Lasati naibii Calibrele... nu stiu cum se face ca orice Calibra modificata arata ca un mare kitsch, masina de cocalar
pana si un Kadett cu un kit de caroserie inteligent facut si lucrat ingrijit arata mult mai bine, cu toate ca in forma stock e urat cu draci.
Ca o masina sa fie "modificabila" ar trebui sa poata fi modificata cu costuri cat de cat acceptabile, sa poata fi reparata usor, si, nu in ultimul rand, modificarile sa-i aduca un avantaj oarecare, un spor de performanta cat de mic, sa nu iasa un "ricerism".
Majoritatea masinilor moderne, fabricate dupa 1980, sunt greu de modificat substantial, deoarece componentele lor sunt facute sa se "imbine" unele cu altel in asa fel incat sa rezulte ceva functional cu un cost de productie mic. Vrei sa modifici motorul, trebuie sa te gandesti si la cutia de viteze; schimbi cutia de viteze sa faca fatza puterii crescute, trebuie si alt diferential. Ai motorul si transmisia gata, vezi ca suspensiile nu se mai descurca la viteze mari, ca distributia greutatii nu e asa cum trebuie etc.... orice masina moderna e un compromis, gandit pentru conditiile in care o va folosi majoritatea cumparatorilor ei. Vorba americanului
"poti sa pui un V8 urias pe un Yugo, dar de mers k lumea tot nu va merge".
O masina care sa fie adusa la un nivel de performanta superior cu costuri rezonabile trebuie sa aiba o constructie "ne-specializata"(sa nu fi fost gandita strict pentru un scop anume) si destul de simpla, sa fie fabricata in mare serie, sa aiba multe componente stock si de tuning pe piatza etc.
Incepand din anii '50 incoace, un model renumit pentru capacitatea de a fi tunat a fost batrana VW Broscuta, din mai multe motive:
- constructie simpla si foarte usor de montat si demontat;
- componentele suspensiei, franelor, transmisiei supradimensionate, deoarece se dorea sa aiba o viata foarte lunga. Ex: tamburii de frana ai gandacului de 740 kg sunt aproape la fel de mari ca ai unui ARO 244, iar cutia de viteze cantareste vreo 60-70 kg
- fabricata in serie foarte mare, de unde un mare aflux de piese de schimb, atat din dezmembrari, cat si noi, de la producatori independenti;
- constructie solida dar usoara, nu are nevoie de o putere uriasa pentru a fi performanta (aceeasi gandire care a stat la baza modelelor Lotus si Opel Speedster).
Motorul Broscutei poate fi adus usor la peste 100 CP prin modificarea distributiei si marirea cilindreei (exista multe axe cu came si seturi motoare pe piata), iar la un vehicul atat de usor se pot obtine performante apropiate de ale unui Lotus Elise, desi puterea nominala nu impresioneaza. Cutia de viteze suporta usor puteri de peste 200 CP (si a fost construita pentru 34-50 CP!!), franele stock sunt folosite si la Broscute de drag-racing de 150-200 CP, care fac sfertul de mila in 12.5-13 secunde. (De monstrii care scot 800-1000 CP din motoare de 2.3 litri cu compresor nu vom vorbi aici, costul lor e astronomic
)
Aceleasi argumente se pot folosi si daca vorbim de BMW Seria 3 E30: vehicul usor, constructie relativ simpla, poate fi modificat si reparat fara a apela la ateliere care taxeaza manopera cu niste sume enorme. Dar la un BMW costul componentelor e "ceva" mai mare, numai fiindca e BMW
Honda Civic Type R (nu vorbim de Civic stock, mandria si podoaba ricerului) nu e chiar usor de modificat, cand ai de-a face cu un motor cu o turatie demna de o motocicleta te gandesti de doua ori inainte (si piesele sutn oricum vrei numai ieftine nu)
VW Golf III/IV/V si Seat Leon pot fi luate in considerare numai in versiunile 1.8T, 2.0TFSI, VR6, iar modificarile se rezuma la chiptuning, eventual schimbarea turbinei (nici nu ar avea nevoie de mai mult). De 1.9T
DI si 1.9
TDI am putea vorbi numai daca avem cateva mii de euro la indemana si nu stim ceva mai bun de facut cu ei
~Nautilus