4TuningPEDIA – Ep. 1
4TuningPEDIA - Tot ce misca despre tuningul auto. Din ce in ce mai multa lume vorbeste despre tuning, dar lucrurile sunt destul de putin cunoscute tinand cont de cat de complex este subiectul.
Ce este tuningul, cu ce se mananca, in ce consta acest fenomen sau in cate categorii si stiluri se imparte, vom afla in seria de articole ce urmeaza.
Ce este tuningul?
De-a lungul timpului am observat ca sunt perceptii diferite asupra intelesului acestui cuvant.
Era o vreme cand foarte multi considerau ca un
sticker e suficient, iar altii catalogau masina tunata orice masina cu
eleron, va aduceti aminte? Cateodata, o masina cu
jante cromate si
subwoofer galagios atrage privirile la stop si trecatorul o catalogheaza mental drept o masina tunata. Ca sa nu mai vorbim de zgomotul puternic al unei
evacuari care trimite imediat cu gandul la o masina puternica, desi nu intotdeauna este cazul.
Ca sa punem putina ordine in toata aceste perceptii, vom deschide o serie de articole in care vom analiza toate ramurile tuningului si vom explora acest univers amplu de idei, tehnici, strategii si stiluri.
Cuvantul
TUNING in sine inseamna
modificare, adaptare, in scopul de a imbunatati masina din punct de vedere estetic, tehnic si al performantelor audio.
In principal, Tuningul auto se poate imparti in
trei mari categorii :
Tuning tehnic, Tuning audio si Tuning vizual.
1. Tuningul tehnic:
Am numit
tuning tehnic orice modificare pe care o are o masina, menita sa imbunatateasca performantele tehnice ale masinii. La prima vedere, este vorba de cresterea puterii motorului, insa
modificarea motorului merge mana in mana cu un
sistem de franare mai performant, cu un sistem de
suspensie mai bun, cu un
management al electronicii mai performant dar trebuiesc luate in calcul si
greutatea, aerodinamica si multe altele.
De aceea, nu doar modificarile la motor, ci totalitatea acelor modalitati de tuning ce imbunatatesc global performantele tehnice ale unui autoturism, am numit-o
Tuning Tehnic. Scopul acestor modificari este de a face o masina apta pentru participarea la competitii, fie ele de drag, drift, rally sau circuit, sau din pura pasiune pentru tehnica auto.
2. Tuningul audio - Car audio
In
car audio, putem denumi tuning orice modificare realizata cu scopul imbunatatirii
sistemului audio al unei masini. In principal, fara a da mai multe detalii momentan, e vorba de modificarea fie a
head-unitului (cd-player, mp3-player, dvd-player, etc), fie a
difuzoarelor, fie montarea
amplificatoarelor si a
difuzoarelor de bass, dar si prin
izolarea fonica a masinii sau
imbunatatirea sistemului electric.
Si aici, ca si la tuningul tehnic, scopul tuningului audio se imparte in doua directii – fie participarea la competitii organizate special pentru astfel de masini modificate (
DB Drag, SQ), fie pentru pura pasiune a proprietarului, care doreste un
sistem audio mai puternic sau mai calitativ, sau si una si alta.
3. Tuningul vizual se traduce cel mai bine prin styling auto.
Acesta poate fi impartit in doua categorii mari si late –
styling interior si styling exterior. Aici ne referim la modificarile pe care le primeste o masina, modificari menite sa imbunatateasca
aspectul vizual in primul rand. La exterior putem vorbi
de body-kituri, de jante, de oglinzi, de vopsea, faruri, etc, adica tot ce se vede la
exteriorul unei masini.
La
interior putem modifica o masina schimbandu-i
tapiteria, scaunele, volanul, pedalierul, diverse elemente de confort, putem adauga
multimedia si diverse gadget-uri. Normal, si
stylingul auto are doua scopuri – fie pregatirea unei masini pentru participarea la expozitii si competitii de styling, fie pentru pura placere si pasiune a persoanei in cauza.
Seria 4Tuning de articole privind toate aceste tipuri de tuning va incepe in articolul viitor cu cea mai intalnita si accesibila metoda de tuning, si anume
stylingul auto.
Ca si in arta sau arhitectura, si in
styling s-au consacrat de-a lungul timpului cateva stiluri bine determinate, in functie de folosirea elementelor, impactul vizual si, nu in ultimul rand, de continentul unde au luat nastere.
Vom discuta, pe rand, despre stilurile
Hot Rod, JDM, European, Pimp, Sleeper, stiluri principale de modificari auto la exterior, fiecare cu subcategoriile si particularitati sale.
Vom afla ca fiecare stil poate fi
custom sau
aftermarket, ca unele stiluri se pot combina, altele nu, si cel mai important, in functie de masina pe care o are fiecare, vom afla ce ni se potriveste cel mai bine si ce reguli ar trebui sa respectam, pentru un
tuning exterior de calitate si de impact maxim.