Quote:
Originally Posted by DONU'
Explicati cu ce ajuta dubla debraiere..., ideea e ca daca incerci asta la curse, ori rupi ambreiajul, ori pierzi cursa, ori faci febra musculara...
|
Nu sunt mecanic deci nu stiu exact cum e realizata o cutie de viteze. Explicatia de mai jos e bazata insa pe logica si pe experienta la volan. Nu stiu daca asta inteleg si ceilalti prin dublu ambreiaj, dar eu asta stiu ca inseamna: deci, daca admitem ca o cutie de viteze are un primar care se roteste la turatia "motorului" si un secundar care se roteste la turatia "rotilor", asta in linii mari, atunci cand schimbam dintr-o treapta de viteza mai mare intr-una mai mica (retrogradam adica), primarul cutiei de viteze este fortat sa treaca de la o turatie mica la o turatie mai mare, ceea ce ii place mai mult sau mai putin. Pentru a uza mai putin cutia de viteze sau pentru a conduce mai elegant, fara a produce smucituri ale masinii, atunci cand retrogradam la turatii mari, se poate proceda asa (exemplu din tr. 4 in tr. 3):
1. Calc ambreiajul si il tin calcat
2. trec maneta schimbatorului de viteze din tr 4 in punctul neutru
3. ridic ambreiajul (cuplez motorul la primarul cutiei de viteze)
4. "dau un sprit" (accelerez scurt pana la cateva mii de ture, ocazie cu care primarul cutiei de viteze este ridicat la turatia la care va ajunge dupa retrogradare sau aproape)
5. calc ambreijaul si il tin calcat din nou
6. trec maneta schimbatorului de viteze din tr 4 in tr 3
7. ridic piciorul de pe ambreiaj
Puteti testa oricand utilitatea acestei manevre la masina voastra. Eficienta va fi cu atat mai mare cu cat succesiunea operatiilor descrise mai sus e efectuata mai rapid.