Dupa cum spuneam iata o masina de drag PRO ....japoneza cu motor rotativ
Pentru cei care nu au citit articolul in revista 4tuning, articol scris de Florin Cozmuta in Africa de Sud. Aveti ocazia sa il cititi aici cu mult mai multe poze in plus
Njoy !!
QUARTER MASTER.
Se intampla destul de rar sa ai ocazia de a patrunde tainele unui monstru ca acesta, masina fiind construita cu un singur scop FORTA BRUTA… si se pare ca scopul a fost atins prin prisma celor 700hp la rotile din spate.
Kobus Kruger este un veteran in ale sportului cu motor, incepand prin anii 70 cu circuite ovale, raliuri off road, circuite normale si terminand cu ¼ mile…
Pasiune lui pt motoarele rotative a inceput in 1972 cand a cumparat si modificat prima lui masina cu motor Wankel, o mazda rx 2. De atunci a construit si modificat sute de motoare rotative… punand bazele la cea ce astazi este Super Test.
Reputatia noastra este solida, spune el, recordurile vorbesc pentru noi ..!!!
In 2004 a obtinut recordul pt cea mai rapida masina cu motor rotativ in Africa de Sud,
Si este vorba despre o mazda R 100 an de fabricatie 1972 iar recordul este de 8,7 sec ¼ mile la o viteza de 257km/h …. Inspaimantator de rapid … in special pt o masina din 72..
Dar pentru ca in viata lucrurile nu sunt intodeauna perfecte din nefericire in 18 aprilie 2005 la cursa de la Tartlon langa Johannesburg mazda R100 condusa de fiul cel mic Kobus jr. a fost scapata de sub control pe pista de drag in timpul cursei sarind peste parapetul de protectie si rasucindu-se in aer de 12 ori…. Din fericire nici un spectator nu a fost ranit, dar inima tatalui a stat in loc pentru acele cateva secunde cand masina zbura rasucindu-se prin aer, a rasuflat usurat cand Kobus jr. a iesit din masina salutand multimea … scapanad doar cu cateva zagarieturi superficiale si putin ametit de la atatea piruete …
Acest spectaculos incident nu a stavilit entuziasmul familiei Kruger, viata lor inseamna cursele, si s-au apucat imediat la construirea unei masini noi de curse. De data aceasta o mazda Rx7 din 1982. Cu aceasta masina au reusit sa alerge cei 402m in 9,00 sec la o viteza de 235km/h
Stiam ca aceasta va fi doar o masina de tranzitie spre un nou proiect pe care il aveam in minte de ceva vreme, spune Kobus zambind… Si intradevar in martie 2006 proiectul era gata pentru a intra pe pista de drag….
Rx8 the quarter master….
De data aceasta este vorba de o masina construita de Kobus cu cei doi fii ai lui de la zero, foarte mult efort si foarte multi bani au fost cheltuiti cu aceasta masina, absolut toate piesele fiind facute special in colaborare cu firme din Australia si USA.
Sasiul e facut din aliaj special de crom molly, cu roll cage, acesta fiind acoperit de caroseria din fibra de carbon cantarind 38 de kg, in parte din fata e asezat motorul rotativ 13b cu doua rotoare, special “race ported” adica canalele de admisie si evacuare in motor sunt marite, slefuite si li se da anumite unghiuri pentru a imbunatati perfomantele, pentru ca startul la aceasta masina seamana mai mult cu lansarea unei rachete, celor doua parti componente ale motorului le-au fost aplicate in plus 12 suruburi de prindere intre ele pentru a rezista fortei de torsiune, procedeul se numeste “dawling” si este comun in cercul motoareleor rotative.
Sufletul acesuti motor este bineinteles turbina construita special de cei de la Turbonetics, fiind mai mare ca orice turbina existenta pe piata, dovada si faptul ca la o presiune de 1,5 bar. masina dezvolta 700 de cai la rotile din spate, presiunea putand fi marita pana la 2,5 bar. Pentru a fii siguri ca presiunea la turbina e corecta pe fiecare treapta de viteza se foloseste un boost controller Turbosmart E-Boost. De asemenea pentru a raci aerul impins de turbina in motor se foloseste un intercooler facut special la fel ca radiatorul, si inclinat la 45 de grade pentru a obtine cel mai bun ranadament, tot la acest system este atasata o supapa de refulare (Blow of Valve) Turbosmart Megasonic si un “waste gate” de 48 mm de asemenea Turbosmart.
Pentru ca stim cine se ocupa de aer sa trecem la combustibil care in acest caz este methanol cu cifra octanica de 160 si este pompat inspre motor cu ajutorul unei pompe de benzina mecanice, facuta la comanda bineinteles, pt ca methanolul sa ajunga in motor trebuie sa treaca de un regulator de presiune si prin 8 injectoare de 2000cc (doua mii )
Rampa de injectie este facuta de Microtech la comanda. Tot acest sistem de alimentare este sever supravegheat de un engine management Microtech LT 12 S
Cei 700 de cai in drumul lor spre asfaltul pistei trec spre o cutie de viteze G-Force (facuta la comanda) cu ajutorul unui ambreiaj “Twin plate” de asemenea special construit sa reziste abuzurilor create pe durata curselor, din cutia de viteze puterea trece printr-un cardan de fibra de carbon inspre diferentialul spate facut de Strange, de unde este transmisa spre rotile cu un diametru imens.
Desi sunt cunoscut si prieten cu proprietarul cand l-am intrebat care este raportul final la diferential a zambit lung si mi-a raspuns politicos: mie frica ca nu pot sa iti raspund la intrebarea aceasta …
Suspensia este Bilstein si este special modificata pentru aceasta aplicatie.
Masina cantareste in total 980kg !
Pentru a opri bolidul in afara de franele conventionale
special facute pentru masini de acest fel se mai foloseste o parasuta iar dupa spusele proprietarului o a doua parasuta va fi montata in curand.
Multi cred ca o turbina mare si multi cai au rezolvat problema pentru a fi foarte rapid pe pista, dar nu este chiar asa simplu si noi am invatat din greselile noastre de-a lungul timpului. Pentru a obtine timpi de exceptie masina trebuie sa fie performanta din toate punctele de vedere, de aceea setarile pe care le facem noi la suspensii si la distribuirea greutatii sunt sunt facute cu ajutorul computerului, in acest fel putem verifica greutatea si fortele exercitate asupra cele patru colturi ale masinii… declara Kobus!
Prima data cand masina a fost testata pe pista de drag timpul obtinut a fost de 10,5sec ¼ mille la 147km/h cea ce demonstra clar ca mai trebuia lucrat la setari. La o luna de la prima cursa masina a reusit un timp de 8,9sec. ¼ mile la o viteza de 239km/h.
Ca obiectiv cei de la Super Test vor sa alerge timpi de 7 secunde pt a obtine recordul de cea mai rapida masina cu motor rotativ 13b, record detinut la ora actuala de australieni.
Le doresc mult succes in cea ce si-au propus si le multumesc pentru timpul acordat.
Florin M Cozmuta
Vehicle data:
Chrome molly chassis, custom made
Carbon fiber body, custom made
Motor:
13 B rotary 1300 cc
Race ported & dawled
Hurley apex seals
Boost: 1.5 bar
Turbo kit Turbonetics custom made
BOV Turbosmart Megasonic
Wastegate Turbosmart 48mm
Injectors: 8x2000cc
Mechanical fuel pump, custom made
Boost controller Turbosmart E-boost
Microtech LT 12 S engine management
Microtech fuel injection, custom made
Fuel: Methanol 160
Front mount intercooler
Radiator, custom made
Transmission:
Gear box: G-force custom made
Clutch: twin plate custom made
Shaft: carbon fiber
Diff: Strange
Road holding:
Wheels: special drag 15”
Tires: Good year special drag 3x13x15
Suspension: Bilstein, custom made
Performance:
700 Rwhp
¼ mille 8,9 sec @ 239km/h