Oliver Petcu, managing partner al CPP Management Consultants Ltd, a făcut pentru EVZ o analiză a luxului din Romānia.
EVZ: Care sunt cele mai scumpe produse de lux achiziţionate īn Romānia, īn ultimii ani? Cam cāţi bani se cheltuiesc anual pe produsele de lux?
Oliver Petcu: Binenţeles că cele mai scumpe produse de lux sunt maşinile. Ca servicii, foarte scumpe sunt şi vacanţele cu destinaţii exotive, vacanţe pe care şi le permit destul de des oamenii bogaţi din Romānia. De asemenea, ceasurile şi accesoriile pot intra īn această categorie a produselor de lux. Īn ceea ce priveşte sumele cheltuite pentru achiziţionarea acestor lucruri, acestea pot ajunge şi pānă la 500.000 de euro, şi chiar la un milion de euro. Sunt foarte multe doamne bogate īn Romānia care cheltuiesc sute de mii de euro doar pentru a-şi achiziţiona haine de la case de moda precum Chanel, Dolce&Gabbana sau Versace.
Puteţi să ne faceţi un profil al consumatorului de lux din Romānia?
Īn general, vorbim de zona 25 pānă la 50 de ani. Marea majoritate sunt antreprenori, persoane care au cāştigat bani din propietăţi, persoane care vor să iasă īn evidenţă prin statutul lor social.
Topul oraşelor īn ceea ce priveşte luxul.
Iaşul şi Constanţa sunt pe primele locuri, după Bucureşti, īn ceea ce priveşte numărul oamenilor cu bani, majoritatea acestora fiind şi consumatori de produse şi servicii de lux.
Ce produse de lux preferă romānii?
Īn primul rānd, maşini. De asemenea, romānii vor să-şi achziţioneze şi bijuterii, genţi şi ceasuri de lux.
Romānii īşi cumpără mai multe produse de lux din ţară sau preferă să meargă īn străinătate?
Depinde, nu cred că este vorba de preferinţe. Sunt domenii īn care suntem limitaţi. De exemplu, īn Romānia nu există showroom Bentley. Şi īn cazul produselor de īmbrăcăminte se poate vorbi de acest lucru. Īn Romānia sunt foarte puţine magazine monobrand, iar īn cele īn care sunt reprezentate mai multe branduri, colecţiile sunt limitate. Din acest motiv, doamnele bogate merg īn străinătate să-şi cumpere unele produse.
De ce credeţi că īşi cumpără unii oameni copii ale produselor de lux?
Cred că tot din intenţia de a ieşi īn evidenţă.
Care este ultima modă īn Romānia īn materie de lux?
Īn general nu vorbim de o anumită modă. Sunt branduri preferate. Acum, sunt la modă cele italiene, Dolce&Gabbana, Cavalli. Există şi un segment, care tot din dorinţa de a ieşi īn evidenţa, īşi achiziţionează produse care nu sunt pe piaţa.