Go Back   Forum 4Tuning > Car-Audio, Multimedia & GPS > Competitii Car-Audio > SPL (Presiune Sonora)

Reply
 
Thread Tools
Old 01-09-05, 23:23   #1
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default TOTUL despre SPL ! Sau ma rog,cit stim.....

Doresc ca in acest forum sa tratam EXCLUSIV domeniul SPL.
Cel putin in Romania,este un lucru nou,evident si extrem de putin cunoscut.
Intrebari,raspunsuri,sfaturi,experiente,exemple,TO ATE sunt binevenite.
__________________
Quality first !
saxo is offline   Reply With Quote
Old 02-09-05, 07:53   #2
sfigmo

Stage 5
 
sfigmo's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 908
Member of:
[Moderators]
[TIME SQUAD]
Default

incep eu cu o scurta definitie pe care unii dintre noi o stim deja...SPL= Sound Pressure Level...adica nivelul presiunii acustice rezultat din miscarea membranei difuzoarelor...multa lume tinde spre un nivel sonor ridicat in masini...nu este obligatoriu ca o masina care suna tare sa fie o masina pregatita pt SPL...in general nici nu este...masinile pregatite special pentru SPL nu au alte difuzoare decat subwooferele...media de nivel sonor in aceste masini la competitiile dBDrag este 139.9dB pe sezonul 2005...aceste masini insa sunt pregatite special pentru aceste competitii si cred eu exclusiv pentru a participa la astfel de competitii...prepararea unor astfel de masini necesita multe luni de munca si ani de experienta...necesita folosirea unor cunostinte si punerea in practica a multor legi elementare ale fizicii...parerea mea e ca o masina pentru SPL nu se poate construi fara a avea la indemana un decibel-metru si fara costuri mari in ceea ce priveste constructia incintelor...trebuie incercate minim 3-4 incinte pentru a vedea diferenta, care la randul lor, fiecare in parte trebuie modificata pentru a simti schimbarile la nivelul presiunii...un sistem montat pt concursurile de SPL necesita baterii, alternatoare suplimentare, antifonari masive ale masinilor si multe altele...materialele folosite pentru astfel de masini trebuie sa fie acceptate de catre arbitrii competitiilor...masina trebuie sa fie realizata tinand cont de limitele de siguranta admise pentru circulatia pe drumurile publice...insist pe asta pentru ca, aici ma repet, nu cred ca cineva isi doreste sa aiba masina personala pregatita pentru SPL, decat daca vrea sa participe in concursuri...nivelul sonor fiind foarte mare e periculos pentru sananate sa se stea timp lindelungat in aceste masini...instalatia audio si-o alege fiecare in parte in functie de buget...de multe ori s-au atins nivele ridicate de presiune cu difuzoare si amplificatori ale unor marci nu foarte cunoscute...totul depinde de solutiile folosite de constructorul masinii...in foarte scurt timp va aparea editat regulamentul oficial dBDrag tradus in romaneste si va fi pus la dispozitia tuturor celor interesati de acest gen de competitii...bafta
__________________

Uischi...I'll never forget you...
sfigmo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 15:39   #3
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default

@sfigmo
Nu cred ca exagerez cu nimic cind spun ca esti cel mai in masura sa dai sfaturi despre \"PREPARARI\" cind e vorba de SPL.
Cum competitiile SPL vor incepe curind,ma gindesc ca ar fi foarte util sa discutam despre CUM se poate face o instalatie de competitie SPL cu MINIMUM de investitie !!!!!
Ce zici ??
saxo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 19:42   #4
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

Deosebit de util ar fi inceperea unor discutii referitoare la acest domeniu - al competitiilor SPL - avand ca material didactic, daca imi este permisa exprimarea - un regulament oficial, fie el db Drag Racing sau EMMA ESPL.
Ambele forum-uri - dbdragracing sau emma - cu toate ca au acelasi scop, acela de a obtine un nivel al presiuni acustice in masina din ce in ce mai mare... dar cu echipamente din ce in ce mai putine siiii din ce in ce mai performante, sunt total diferite prin regulament. Unul se refera la presiunea acustica obtinuta in masini pregatite special, masini pe care nu le regasim in viata cotidiana, precum masinile de F1! Aici discutam despre semnal sinusoidal de 65-70Hz amplificat in limita sistemului audio in vederea obtinerii... recordului!!! Celalalt in schimb se refera la nivelul presiunii acustice obtinute in masina pe care o folosim zi de zi...! Aici nu mai facem analogie cu F1 ci cu competitiile de GT!!! Folosim muzica pentru masurarea presiunii acustice.
...
Alaturat imagini, cu masini si ale lor sisteme audio, care participa in competitii dbdrag
Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 19:48   #5
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sinsheim_1016a_564.jpg
Views:	195
Size:	40.9 KB
ID:	40506   Click image for larger version

Name:	sinsheim_1015a_253.jpg
Views:	195
Size:	38.3 KB
ID:	40507   Click image for larger version

Name:	sinsheim_1014a_288.jpg
Views:	320
Size:	62.9 KB
ID:	40508  

Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 19:51   #6
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sinsheim_1037a_298.jpg
Views:	179
Size:	49.3 KB
ID:	40509   Click image for larger version

Name:	sinsheim_1036a_190.jpg
Views:	255
Size:	36.4 KB
ID:	40510   Click image for larger version

Name:	sinsheim_1029a_241.jpg
Views:	212
Size:	48.7 KB
ID:	40511  

Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 19:55   #7
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default

NU VAD condensatorii !!!!
saxo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 20:05   #8
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

si ESPL EMMA...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sinsheim_389_208.jpg
Views:	230
Size:	101.9 KB
ID:	40512   Click image for larger version

Name:	sinsheim_388a_164.jpg
Views:	206
Size:	104.4 KB
ID:	40513  
Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 20:10   #9
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default


etc...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	sinsheim_998a_432.jpg
Views:	191
Size:	60.4 KB
ID:	40514   Click image for larger version

Name:	sinsheim_995a_839.jpg
Views:	252
Size:	81.6 KB
ID:	40515   Click image for larger version

Name:	sinsheim_1052a_142.jpg
Views:	251
Size:	155.9 KB
ID:	40516  

Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 20:20   #10
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

In instalatii dbdragracing nu se folosesc condensatorii deoarece acolo se cere curent pur... sute de A, MII de AMPERI!!!
Nu conteaza cat sunt de grei, nu conteaza cat sunt de mari!!!
CURENT - punct
In instalatii ESPL, avem nevoie de curent... dar avand in vedere ca \"maniacul\" merge cu masina si la piata, si la serviciu... si la farmacie sa cumpere prezervative... :P ... nu prea poate sa transforme masina in TANC! Atunci incearca sa foloseasca la maximum curentul pe care il are in instalatie, folosind inclusiv stabilizare cu condensatori, pe langa cele 1, 2 - trei acumulatoare cu gel... deep cycle... special concepute pentru a furniza curent \"de scurt-circuit\" foarte MARE
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	p4100618a_972.jpg
Views:	237
Size:	150.8 KB
ID:	40522  
Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 20:28   #11
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

Condensatorul nu produce curent. El stabilizeaza tensiunea in anumite limite. Nu poate fi substituit in nici un fel cu un acc. Dar, daca clientul nu isi permite 249Euro pe un acc. de 12V 90A si 3500A... atunci ii prinde bine si un condensator... pentru stabilizare!
Folosirea condensatorului trebuie analizata de la caz la caz... iar daca rezolva problema... este OK! Daca nu... banutu' in buzunar si... la cumparaturi!!!
Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 20:39   #12
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default

Eu inteleg asa:
-O baterie Deep-Cycle ( in cazul nostru GZ GZBP 12.2500
) de 249 Eur,REZOLVA problema lipsei de curent.Corect ?
-Un CONDENSATOR de aprox 120 EUR NU !!!! rezolva problema lipsei de CURENT. Corect ?
Intrebare:
Aruncam 120 euroi sau FOLOSIM 249 ?
saxo is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 21:37   #13
Ground Zero
Guest

Stage 4
 
Ground Zero's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 291
Default

Eu inteleg asa:
-O baterie Deep-Cycle ( in cazul nostru GZ GZBP 12.2500
) de 249 Eur,REZOLVA problema lipsei de curent.Corect ?

CORECT!!!

-Un CONDENSATOR de aprox 120 EUR NU !!!! rezolva problema lipsei de CURENT. Corect ?
CORECT!!!

Intrebare:
Aruncam 120 euroi sau FOLOSIM 249 ?


ANALIZAM la sange necesarul de curent pe intreg sistemul...
Folosim un aparat de masura si vedem ce caderi sunt pe bornele amplificatoarelor in sarcina...
Daca avem o cadere de maxim 1V, cu motorul pornit, este OK, merge si un condensator... daca nu... este problema si recomand acc. Oricum, trebuie avut in vedere si alternatorul, daca il solicitam cu mult peste puterile lui de a furniza curent... se arde puntea redresoare... etc...

Daca discutam de exploatarea sistemului cu motorul oprit, pentru intervale de timp de zeci de minute..., atunci clar, este recomandat un acc. Si acesta are limitele sale, dar se descarca mult mai greu si in acelasi timp furnizeaza curent aproape precum un condensator, adica in intervale mici de timp!
Ex. Am folosit un astfel de acc. pentru mai bine de 1,5ore, solicitand peste 300A in intervale repetate de timp - pentru teste pe semnal sinusoidal intre 25-50Hz... 6-10 minute in Pmax! Incredibil, nu am avut caderi de tensiune mai mari de 0,6V... doar in ultimele teste, dupa aproape 1ora de folosire... tensiunea pe bornele bateriei a scazut sub 12V in sarcina! Initial am avut 12,8V

Deci, pentru cei care nu isi permit sa cheltuie mai mult de 120Euro... cel mai bun lucru este sa astepte pana se strang 249!
Sau... pot apela la un instalator de echipamente audio auto, garajist, profesionist, sau cum preferati sa ii spuneti... care va face o analiza exigenta a consumului de curent si apoi va decide daca este ok si un condensator!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	august_2005_132a_221.jpg
Views:	227
Size:	67.6 KB
ID:	40526  
Ground Zero is offline   Reply With Quote
Old 05-09-05, 23:04   #14
sfigmo

Stage 5
 
sfigmo's Avatar
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 908
Member of:
[Moderators]
[TIME SQUAD]
Default

baterii, condensatori, amplificatori etc...nu aia conteaza...SPL e SPL...atat EMMA ESPL cat dBDRAG Racing au mai multe categorii...ce spune Ground Zero e perfect adevarat...Emma in sine este o competitie dedicata masinilor de strada care circula zi de zi etc...daca e sa o analizam la cald, ESPL sau SQ din competitiile EMMA sunt ambele cu siretlicuri...adica de putina vreme a fost prezentata masina nr.8 pe Europa din EMMA...masina aia e pregatita SQ...dar circula masina aia vreodata pe strada???din cate stiu eu e mereu in garaj/platforma...ok...deci nu e o chestie atat de relevanta diferenta intre EMMA ESPL si dBDrag...dBDrag are categoria STREET unde masinile nu sunt chiar atat de exclusiviste cat \"suna\" a fi...sunt masinile unor pasionati de SPL si care vor sa isi arate investitiile in concursuri...eu personal sunt atat fan EMMA cat dBDrag...depinde de categoria in care te incadrezi in concurs...treaba e ca daca tot investesti intr-un sistem audio, macar sa iti fie apreciat in oarecare masura...pentru SPL, indiferent care organizatie organizeaza competitia, trebuie unele chestii...si parerea mea e ca obtinerea unui sistem performant de SPL e mai simpla decat cea a obtinerii unui sistem competitiv SQ...antifonare, cutiile adecvate, curentul necesar si amplifuri/difuzoare puternice si gata ai obtinut SPL pentru categoria respectiva...problema se pune la nivelul instalatorului in momentul cand i se cere montarea unui sistem...adica...sa ma explic: intrebi omul dsaca vrea sa participe si chiar incerci sa il convingi sa participe la un concurs indiferent de numele lui...si apoi incepi sa instalezi componentele...asta implica cunoasterea regulamentelor competitiilor respective...clasamente, grupe etc...bun..in momentul de fata si daca ne uitam putin la recorduri etc, toate sunt obtinute de echipe sponsorizate...in ROMANIA nimeni nu sponsorizeaza masini!!!toata lumea vrea reclama GRATIS!!!...se sponsorizeaza evenimente si se platesc bani pentru afise si pentru bannere...s-a dat exemplu o poza cu masina care detine recordul mondial la dBDrag 177.9 dB...e masina sponsorizata...nu e facuta de un client...exista scris o istorie a acelei masini...intr-adevar masina respectiva are baterii multe, are amplificatori o gramada si subwoofere cat duce trenul...nu asta e principala problema...ce are aia pe ea si daca se poate realiza aici in Romania...se poate realiza cu siguranta...problema e de ce vrea clientul si ce ii poate oferi instalatorul...cati bani sunt in joc din buzunarul clientului si ce poate realiza cel caruia i s-a adresat din banii respectivi...si aici ramane la latitudinea celui ce are problema inmana sa realizeze un sistem demn de mers in concursuri...constructia incintelor este un amanunt foarte important in obtinerea SPL mare...apoi curent, apoi difuzoarele si amplificatorii...cred ca indiferent de ce gen de concurs se organizeaza, principal e sa fie rezultate si oamenii sa fie multumiti...atatia bani am dat, atat am obtinut...bafta si revin...
sfigmo is offline   Reply With Quote
Old 07-09-05, 17:34   #15
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

Dincolo de lucrurile pe care le stim vizavi de regulamente, organizari si posibilitatea realizarii unor montaje de acest fel, exista latura practica. Aici vad eu defapt farmecul discutiilor pe acest topic.

Aproape fiecare client la o sonorizare puternica isi gandeste in primul rand investittia in portbagaj, chiar daca asta inseamna sa ramana cu playerul si boxele de fabrica. Consider asta o inclinatie spre SPL in stadiu de inceput. :P Si mai sunt cazurile in care, dupa prepararea usilor si montarea unor difuzoare bune clientul nu mai doreste sub in portbagaj. Dar asta se intampla extrem de rar. Nu e nici bine, nu e nici rau. Clientul investeste in gusturile lui si in acest caz cel ce monteaza trebuie sa livreze maxim de performanta incadrandu-se in buget si cerintele clientului (asta in cazul in care acesta e destul de realist sa inteleaga ca fiecare prag de investitie are potentialul lui).

Se stie deja ca exista masini care \"canta\" si altele care nu prea. Ar fi interesant de impartasit experiente pe aceasta directie. Model, frecventa de rezonanta masurata (pe cat posibil exact, dar si cu o aproximatie de 20-30 Hz ajuta), metode folosite la rigidizarea panourile mari de tabla fara sustinere directa (cum ar fi plafonul), atenuarea (pe cat posibil) a spatiilor care pot provoca reflexia undelor si formarea undelor stationare si multe alte amanunte care de fapt conteaza enorm in cazul unei masini gandite pt SPL. Cum este specificat deja in posturile anterioare, fiecare masina participanta la o competitie trebuie sa se incadreze in anumite limite. Cu regulamentul in mana se face planul montajului in functie de categoria vizata. Si consider ca fiecare montator ar trebui sa stie cat se poate intinde in raportul investitie-performanta ca sa incadreze corect masina cu sanse reale in cazul unei participari.


Probabil ca farmecul este mai mare atunci cand incerci sa faci un montaj de SPL performant intr-o masina condusa zi de zi si folosita normal de catre proprietar. Aici deja exista lucruri care se pot face si lucruri care nu se pot face. Inca o data, regulamentele de incadrare in clase ajuta mult.

Cred ca anul acesta si in mod special anul viitor vom avea parte de o crestere importanta a participantilor in competitiile car-audio. Vor aparea si masinile sponsorizate, montajele care depasesc notiunea de obisnuit si montaje care se vor ridica la un moment dat la nivelul competitiilor de dincolo. Totul se invarte in jurul banilor disponibili pentru un proiect. Colaborarile pe aceasta directie vor aduce plusuri calitative foarte mari. Si ca orice lucru bun , se va intampla.

O sa revin cu ceva detalii in cazul unor montaje. Mai e nevoie de putina munca de cercetare pentru date exacte. L-as ruga pe Ionut (Ground Zero)sa vina cu niste detalii tehnice pe partea asta fiindca stiu ca lucreaza cu o echipa greu de comparat (din cate stiu pana acum) si mai stiu si ca are la dispozitie mijloacele tehnice necesare sa faca totul bine. Se vede ca boala se extinde si devine din ce in ce mai evidenta (din fericire).

Pana la urmatoarea interventie, spor la munci si bafta mare!
__________________
www.melodix.ro
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Reply



- Copyright 2024 4Tuning -