sohc (single overhead camshaft) - 1 ax cu came la fiecare banc de cilindri
varianta constructiva care se intalneste la motoarele 'clasice'. motorul de dacie de ex. este sohc 8v.
nu si la oltcit, dar asta e alta discutie.
de regula se adauga si acronimu 'sohc' atunci cand sunt mai mult de 2 supape/cilindru, probabil pentru informarea precisa a iuzarului (?). de ex. 3 valve/cil. - 12 supape total la inline 4, 2 supape - admisie, una evacuare. unul din avantajele folosirii mai multor supape e micsorarea dimensiunii si cursei acestora precum si a usurarii ansamblului/micsorarii diferitelor forte de inertie ce apar. de aici rezulta o micsorare a arcurilor/camelor/etc. + o distributie ceva mai uniforma a combustibilului si o deschidere totala mai mare, rezultand intr-un final un randament ceva mai ridicat al motorului.
exista si motoare cu 4 supape/cilindru actionate de un singur ax cu came.
dohc (dual overhead camshaft) - 2 axe cu came la fiecare banc de cilindri
in cazu asta fiecare ax cu came actioneaza cate un set de supape, unul pe cele de admisie, altul pe cele de evacuare. de regula dohc-urile au 4 supape/cilindru. considerentele sunt ca si la sohc, micsorarea greutatilor/inertiilor existente rezultand si o sincronizare mai precisa a ansamblului si, binenteles posibilitatea atingerii unor turatii mai mari.
varianta cu 5 supape/cilindru (din cate tin minte tot dohc era, daca gresesc nu dati cu piatra) n-a fost prea populara din cauza complexitatii ansamblului si imbunatatirilor minore. mercedes benz parca au folosit solutia asta o perioada.
errata: intr-adevar v.a.g. folosesc, mai nou, solutia constructiva dohc cu 5 supape/cilindru - 3 admisie, 2 evacuare.