Go Back   Forum 4Tuning > Tuning Motor & Mecanica > Dyno Tuning > Racing Code

Reply
 
Thread Tools
Old 16-06-10, 13:29   #1
Andrei_RC

Stage 2
 
Andrei_RC's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 64
Exclamation Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X(ex 1 SST, ex 2 5MT)

Faptul ca detonatiile intr-un motor cu ardere interna afecteaza fiabilitatea sa este un lucru cunoscut. De multe ori insa constatarea acestora (a detonatiilor) se face tardiv si anume in momentul refacerii motorului.
Detonatiile au insa si un efect negativ asupra performantelor masinii din doua cauze principale:
1.Scaderea eficientei termice a motorului
si
2.Corectiilor facute de ECU care (la sesizarea detonatiilor) daca nu este corect programat nu poate elimina detonatiile prin retragerea avansului si comutarea hartii de benzina.

Un exemplu care ilustreaza efectul detonatiilor asupra performantei masinii poate fi ilustrat cu ajutorul datelor obtinute in urma masurarii si logarii unui Mitsubishi EVO X - SST, care spre deosebire de alte SST-uri ce ne-au calcat pragul nu avea soft de serie.

In testele dyno care le efectuam cel mai des si anume, "road simlation" si "power test" ponderea maxima de aparitie a detonatiilor (daca este sa apara) este in "power test".

Datorita faptului ca am suprapus trei grafice unul peste altul, pentru a fi lizibile, rezultatele au fost impartite astfel:
- o fisa dyno doar cu puterea obtinuta cu cele trei setari ale ECU : Stock, SKN, Racing Code
- o fisa dyno doar cu cuplu obtinuta cu cele trei setari ale ECU : Stock, SKN, Racing Code
- o fisa de analiza a detonatiilor inregistrata astfel: in cele mai "usoare' conditii pentru setarea Stock si SKN respectiv "road simulation" fara a trece de 6400RPM si cea mai "grea" pentru setarea Racing Code respectiv "power test" 7000RPM.

Deasemenea, efectul detonatiilor se poate resfrange indirect si asupra turbinei prin urmatorul mecanism:
In momentul detectarii detonatiilor ECU incearca eliminarea lor si prin retragerea avansului, marind astfel temperatura gazelor de evacuare (EGT).
In functie de magnitudinea acestui fenomen (cresterea EGT) cat si de durata sa (plaja de turatie pe care se inregistreaza detonatii) in timp, fiabilitatea turbocompresorului poate fi afectata.

Dupa cum se poate observa o prezenta moderata a detonatiilor in varianta cu soft de serie nu este ceva anormal, dar, un lucru mai putin cunoscut este faptul ca, cu cat puterea motorului este mai mare cu atat efectul lor este mai daunator (temperatura mai mare).

Pentru o comparatie intre modele, adaug si o fisa de analiza a detonatiilor de la modelul EVO9 coplet stock.



Shot at 2010-06-16


Shot at 2010-06-16



Shot at 2010-06-16

Shot at 2010-06-16

Last edited by SEBASTIAN; 18-06-13 at 14:07. Reason: completare
Andrei_RC is offline   Reply With Quote
Old 23-01-11, 12:22   #2
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

cred ca merita sa stea in top acest topic pentru a da un exemplu concret
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 23-01-11, 14:11   #3
Hexer


Stage 5
 
Hexer's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,894
Member of:
[4Tuning International]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

boys with nice toys ... deactivativa knock control si sa vedem care tuner ce poate scoate din masina...si ce ramane din ea .

Practic fiecare moron care are habad cum merge o dacie 1300 poate sa faca un soft cu toate hartile si algoritmele de protectie pornite...nu lasa egt peste 850 dupa turbo si detonatiile practic dispar...ma intreb cate motoare ar supravietuit setare daca nu e nimeni in spate cine sa ia 90% din probleme de pe umari.

La o masina de comcurs n-ai knoc contorl si alte jucarii...acolo daca face o data in 10 sec e distrus motorul...
__________________
De vanzare : Volan RALLY OMP

De vanzare : Frana de mana hidraulica Wilwood


On FaceBook
Hexer is offline   Reply With Quote
Old 10-03-11, 20:21   #4
pasbogdan

Stage 5
 
pasbogdan's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 552
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Cu ce as putea contribui la acest topic ar fi:
Ce reprezinta detonatiile:http://en.wikipedia.org/wiki/Engine_knocking
Metode de evitare:
Instalarea unui afr wideband(pentru a cunoaste in permanenta afr-ul,si pentru a evita situatiile periculoase cu amestec "sarac")
De preferat ar fi un wideband cu functie de logare pentru a studia in paralel valorile afr,boost,avans,iat
Instalarea unui egt.

Discutand despre motronic 2.3.2 motorizarea audi 5 cil 20valve turbo (acest capitol imi este cunoscut) stiu ca acest sistem detine functia cnock control,care preia informatii de la doi senzori de detonatie situati pe blocul motor.In cazul detonatiilor ecu ia masuri de genul reducere avans in cateva trepte,reducere boost.
Motronic 2.3.2 poate fi "setat" in timpi reali folosind un emulator.Pentru un ochi format schimbarea hartilor de avans cu care functioneaza motorul poate fi interpretat ca si cnock.
De asemenea se poate confectiona foarte usor un sistem cu casti,senzorul sau senzorii de detonatie fiind conectati la ecu cu mufa jack.Multe persoane avizate recunosc ca ecu simte cnock mult inainte de a fi detectat prin metoda ascultarii in casti.
Sunt interesat de sistemele de monitorizare a detonatiilor folosite la noi in tara,si de monitorizarea detonatiilor atunci cand se folosesc sisteme de management vems etc.

Cu respect,
Bogdan
__________________
1983 audi coupe b2 2.2l 20v turbo quattro proiect
1986 audi coupe b2 2.2l 20v turbo quattro proiect
1985 audi 90 b2,2.2l 20v turbo quattro proiect
1985 suzuki samurai
1993 audi urs4 2.2l 20 v turbo quattro-dezmembez
1994 audi 100 c4 2.6 E 12 v FWD
2003 vw lt 35
1991 audi s2 3b
pasbogdan is offline   Reply With Quote
Old 11-03-11, 22:44   #5
pasbogdan

Stage 5
 
pasbogdan's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 552
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Quote:
Originally Posted by Hexer View Post
boys with nice toys ... deactivativa knock control si sa vedem care tuner ce poate scoate din masina...si ce ramane din ea .

Practic fiecare moron care are habad cum merge o dacie 1300 poate sa faca un soft cu toate hartile si algoritmele de protectie pornite...nu lasa egt peste 850 dupa turbo si detonatiile practic dispar...ma intreb cate motoare ar supravietuit setare daca nu e nimeni in spate cine sa ia 90% din probleme de pe umari.

La o masina de comcurs n-ai knoc contorl si alte jucarii...acolo daca face o data in 10 sec e distrus motorul...
De ce nu ar avea o masina de concurs cnock control?Sistemele motronic vechi antice (si multe altele) pot fi utilizate peste 500 cai.E drept ca e mai simplu de utilizat o japo-orezarie parametrii fiind modificati cu software cu o interfata mai simpla decat winamp.
Acum am vazut ca nu se discuta in general despre cnock,ci in mod special la evo.Imi cer scuze pt motronicareala scrisa

Cu respect
pasbogdan is offline   Reply With Quote
Old 21-03-11, 22:59   #6
Andrei_RC

Stage 2
 
Andrei_RC's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 64
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Quote:
Originally Posted by pasbogdan View Post
De ce nu ar avea o masina de concurs cnock control? ....
Bogdan,
"motronicareala" ta este binevenita exemplu ales este EVO X , EVO9 dar asta nu insemna sa ne referim exclusiv la ele. De exemplu senzorul de detonatii folosit de noi in conjunctie cu un echipament custom pentru analiza detonatiilor este Audi . Este un senzor wideband cu iesire balansata ce poate fi calibrat pentru orice masina pe care o setam gratie knock spectrum analyzeru-lui cu time window la care este cuplat.

Bineinteles ca masinile de curse pot avea knock sensor, iar cele serios construite chiar au ... si nu numai unul Hexer cu siguranta nu a auzit de knock controlerele SKM si OKM de la Motec ce impreuna cu calculatoarele tot Motec seria Mxxx "storc" si ultima picatura de putere din masina.

Motivul pentru care "barbatii" din lumea curselor afirma ca o masina de concurs nu trebuie sa aiba knock controler este legat de faptul ca aceste controlere daca nu sti sa le programezi fac mai mult rau. Adica daca "surzesti" un senzor de detonatii programandu-l gresit ECU nu "aude" detonatiile si poate face bube mari avand in vedere ca knock controlul merge practic in open-loop in acest caz.

A seta un sistem knock control pe o masina de curse nu este foarte dificil, trebuie sa fi putin prieten cu Fourier pentru a interpreta FFT-ul motorului, sa alegi corect armonica pe care asculti, si inca cateva 10-15 "amanunte".

Sau mai simplu, poti afirma ca "o masina de curse dom'le nu are nevoie de asa ceva"
Andrei_RC is offline   Reply With Quote
Old 22-03-11, 21:12   #7
pasbogdan

Stage 5
 
pasbogdan's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 552
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

S-ar poatea si fara cnock,insa e putin dificil sa stai cu ochii doar in egt si afr(poate la sportul pe care nu-l inteleg eu si anume "liniute" poti sa te uiti in display la egt)
Cati tuneri probeaza softul la diferite altitudini si diferite temperaturi?Si testari cu mai multe variante de combustibil?Si din acest motiv softul este facut restrictiv.Daca ai functia cnock activa iti permiti teoretic mult.


Cu respect,

Last edited by pasbogdan; 22-03-11 at 21:16.
pasbogdan is offline   Reply With Quote
Old 25-03-11, 08:10   #8
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Fara cnok se poate sigur, dar cu knock distrugi motorul.
EGT si AFR nu exclud senzorul de detonatii(knok sensor).
De multe ori aparatele de monitorizare care evidentiaza knock, afr, egt ... nu pot fi urmarite cu ochiul liber. Se folosesc siteme de achizitii de date performante, acestea logheaza cu o acuratete de invidiat.

Cred ca merita repetata lectura pe posturile lui Andrei inainte de a da cu bata-n balta, rolul celor spuse de el este cu mult mai important decat nivelul dialogului ce a urmat.
__________________
Professional DynoTuning
sebastian@racingcode.ro
0723691731


Last edited by SEBASTIAN; 26-10-13 at 19:01.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 25-03-11, 21:55   #9
pasbogdan

Stage 5
 
pasbogdan's Avatar
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 552
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Quote:
Originally Posted by SEBASTIAN View Post
Fara cnok se poate sigur, dar cu knock distrugi motorul.
EGT si AFR nu exclud senzorul de detonatii(knok sensor).
De multe ori aparatele de monitorizare care evidentiaza knock, afr, egt ... nu pot fi urmarite cu ochiul liber. Se folosesc siteme de achizitii de date performante, acestea logheaza cu o acuratete de invidiat.

Cred ca merita repetata lectura pe posturile lui Andrei inainte de a da cu bata-n balta, rolul celor spuse de el este cu mult mai important decat nivelul dialogului ce a urmat.
Fara "knock"(cu ck,daca e sa ne referim la modul in care se scrie termenul,desi nu are o importanta asa mare ca si fenomenul in sine) ca si sistem,nu ca si rezultat.
Logarea datelor(care nu trebuie sa fie neaparat un sistem atat de performant http://www.s2forum.com/forum/showthr...&highlight=log ) se face pentru ca datele sa fie analizate ulterior,in nici un caz pentru a modifica parametri in timpi reali.Ca sa fie clar de ce inca postez:
Toate setarile nu sunt batute in cuie si trebuie modificate in functie de amanunte care de obicei nu sunt luate in calcul(motoarele nu functioneaza in eprubete,nu functioneaza doar pe dinamometre si nici in vid).
Tot timpul apare ceva care da totul peste cap.Din acest motoiv sustin cu convingere mentinerea activa a functiei KNOCK

Last edited by SEBASTIAN; 26-10-13 at 19:02.
pasbogdan is offline   Reply With Quote
Old 22-10-11, 09:35   #10
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Niciodata sa nu subestimati efectul nociv pe care detonatia ca fenomen il poate atrage. Efectul poate fi imediat sau observabil din exterior doar in timp.
Nu este de joaca cu acest fenomen, fapt pentru care chiar constructorul l-a luat in calcul dotand masina cu microfon penru asta si desigur tot dispozitivul de interpretare electronica si corectie in functionarea motorului.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 08-11-12, 07:46   #11
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Sunt curios daca putem vizualiza si alte reportaje similare.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 10-12-12, 14:26   #12
Ford_V6

Stage 5
 
Ford_V6's Avatar
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,103
Member of:
[MERCEDES]
[FORD]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Exista vreo diferenta (spor de performanta) intre senzorii folositi acum 20 de ani si cei de acum. Cat a evoluat tehnologia de knock-sensing ? Aici nu ma refer obligatoriu la masurile luate de gestiunea electronica care evident sunt din ce in ce mai complexe ci la detectarea corecta a detonatiei.

In anii 90 deja orice motor mai sprinten multisupapa avea senzori de detonatie. Unii producatori mai excentrici gen Mercedes foloseau perechi de senzori.

De ce desi este o tehnologie antica ce se foloseste pe masinile de serie deja de vreo 20 de ani este ignorata cu desavarsire de multi tuneri/mecanici/priceputi in ale tuningului ?
__________________
punktsidelacapat.ro
Ford_V6 is offline   Reply With Quote
Old 10-12-12, 23:15   #13
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Sunt diferente notabile de functionare. Senzorii moderni sunt mult mai utili functionarii datorita puterii de calcul sporite si a implemetarii unor altor moduri de interpretare si in consecita influenta in functionare.
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
Old 11-12-12, 22:06   #14
Cozminas

Stage 4
 
Cozminas's Avatar
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 227
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Fordulet Granada (V6 cu weber 38 sincron dgas) userul "" Ford_V6 "" sa nu fie confuzii, hai suna-ma sa vb ...
Cozminas is offline   Reply With Quote
Old 18-06-13, 14:06   #15
SEBASTIAN

Stage 5
 
SEBASTIAN's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 12,504
Member of:
[Mitsubishi]
[PARTICIPANT CURSE]
[SUBARU]
Default Re: Efectul detonatiilor la MITSUBISHI EVOLUTION X - SST

Continuarea:
https://forum.4tuning.ro/679-racing-c...nterioara.html
SEBASTIAN is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -