
|
#97
|
Opel Driver
Stage 5
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of: [Opel]
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Boc cere Consiliului Concurenţei să verifice dacă se poate îngheţa preţul benzinei
remierul Emil Boc a cerut Consiliului Concurenţei să verifice dacă preţurile carburanţilor pot fi îngheţate conform unei legi care prevede o astfel de măsură în cazuri excepţionale.
În cazul în care Legea Concurenţei este conformă cu cea europeană, atunci guvernul ar putea îngheţa preţurile carburanţilor pentru o perioadă de câteva luni.
Solicitarea premierului a fost făcută ieri şi a fost adresată către Consiliul Concurenţei şi către Departamentul pentru Afaceri Europene.
Premiul a precizat că cele două instituţii vor analiza dacă această lege mai este compatibilă cu normele UE.
"Dacă răspunsul va fi unul pozitiv, vom găsi o soluţie", a spus prim-ministrul.
Potrivit legii, "pentru sectoare economice determinate şi în împrejurări excepţionale, precum: situaţii de criză, dezechilibru major între cerere şi ofertă şi disfunctionalitate evidentă a pieţei, Guvernul poate dispune măsuri cu caracter temporar pentru combaterea creşterii excesive a preţurilor sau chiar blocarea acestora. Asemenea măsuri pot fi adoptate prin hotărâre pentru o perioadă de 6 luni, care poate fi prelungită succesiv pentru durate de câte cel mult 3 luni, cât timp persistă împrejurările care au determinat adoptarea respectivei hotărâri".
În urmă cu două săptămâni Guvernul Bulgariei a ajuns la un acord cu LukOil Bulgaria, cel mai mare producător de carburanţi de pe această piaţă, pentru suspendarea timp de o lună a creşterilor de preţ la benzină şi motorină.
Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei, a precizat, marţi, că investigaţia pe piaţa carburanţilor va fi gata până la jumătatea anului, după ce rezultatele raportului va fi trimis la Comisia Europeană, iar companiile implicate îşi vor spune părerea în acest caz.
El a menţionat că o lege adoptată înaintea aderării României la UE permite îngheţarea preţurilor într-o situaţie excepţională, dar că trebuie stabilit dacă piaţa carburanţilor se află într-o astfel de "situaţie excepţională".
Prețurile au depășit pragul de 6 lei/litru
La începutul anului, Fiscul a prezentat guvernului un raport referitor la piaţa petrolieră în care se spune că preţul la pompă a fost majorat nejustificat pe parcursul anului trecut, fără a fi determinat de evoluţia cotaţiilor de bursă la ţiţei, cursul valutar şi taxele percepute de stat, iar aproape toate companiile au raportat pierderi semnificative, câştigurile nefiind reflectate corespunzător.
Şeful Executivului a declarat la acea dată că majorarea preţului carburanţilor nu poate fi justificată cu povara fiscală impusă de stat prin taxele percepute companiilor petroliere şi a cerut Fiscului să iniţieze inspecţia fiscală generală în cazul companiilor petroliere, precum şi Consiliului Concurenţei să efectueze verificări suplimentare pentru identificarea eventualelor cazuri de monopol.
Potrivit INS, combustibilii s-au scumpit anul trecut cu peste 15%, după ce în 2009 preţurile au fost majorate cu 13%.
Ultima scumpire a carburanţilor a avut loc vineri, 8 aprilie, când preţurile au fost majorate cu 9 bani pe litru, astfel că un sortiment de benzină comercializat de cele mai mari companii petroliere a depăşit 6 lei/litru.
|
|
|
14-04-11, 09:58
|
#98
|
Stage 5
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Îngheţarea preţului nu este o soluţie din următoarele motive:
1. Nu previne explozia preţurilor după trecerea perioadei regulamentare.
2. Nu va preveni în niciun fel contrabanda, aşa cum se întâmplă cu orice produs al cărui preţ e stabilit artificial de Stat.
3. Nu aduce niciun beneficiu Statului, redevenţa este tot de 3 parale.
4. Îngheţarea la actualul nivel al preţurilor, care este mare, nu va duce la vânzări sporite.
E un simplu artificiu populist, ca şi unele artificii de propagandă ale defunctului Ceaşcă, bunul vostru prieten pe care îl pupaţi în partea dorsală.
Dacă Statul vrea să facă ceva, indiferent ce, să renegocieze contractul cu OMV. Atât.
~Nautilus
|
|
|
14-04-11, 19:37
|
#99
|
Stage 5
Join Date: Mar 2009
Posts: 943
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
ASTA E PRAF IN OCHI CU STACNAREA PRETURILOR LA CARBURANT
|
|
|
15-04-11, 10:04
|
#100
|
Opel Driver
Stage 5
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of: [Opel]
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.Ce efecte va avea îngheţarea preţului
Companiile petroliere nu vor ezita ca, după perioada de "respiro" acordată consumatorilor, să aplice majorări şi mai mari la pompă, pentru a-şi recupera rapid pierderile.
Prețul celui mai scump sortiment de benzină a trecut de pragul de 6 lei pe litru
Chiar dacă preţul carburanţilor va fi îngheţat o perioadă, companiile pe troliere nu vor ezita ca, imediat după aceea, să aplice îndoit scumpirile, pentru a-şi recupera costurile anterioare. O spun principalii operatori din piaţă. "Orice îngheţare va fi temporară. Vor urma consecinţele", a declarat Mariana Gheorghe, director executiv al OMV Petrom. La rândul său, Constantin Tampiza, reprezentantul LukOil în România, ne-a declarat că îngheţarea preţurilor va duce la majorarea pierderilor companiilor din domeniu, ceea ce ar putea conduce la închiderea unor unităţi. De asemenea, vor fi căutate pieţele cu preţuri mai mari. Premieră în UE Oricum, majorarea de preţuri pe care o vor aplica ulterior benzinarii va fi dublă, astfel că "efectul va fi zero". "Noi nu suntem companii de binefacere. De ce nu îngheaţă preţurile la alimente?", a completat Tampiza.
Îngheţarea prin lege a preţurilor la carburanţi ar fi o premieră în UE. "Nimeni nu a făcut aşa ceva în UE. În Bulgaria, o firmă (LukOil - n.r.) a decis de bună-voie, fără act normativ, ca timp de o lună să menţină preţurile. Prin mijloace legale, nimeni nu a făcut aşa ceva", a declarat, pentru EVZ, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
El a adăugat că, de asemenea, trebuie clarificate situaţiile în care legea ar permite luarea unei asemenea măsuri. Oricum, legalitatea demersului va fi analizată întâi cu Comisia Europeană, înainte de a fi aplicată, a spus Chiriţoiu.
De cealaltă parte, surse din cadrul Comisiei Europene au declarat pentru "Capital" că îngheţarea preţului combustibilului nu contravine legislaţiei UE.
"Măsura nu ar încălca directiva europeană, atât timp cât România respectă nivelul minim de impozitare a combustibilului, care este, în prezent, 359 de euro/1.000 litri pentru benzină", au afirmat sursele citate.
Un alt efect al unei astfel de măsuri ar fi transmiterea unui semnal prost pentru investitori, "care ar putea să ocolească o astfel de economie", a spus Lucian Anghel, economistul-şef al BCR. El a adăugat că îngheţarea va ajuta temporar inflaţia.
Premierul a cerut recent Consiliului Concurenţei să analizeze dacă preţurile carburanţilor pot fi îngheţate câteva luni, conform unei legi care prevede o astfel de măsură în cazuri excepţionale.
În Bulgaria, unde cel mai mare operator de pe piaţă a agreat să suspende o lună creşterile de preţ la pompă, guvernul a venit cu măsuri adiţionale care să ajute la menţinerea preţurilor, precum reducerea stocurilor obligatorii de carburanţi ale companiilor petroliere. În Marea Britanie, guvernul a decis scăderea taxelor pe carburanţi, dar va impozita în plus cu 3,3 miliarde de dolari producătorii de petrol şi gaze.
|
|
|
25-04-11, 22:13
|
#101
|
Stage 5
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Aşa, ca idee, şi bineînţeles fără legătură cu benzina, motorina şi alte chestii care ard, ghici care blogger participă la campania Petrom "Redescoperă România"?
Faptul că acelaşi blogger susţinea furios precum Vadim Tudor în persoană cauza lui OMV-Petrom este o pură întâmplare. Evident, el era un tip corect, demn şi cu coloană vertebrală şi o făcea numai fiindcă era convins 100% de cinstea conducerii OMV şi Petrom.
~Nautilus
|
|
|
26-04-11, 17:17
|
#102
|
Opel Driver
Stage 5
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,886
Member of: [Opel]
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Ce se poate face cu prețul benzinei?
În primul rând, există niște lucruri pe care Guvernul, indiferent cât de vioi sau șturlubatic ar fi, nu le poate face deloc. Înghețarea prețurilor este ca un roman științifico-fantastic: poate suna bine, poate chiar părea real, însă nu se va întâmpla vreodată, cel puțin nu în timpul vieții noastre.
Asmuțirea Fiscului asupra companiilor de petrol nu are nicio legătură cu prețurile: rezultatul s-ar putea să fie taxe suplimentare încasate de stat sau ceva amenzi suplimentare, însă prețul la pompă nu se mișcă după cum vrea Guvernul.
În fine, pasarea pisicii cu înghețarea prețurilor la Consiliul Concurenței nu rezolvă nimic, mai ales că această instituție va cere, în mod legitim, opinia Comisiei Europene. Opinie care va fi vehement negativă. Totuși, ce se poate face? În primul rând, trebuie strânse toate deciziile care afectează reglementarea sectorului de energie, să se reunească într-un singur loc. Dacă nu se poate într-o singură mână, măcar într-un comitet.
În momentul de față, Autoritatea de Reglementare în Energie, Autoritatea Națională de Resurse Minerale, Ministerul Economiei (inclusiv apendicele OPSPI), Ministerul Finanțelor, Autoritatea pentru Protecția Consumatorului, primul-ministru și Consiliul Concurenței își dau, toți, cu părerea asupra diverselor părticele ale sistemului. Haosul este evident din simpla înșiruire – cum se coordonează toate aceste forțe, în negocierile cu Petrom, de pildă?
În al doilea rând, un program național de explorare a țițeiului din România nu a fost făcut niciodată. Statul ar putea aloca bani pentru dezvoltarea perimetrelor cunoscute de petrol – dar e mai probabil să avem panseluțe de milioane de euro prin București de acești bani. Statul ar putea concesiona perimetrele cunoscute, într-o licitație publică, unde să invite principalele companii recunoscute pe plan mondial.
În plus, statul ar putea semna un parteneriat pentru găsirea a noi resurse în subsolul României, care ar putea susține industria – aici specialiștii sunt nordicii, americanii sau britanicii. În al treilea rând, reglementările la capitolul benzinării ar trebui unificate și implicate. Trebuie spus că piața benzinăriilor este locală. Tradus, nu te duci cu mașina să îți faci plinul din București la granița cu Bulgaria, chiar dacă ai găsi prețuri mai mici; te duci, conform studiilor, pe o rază de cel mult 5 kilometri.
Cu alte cuvinte, statul ar trebui să permită penetrarea benzinăriilor în cât mai multe zone urbane, pentru a stimula concurența. Ar exista și posibilitatea unui mercurial al prețurilor, care ar putea indica exact, în fiecare zi, prețul la fiecare producător, astfel încât consumatorii să poată lua benzina din locul în care este cu doi-trei bănuți mai ieftin – ar crește puțin concurența. În plus, s-ar putea încuraja în mod activ venirea altor companii pe piață.
De asemenea, Guvernul ar putea să nu se mai dea atât de preocupat de soarta oamenilor, în condițiile în care tot el este cel care a ridicat taxele pe carburanți (accizele) la începutul anului. Soluții mai sunt, foarte multe, dar nu are cine să le implementeze.
|
|
|
28-04-11, 00:40
|
#104
|
Stage 5
Join Date: Apr 2006
Posts: 549
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Apropo de dividendele de la Petrom, parintii mei mi-au dat niste actiuni la Petrom acum cativa ani (nici nu mai stiu unde sunt) si poate mai incasez ceva, dar ceea ce imi aduc aminte de foarte mult timp e ca mi-au aratat la vremea cand au incasat niste dividende de la Petrom un fisic de monede puse pe mobila din sufragerie.
|
|
|
28-04-11, 09:42
|
#105
|
Stage 5
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,106
|
Re: Strategie de boicot vanzatori de carburanti.
Sfârşitul petrolului
Teoria care spune că umflarea preţurilor internaţionale la petrol ar fi datorată "sfârşitului petrolului" este nerealistă din 3 motive:
- preţurile nu au urcat constant, pe măsură ce resursa în cauză s-ar împuţina, dimpotrivă, fac salturi absurde, de la 80 USD la 125 şi de la 147 USD la 32;
- producţia de petrol nu s-a micşorat pe măsură ce zăcămintele s-ar fi epuizat, dimpotrivă, în februarie 2011 a atins recordul istoric de 89 mil. barili / zi (în martie şi aprilie arabii saudiţi au redus producţia datorită cererii slabe);
- cererea de petrol în România şi alte state s-a redus faţă de 2008 (consum România 2008: 232 000 barili/zi, 2010: 214 000 barili/zi).
De fapt, faţă de vara 2008, publicul de la noi, în ciuda reducerii veniturilor, e foarte calm şi nu se arată panicat, deşi benzina era 4,4-4,8 lei atunci şi 5,3-6,0 lei acum. Deci oamenii obişnuiţi înţeleg în mod subconştient că e ceva în neregulă cu modul de formare al preţurilor, ceva care se îndepărtează de regulile economiei clasice, cu cererea şi oferta.
Dolarul nu se simte bine
În momentul de faţă, petrolul (şi fierul, cuprul, aurul, gazul natural etc) înregistrează un boom nerealist din punctul de vedere al cererii. Creşterile şi scăderile de preţ ale acestor materii prime al căror preţ este cotat numai în dolari sunt însă strâns legate de raportul euro-dolar, care în prezent este aproape la fel de rău ca în 2008: dacă atunci 1 euro ajunsese pe la 1,5 dolari şi se apropia de 1,6, în prezent raportul a crescut constant cam de prin ultimele luni din 2010, ajungând azi la 1,4846. (Pentru cine urmăreşte cotaţiile zilnice, era evident că indiferent ce ar fi spus industria despre creşterea sau scăderea cererii, umflarea preţului la petrol s-a temperat când 1 euro era 1,37-1,4 dolari şi a explodat când 1 euro a sărit de 1,4 dolari. Cu regularitate de ceasornic )
În acelaşi timp, circulă veşti deloc bune de pe partea cealaltă a Oceanului, fiindcă SUA, care din 1945 încoace au fost patria capitalului şi investitorul nr. 1, sunt pe cale să îşi piardă ratingul maxim. Punând la un loc tipărirea de mii de miliarde USD între 2009-2010 şi un rating mai slab chiar şi cu un punct, nişte "voci" pomenesc deja de un raport între euro şi dolar de 1,65 şi peste în viitorul apropiat.
Deci, atâta vreme cât dolarul tuşeşte, investitorii mari încearcă să îşi schimbe rezervele de dolari pe ...altceva. Materii prime, energie, alte valute.
Dolarul, Petrolul şi Chinezii
Chinezii au pomenit deja de înlocuirea unei părţi a rezervelor lor valutare în dolari cu alte valute... doar că în cazul lor "o parte" înseamnă 1000 de miliarde USD. Ştiind că PIBul României e doar de vreo 160 de miliarde USD şi al întregii UE doar de vreo 15 900 miliarde, e o cifră uriaşă. Şi virulent inflaţionistă.
Astfel înţelegem mai bine fierberea zvonurilor catastrofice de vreo 6 luni încoace, cu război în Orientul Mijlociu, revolte în ţările arabe, aurul la 2000 USD/uncie, petrol la 250 USD/baril, criza alimentară etc - au o legătură destul de strânsă cu inflaţia mascată a dolarului.
Cum ne afectează
În ciuda tuturor oscilaţiilor cererii şi ofertei, nu ne putem aştepta la o spargere a bulei materiilor prime cât timp alde Bernanke şi alţii ca el nu fac ceva în privinţa inflaţiei. Indiferent ce se spune despre reducerea consumului persoanelor şi industriilor, speculaţia şi consumul nu mai au legătură.
Însă problema noastră principală nu e cotaţia petrolului, fiindcă la noi cursul leului dă semne de apreciere. Din acest motiv carburanţii pot fi scumpi, dar nu cu mult mai scumpi.
Problema de bază e faptul că OMV-Petrom exploatează o resursă de subsol plătind bani de cornuri şi vânzând produsul finit de parcă ar fi făcut din aur. Aici pierde Statul, pierde consumatorul, pierd şi benzinarii-distribuitori fiindcă nu pot vinde suficient, câştigă numai OMV.
Ce au făcut alţii
Încercarea de a îngheţa preţurile carburanţilor în Rusia în această perioadă au dus la rezultate mizerabile: companiile private au exportat imediat zeci de mii de tone de carburanţi în Europa de Vest, unde îi puteau vinde mai scump, staţiile au rămas fără benzină şi motorină, compania de Stat Rosneft a încercat să compenseze vânzând la preţuri mai mici, rezervele ei s-au epuizat fiindcă oamenii au făcut coadă (ca în comunism ), au raţionalizat cantitatea pe care o puteau vinde fiecărui cumpărător la 20 de litri (tot ca în comunism...) şi, de la cap la coadă, a fost o catastrofă, indiferent cât s-ar da simpaticul domn Putin cu capul de biroul său aurit.
În loc de concluzie
Nici o ipotetică îngheţare a preţurilor nu va funcţiona. Nu va face decât să provoace pierderi şi pentru Stat, şi pentru consumator.
O ipotetică eliminare a accizei (sau a TVAului de 24%) va fi benefică o perioadă de timp, deoarece va înjumătăţi preţul carburantului. Dar publicul va cumpăra un timp, după care va cheltui şi pe altceva, Statul va pierde veniturile din accize şi TVA, companiile vor face profit un timp... şi cam atât.
Singura soluţie este renegocierea contractului cu OMV.
Restul mofturilor, scandalurilor, ameninţărilor, agitaţiilor cu şi pentru Băsescu, Boc, portocalii, comunişti, ceauşişti, emigranţi, pesedişti, revoluţii şi loviluţii sunt doar atât, mofturi.
~Nautilus
|
|
|
|
|