A sosit timpul pentru unul din cele mai celebrate modele sport japoneze ale tuturor timpurilor.
Nissan Skyline R32/R33/R34/V35
Istoria faimosului model de la Nissan e lunga, incepand inca din 1957, insa dintre toate Skylineurile generatiile R32, R33 si R34 ocupa un loc special in istroria motorsportului nipon, cat si in istoria tuningului mondial.
Skyline HR32 a debutat in luna mai 1989 si era disponibil sub forma de hardtop cu 2 usi (semi-coupe) si ca si sedan cu 4 usi.Noua masina poseda deja cunoscuta linie de motoare de la Nissan cu codul RB, in 6 cilindrii in linie, cu mici modificari pt a urca puterea noii masini.Majoritatea modelelor din linia Skyline posedau sistemul HICAS, sistem 4-wheel steering, cu rotile din spate legate hidraulic de directia fata.Versiunea care poseda motorul de 2.5 litrii a devenit printre primele masini din Japonia care sa foloseasca o cutie automata in 5 trepte de viteza.
Modele R32:
GXi Type-X - 1.8 L CA18i I4, 91 hp (67 kW)
GTE Type-X - 2.0 L RB20E I6, 125 hp (93 kW, 172 Nm)
GTS Type-X, S, J - 2.0 L RB20DE I6 155 hp (115 kW, 184 Nm)
GTS-25 Type-X, S, XG - 2.5 L RB25DE I6, 180 hp (132 kW, 231 Nm)
GTS-t Type-M - 2.0 L RB20DET turbo I6, 212 hp (158 kW, 263 Nm)
GTS-4 - 2.0 L RB20DET turbo I6, 212 hp (158 kW, 263 Nm) 4WD
GT-R - 2.6 L RB26DETT twin-turbo I6, 280 hp (206 kW, 368 Nm) 4WD plus variante NISMO, V-SPEC si V-SPEC II
Deasemenea bazate pe platforma de Skyline erau A31 Cefiro si C33 Laurel, toate trei dispunand de tractiune spate(exceptie Sky GT-R). Toate trei masinile se vindeau foarte bine in Japonia, si in alte tari unde se exportau ca si masini second-hand, in special pt a fi folosite in competitii de drift. In Japonia, o modificare care a dat rezultate considerabile in D1GP a fost uzul modelului GXi, singurul Skyline cu motor in 4 cilindrii, motor care era schimbat cu un SR20DET(4 cilindrii turbo), imprumutat de la sora mai mica Silvia S13.Rezultatul acestui swap era o masina mai usoara si mai bine echilibrata decat Skyline-urile cu motorizare RB in 6 cilindrii, dand astfel un avantaj in special in viraje foarte stranse de pe pistele montane din Japonia cat si pe circuitele special amenajate pt drift.Pe langa acest model GXi, cele mai intalnite modele pe pistele de drift au fost si inca sunt GTS-t si GTS-4, ambele dispunand de versiunea turbo a motorului RB in 6 cilindrii.Desigur nu e absolut nimic anormal sa vezi una din celelalte modele pe o pista de drift, avand in vedere numarul mare de schimburi de motoare efectuate pe aceasta generatie de Skyline, care este per total considerata de multi ca fiind cea mai reusita generatie de Skyline, iar de piloti ca fiind cea mai "racey" din cauza greutatii reduse (comparativ cu R33 si R34).
Skyline R33 a fost introdus piata in luna August a anului 1993.Ceva mai greu decat R32, si deasemenea disponibil in 2 sau 4 usi, toate modelele R33 acum folosesau motoare in 6 cilindrii.Sistemul HICAS 4WS a fost imbunatatit si redenumit SuperHICAS pt unele modele.Acest nou model folosea actuatoare electrice in loc de vechiul sistem hidraulic de pe HICAS.Ca si optiune R33 putea fi echipat cu un limited slip differential activ, in loc de cel vascos cu care venea echipat standard R33-ul.Acest nou sistem bloca diferentialul daca se detectau pierderi de tractiune de catre una din roti.Acest sistem a fost standard pe modelul GT-R V-spec.
Motorizarile RB25DE si RB25DET au primit un nou sistem numit NVCS (variable inlet cam phasing), care de asemenea le crestea puterea.
Notabil este ca Nissan au produs versiunea GT-R si sub forma de sedan cu 4 usi in doua versiuni, una produsa de Autech, iar a doua fiind un proiect comun intre NISMO si Autech.Bazat pe platforma R33, a aparut si o versiune break a Skylineului, numita Stagea, care a primit si motorul RB25DET, si desi nu seamana nici cu R33 si nici cu R34, se poate modifica usor sa copieze stilul celor doua, astfel avand un Skyline break.Autech au construit chiar un Stagea GT-R, care a beneficiat de aceleasi "goodies" ca si Skyline GT-R, anume 4WD, cutie manuala, motorul RB26DETT twin turbo, plus restul de electronica.
Modele R33:
HR33 GTS - 2.0 L RB20E SOHC I6, 130 hp (96 kW, 172 Nm)
ER33 GTS25 - 2.5 L RB25DE DOHC I6, 190 hp (140 kW, 231 Nm)
ENR33 GTS-4 - 2.5 L RB25DE DOHC I6, 190 hp (140 kW, 231 Nm) 4WD
ECR33 GTS25T - 2.5 L RB25DET DOHC turbo I6, 250 hp (184 kW, 294 Nm)
GT-R - 2.6 L RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 hp (224 kW, 375 Nm) (desi cifra oficiala era "doar" 280 hp, dar cifra era doar o acoperire pt adevarata putere a masinii care trebuia ascunsa de asociatia contructorilor Japonezi care avea intelegerea ca nici o masina japoneza nu va trece pragul celor 280 de cai putere) 4WD
GT-R LM - 2.6 L RB26DETT DOHC twin-turbo I6, 305 hp (224 kW) FR
400R - 2.8 L RBX-GT2 DOHC twin-turbo I6, 400 hp (294 kW, 478 Nm) 4WD (versiune de curse)
La aparitia R33, aprinderea a fost modificata, odata cu noile ECU-uri aparute.Turbina de pe RB25DET cat si cele doua de pe GT-R au primit ugradeuri pt presiune mai mare.R33 a suferit numeroase schimbari estetice de alungul anilor de productie, dar masina a ramas la fel, mai putin aditia tarzie a unui LSD activ la unele modele fabricate catre finalul productiei R33, productie incheiata in 1998 cand Nissanul Skyline implinea 40 ani de productie.
In mai 1998, apare noul HR/ER/ENR34, model care pune mai mult accent pe sportivitate, si marcheaza introducerea noului RB25DET NEO, un motor mai econom si cu noxe reduse, dar pastrandu-si puterea initiala.De asemenea R34 marcheaza aparitia cutiilor tiptronice in 4 trepte la unele modele.
Modele R34:
GT - 2.0 L RB20DE NEO I6, 140 hp (103 kW)
25 GT, GT-X, GT-V - 2.5 L RB25DE NEO I6, 193 hp (142 kW)
GT-FOUR - 2.5 L RB25DE NEO I6, 193 hp (142 kW) 4WD
GT-T - 2.5 L RB25DET NEO turbo I6, 280 hp (206 kW, 343 Nm)
GT-R - 2.6 L RB26DETT twin-turbo I6, 332 hp (244 kW, 392 Nm) (vandut ca si cand ar avea 280 de cai putere)
GT-R V-Spec - kit aero, frane racite, diffuser.
GT-R V-Spec II - ca si mai sus + capota carbon cu aerisire.
GT-R N1 - motor N1 racing, fara A/C, fara stereo, fara stergator spate,greutate redusa(doar 45 produse)
GT-R M-Spec - interior de piele, suspensie mai moale, scaune incalzite etc.
GT-R V-Spec II Nür - Ca si V-Spec II plus motor N1, kilometraj pana la 300km/h (doar 750 produse)
GT-R M-Spec Nür - Ca si M-Spec + motor N1 , kilometraj pana la 300km/h. (doar 250 produse.)
GT-R Z-tune - 2.8 L RB26DETT Z2 twin-turbo I6, 500 hp (368 kW, 540 Nm) Z1 and Z2 (Nismo variant)(doar 20 produse)
GT-R R-tune (varianta NISMO)
Cea de-a 11-a generatie de Nissan Skyline numita V35, a fost introdusa in 2001 si e bazata pe platforma FM de la Nissan pe care o foloseste si 350Z.
Noile masini au motoare din seria VQ, tractiune spate, si o distributie a greutatii de 52% 48%.
V35 e si prima generatie de Skyline exportata in Statele unite si redenumita Infinity G35.
Acest model marcheaza un punct de turnura in istoria Skyline.Motorul nu mai e 6 cilindrii in linie, variantele turbo au disparut, iar varianta GT-R nu s-a fabricat.Desi 350Z si V35 folosesc aceleasi platforme, si chiar si aceleasi motoare, VQ35DE, 350Z e mai puternic, mai rigid, mai aerodinamic, si cantareste cu 100kg mai putin.Pana si Keiichi Tsuchiya a spus despre V35 ca seamana cu vechiul Cefiro ca si stil de condus.Tunerii din lumea intreaga au ignorat V35 in favoarea 350Z. Mines, Amuse, Hosaka, Garage Defend, M Speed, Nagisa, MCR, HKS, & Top Secret continua traditia cu vechiile R32-R34 GT-Rs. Top Secret a tunat un V35, dar au schimbat motorul VQ35DE cu un VK45DE motor V8 twin turbo.In statele unite masina a avut un sucess mai mare decat in Japonia, masina fiind folosita si in campionatul american de drift, dar de obicei dupa swapuri de motorizare cu seria de motoare RB sau chiar mai micile SR20DET.
Modele:
250GT - 2.5 L VQ25DD V6, 215 hp (158 kW, 270 Nm)
250GT Four - 2.5 L VQ25DD V6, 215 hp (158 kW, 270 Nm) 4WD
300GT - 3.0 L VQ30DD V6, 260 hp (191 kW, 324 Nm)
350GT-8 - 3.5 L VQ35DE V6, 272 hp (200 kW, 353 Nm)
350GT Coupe - 3.5 L VQ35DE V6, 280 hp (206 kW, 363 Nm)
Momentan in Japonia exista o a 12-a generatie de Nissan Skyline numita V36 care se vinde in statele unite ca fiind versiunea 2007 a Infinity-ului G35.Masina insa a pierdut mult din tenta sportiva a R32 sau R34, devenind un sedan cu 4 usi mai luxos si cu pedigree de sportiva(spune Nissan).Aceasta masina nu prezinta nici un interes pt tuneri sau pt drifteri, din cauza greutatii mari, a pretului mare de achizitie si din lipsa de elemente sportive.
Pentru drift cele mai uzuale platforme sunt cele de pe R32, din cauza greutatii reduse si a pretului scazut de achizitie.In schimb R33 in special GTS-T si R34 GT-T sunt niste platforme de dezvoltare extraordinare pt firme profesioniste de drift din lumea intreaga.Orice tanar drifter aspira sa ajunga sa poata controla un R34 GT-T impins la 500 de cai, costul mare de intretinere si al pieselor in schimb face ca doar drifterii de top din marile campionate ale lumii sa aiba sponsorizari destul de mari incat sa poata avea acces la o asemenea bijuterie.
De mentionat ca despre GT-R (R32-R34) erau multe de spus, pt ca defapt modelul GTR se afla intr-o liga mult mai inalta comparativ cu celelate modele mentionate, dar pretul urias al GTR-ului, cat si faptul ca e 4WD si are o stabilitate de neclintit (-nu tocmai bun pt drift), m-au facut sa-i omit puzderia de detalii si specificatii, castiguri atat pe pista cat si in presa auto mondiala(pt fanii inraiti GTR in schimb am pus o poza
).GTR-ul pt drifteri in schimb e o sursa foarte buna de piese, in special motorul RB26DETT, este deseori regasit sub capotele altor modele de Skyline pregatite pt drift.