Mitsubishi Lancer Evolution VIII
Un model pe care noi il testam destul de des, acum a revenit datorita faptului ca a efectuat cateva mici modificari mecanice.
Modificarea principala care a generat necesitatea resoftarii a fost inlocuirea admisiei stock cu una mai performanta de la HKS.
Efectul admisiei a fost unul benefic permitand o setare cu un usor plus de putere si cuplu.
In plus de aceasta s-au instalat si
doua softuri interchimbabile de catre sofer.
Puterea este foarte putin diferita in cazul celor doua setari (softuri) insa pe programul sportiv beneficiaza de :
-
ALS = lagul de turbo este mult diminuat
-
Flat foot shifting = atunci cand se doreste treptele de viteza pot fi schimbate la orice turatie cu acceleratia in podea.
-
Launch Control = pentru o eficienta maxima a demarajului, pentru a evita ca motorul sa dea in nas la start, adica sa fie lipsit de cuplu sau invers sa patineze violent se poate seta LC-ul.
Astfel cand ambreiajul este calacat turatia motorului urca pana la o limita prestabilita 5500-6500rpm.
Dar nu este vorba doar de turatie ci si de presiunea in turbo care este ridicata deasemenea pana la o limita de prestabilita .
Sa spunem ca limita de presiune pentru start este de un bar.
In unele cazuri este foarte mult datorita aderentei precare intalnite zi de zi pe drumurile publice astfel un start violent nu face decat sa scoata fum din 4 roti cu o eficienta mica.
Astfel pentru LC pedala de acceleratie in functie de pozitia ei functioneaza ca un potentiometru pentru presiune, generand la start cupluri diferite in functie de ce-si doreste soferul pentru suprafata respectiva de drum.
Apasata 100% genereaza un bar, apasata 75% genereaza 0,5 bari ...
Astfel se obtine un control foarte fin la demaraj in functie de aderenta si iscusimea pilotului de a utiliza aceasta optiune tipica masinilor de curse.
Sigur ca
nu facem doar testari pentru masinile modificate de noi ci si pentru masini de serie sau modificate de alte firme sau persoane.
In cazul de fata fiind vorba de un Volvo 4x4, care desigur a primit si o foarte buna oferta pentru
resoftare cu un plus de cca 40cp.
Din 200cp declarati dupa 100000km si nu foarte bine intretinuta masina a reusit sa scoata in jur de 195 cai putere la motor, ceea ce este rezonabil.
In timpul testarii s-au monitorizat si parametrii de functionare pentru o analiza stintifica a functionarii motorului.
Analizand in functie de graficul de putere cuplu, pozitia pedalei de acceleratie, turatia, amestecul, temperaturile, momentul de aprindere, corectile facute am tras concluzia ca motorul functioneaza perfect, avand nevoie de o revizie simpla ce necesita schimb de lichide, bujii si filtre.
Deasemenea am testat si
abaterea vitezometrului care in acest caz vaia intre 3 si 5%, deci inclusa in abaterea legala si cea declarata de producator.
La 200km/h vizionati pe bord si citit de ecu masina avea real o viteza de doar 193km/h.