In calitate de pilot in Campionatul National de Viteza in Coasta, campionul national Daniel Onoriu a trimis FRAS un comunicat in care cere alinierea regulamentelor romanesti la standardele internationale existente in acest sport.
CATRE COMISIA NATIONALA A CAMPIONATULUI NATIONAL DE VITEZA IN COASTA
In atentia D-lui Horatiu Ionescu Cristea si a Biroului Federal al FRAS
Stimati Domni,
In calitate de pilot in Campionatul National de Viteza in Coasta, campion national absolut 2009, va supun atentiei urmatorul document pe care va rog sa il analizati si sa il supuneti dezbaterii pentru o solutionare corecta, in concordanta cu standardele internationale existente in acest sport.
CONTEXT
Pornim de la premisa ca dorim alinierea la Regulamentele stabilite de autoritati in domeniu, prin preluarea unor prevederi care pot imbunatati situatia motorspotului in Romania, in speta viteza in coasta.
Desi campionatul intern este reglementat de Regulamentul Campionatului National de Viteza in Coasta Dunlop 2011 (Reg_CNCV), consideram ca, asa cum in prezent apar dezbateri pe tema incalzitoarelor, a timpilor cumulati etc. este momentul sa venim catre dvs. cu o noua cerere de aliniere la Regulamentele FIA pentru European Hill-Climbing Championship (Reg_FIA EHC).
Cererea noastra pleaca de la "exceptia" care in ultimii doi ani a devenit regula: un monopost aliniat la startul CNCV doboara recorduri, alearga in munti singur impotriva tuturor turismelor si isi adjudeca titluri in lipsa unei concurente egale si reale.
Prezenta monopostului(-rilor) in CNVC:
- a crescut gradul de spectaculozitate al campionatului, spectatorii si pilotii putand admira sunete unice pe dealurile de competitie, atingandu-se si timpi inimaginabili pana in acel moment
Cu toate acestea:
- a diminuat gradul de sportivitate, turismele, oricat de bine preparate ar fi, neputand fi adversari egali pe traseu
- a anulat emotia luptei pentru locul I, rezultatul fiind previzibil; simplu fapt ca o COMPETITIE SPORTIVA are rezultatul previzibil la fiecare etapa anuleaza atat ideea de concurenta loiala, cat si ideea de competitie in sine, mai ales in domeniul sportului unde expresia "fair-play" trebuie sa fie la ea acasa.
OBIECTIV
Nu ne dorim absenta monoposturilor de la startul campionatului, dimpotriva, prezenta lor la start poate aduce beneficii majore in dezvoltarea acestui sport. Ceea ce ne dorim insa, este o reglementare cat mai corecta a participarii lor si o stabilire precisa si fair-play a clasamentelor de final de campionat.
Nu suntem primii care ne-am lovit de aceasta problema si de aceea ne-am indreptat atentia catre cei de la care ne propunem sa invatam si sa luam cat mai multe reglementari utile campionatului intern, adica spre FIA.
Situatia in care exista unul, uneori doua monoposturi la start a fost luata in calcul si de FIA. Singura diferenta este ca in regulamentele internationale aceste situatii sunt considerate EXCEPTII DE O ETAPA, 2 sau 3 etape, dar nu de CAMPIONAT.
NU NE DORIM CA EXCEPTIILE (lipsa masinilor de acelasi nivel de la start) SA DEVINA O REGULA DE CAMPIONAT.
Este ceea ce in campionatul nostru se intampla deja de 2 sezoane si daca nu ne dorim sa corectam acest aspect, se va intampla si in cel de-al treilea sezon: UN MONOPOST SA FACA TEST DRIVE PE TRASEE DE CONCURS si sa i se aloce cu mult entuziasm titluri nemeritate din punct de vedere al sportivitatii.
Va adresam cererea de a lua drept reper modul in care FIA reglementeaza aceste situatii si prevederile FIA sa fie introduse in Regulamentul CNCV.
Pentru a sublinia situatia absurda si lipsita de fair-play care exista in prezent, imi voi permite o analogie: Pe Pamant a coborat un extraterestru, iar noi il declaram CEL MAI BUN DINTRE OAMENI !
Acest lucru s-a putut intampla nu numai absentei altor "extraterestri" din competitie, dar mai ales datorita aplicarii unor criterii de evaluare care acum isi dovedesc slabiciunea si se cer schimbate de urgenta!
Iata cum se poate face acest lucru. Vom analiza cele doua regulamente (FIA si FRAS) si vom stabili o aliniere posibila optima pentru solutionarea aspectului adus in atentie. Vom avea nevoie de obiectivitate!
REGULAMENTE EXISTENTE
I. FIA - REGULAMENT EHC (European Hill Climbing Championship)
Termeni de importanta vitala:
"group" / "classes" / "vehicles" / "drivers" / "Production Cars" / "Competition Cars" / "existing group"
Paragrafe de importanta majora:
In Reg_FIA EHC, pentru a departaja "extraterestrii" de "oameni", "caii" de "boi" etc., s-a facut o separatie demna de luat in calcul:
Category I - Production Cars:
Group N Production Cars
Group A Touring Cars (including World Rally Cars, Super 1600, Super Production Cars and cars of Group R)
Group S20 Super 2000 cars (rally and circuit)
Group GT Grand Touring Cars (GT1, GT2 and GT3 combined)
Category II - Competition Cars:
GroupD/E2-SS International Formula or Free Formula (Single-seater) single-seater racing cars with a cylinder capacity of 3000 cm3 or below
GroupCN/E2-SC Production Sports cars and two-seater (Sportscars) racing cars (combined), open or closed, with a cylinder capacity of 3000 cm3 or below
GroupE2-SH Touring type cars having the (Silhouette) appearance of a 4-seater large scale production vehicle and the same shaped windscreen as this car.
In acest mod, exista doua categorii, pe care le putem numi cu voia dvs.:
CATEGORIA I - Turisme
CATEGORIA II - NON-TURISME (denumirile pot fi adaptate dupa cum considerati de cuviinta)
Fiecare grupa este impartire in clase, aspect asupra caruia nu este cazul sa insistam.
Tot in Reg_FIA EHC gasim urmatoarele criterii privind clasamentele:
5. CLASSIFICATIONS
At the end of each qualifying Event, the following classifications will be established:
- general classification with all the EHC groups
- general classification of the groups outside the EHC
- classifications for each group
- classifications by cylinder capacity classes.
For each group, points will be allocated as follows:
1st place: 25 points ...10th place: 1 point
A group will be considered as actually existing only if a minimum of 5 vehicles have been entered, scrutineered and effectively took the start of the race in the group concerned. Otherwise, the allocation of points will be cut by half in relation to the above scale.
In acest regulament, traducerea cuvintelor "cheie" nu trebuie ignorata. Si in limba franceza, formularea "considere comme existant" ne reconfirma ca pentru FIA grupele exista sau nu !! Daca o grupa nu exista, pilotul puncteaza la jumatate. Nimic spectaculos pana aici.
Problema apare in momentul in care ne uitam la clasamentele care sunt luate in calcul de FIA: cel mai amplu este GENERAL CLASSIFICATION OF ALL GROUPS (evident, grupe existente!!!!).
Nu intra in aceste clasamente grupe "inexistente", cu atat mai putin "clase inexistente" sau, asa cum sunt ele numite de catre regulamentul FRAS, clase "neconstituite". Conform criteriului de includere, daca o grupa nu exista, este logic ca nu are cum sa fie luata in calcul o clasa. Se realizeaza asadar clasamentul general al grupelor existente.
Inca o subliniere la traducere:
Formularea este GENERAL CLASSIFICATION OF ALL THE GROUPS, nu
General Classification of all the DRIVERS sau General Classifications of all the VEHICLES ! Ci doar a grupelor. Existente, evident. Cand exista o GRUPA? Minimum 5 vehicule (chiar si din clase diferite) care sa ia efectiv startul.
OBSERVATIE:
Am intrebat de ce FRAS limiteaza la "3 sau 4" vehiculele dintr-o clasa pentru a fi constituita. Cifra 5 din regulamentele FIA ne-au facut sa raspundem initial ca noi am pus limita inferioara mai jos decat FIA pentru ca suntem o tara mica, mai putin dezvoltata si cu destul de putine masini la start.
Realitatea, la o citire mai atenta, este totusi alta:
FIA LIMITEAZA GRUPA LA 5 VEHICULE !
FRAS LIMITEAZA CLASA LA " 3 SAU 4 "!
FIA ia in calcul asadar o situatie de mai mare "saracie", acceptand in ansamblu si mai putine masini pentru a da nastere unei grupe.
Revenind la monopostul nostru care nu ar fi luat in calcul nicaieri in clasamentul general pana acum (GENERAL CLASSIFICATION OF ALL THE GROUPS), prevederile FIA continua:
Only drivers who have obtained at least three classifications within the framework of the qualifying Events of the EHC will be included in the final EHC classification.
In traducere libera, acest lucru inseamna ca un pilot poate fi luat in calcul in clasamentul final al campionatului, doar daca grupa sa a EXISTAT macar de 3 ori pe durata campionatului (adica macar de 3 ori sa fie la start 5 vehicule la fel) !!!!!!!
Revenind la situatia noastra, titlul campionului absolut en-titre, regulamentar de altfel pentru Romania, nu s-a aliniat niciodata acestor prevederi europene de bun simt.
"Inteleptii" FIA vin si cu o alta precizare care ne ajuta sa luam deciziile cele mai bune: