Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini > Generalitati tuning

Generalitati tuning Tuning, Sfaturi utile, Trend-uri, Noutati, Discutii, Generalitati

Reply
 
Thread Tools
Old 16-06-10, 11:36   #1
Hondarul
Super Moderator

Stage 5
 
Hondarul's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 8,665
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
Exclamation Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Nu demult am pornit discutia legata de siguranta auto cu cel mai important element prezent in absolut toate masinile: centura de siguranta. Ca si masura extrema de siguranta, vom da acum cateva detalii despre rollbar - acea structura din bare metalice menita sa salveze vietile din masinile de competitie si nu numai.

Subiectul abordat nu este deloc intamplator, avand in vedere ca pe strazi circula deja masini usoare si foarte puternice. Ca exemplu, doua dintre bazele de lucru cele mai folosite sunt caroseriile de BMW E30 si Golf 2. Ambele variante beneficiaza mult de pe urma montarii unui rollbar / rollcage, avand in vedere ca, daca este unul integral, complex, acesta protejeaza ocupantii masinii, dar, in acelasi timp, rigidizeaza intreaga structura a caroseriei, structura care in cele doua cazuri nu este cea mai solida. Avand in vedere greutatea acestora, dar si puterea ce le impinge de multe ori, 400 CP pe 900 kg reprezinta un raport putere/greutate impresionant. Insa acesta nu este singurul lucru necesar pentru obtinerea unei masini eficiente si, in special, sigure.



Masina de competitie cu rollbar complet, in minimum 10 puncte sudat de caroserie

Un rollcage este o structura tubulara construita in jurul cabinei unei masini (in interior) si are ca prim scop protejarea ocupantilor in cazul unui accident. Rollcage-ul se foloseste in special la masinile de curse, insa acest lucru nu inseamna ca nu vom vedea un rollcage montat pe o masina de strada. Din contra, exista deja destul de multe exemple.



Rollbar de competitie care urmeaza si linia stalpilor frontali



Rollcage-ul pentru o masina de strada este facut dupa aceleasi standarde ca cel de competitie si foloseste in mare parte aceleasi materiale. Chiar daca nu este la fel de complexa, o varianta de strada ofera mai multa protectie comparativ cu o masina care nu este dotata cu asa ceva. Una din variantele pentru care opteaza cei ce isi pregatesc bine masina este rollcage-ul partial ce asigurta protectie in mod special partii din spatele scaunelor fata, fara a deveni intrusiv pentru sofer si, eventual, copilot. Asta fiindca un rollcage complet protejeaza bine partea din fata, dar necesita de asemenea decuplajul bordului si al altor componente. Acestia dubleaza stalpii fata, linia plafonului, bordului si a pragurilor, de multe ori existand si varianta in care o structura de siguranta face chiar si intrarea in masina incomoda.



Rollcage pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii



Dar, cum spuneram, in cazul unei masini de strada, majoritatea oamenilor aleg un rollcage doar pentru partea din spate a automobilului. Aceasta poate fi asamblat cu usurinta de catre o persoana competenta. In plus, orice rollcage ar trebui sa vina cu instructiuni de asamblare. Asta nu inseamna ca totusi merita sa experimentati cu montajul acestei structuri. Cel mai bun lucru ar fi sa apelati la un atelier care a mai realizat asemenea lucrari! Exista doua modalitati principale de montaj: prin fixare in suruburi de caroseria masinii ori prin sudura. Aspectul este de multe ori un factor decisiv, motiv pentru care sa nu se miram daca gasim un rollcage total sau partial cromat, care mai indulceste putin ideea de cadrul si bare metalice la interior.



Rollcage de tip bolt-on in 6 puncte, de strada - kit montat cu suruburi




Rollcage de tip weld-on de competitie - se monteaza de caroserie prin sudura



In cazul masinilor de curse, rollcage-ul este construit dupa anumite specificatii, in functie de competitia la care participa masina. Un pas important este alegerea materialului, care difera in functie de aplicatie si, implicit, de pret. Putem vorbi de otel de carbon, de aliaje de otel cu crom-molibden sau vanadiu, sau chiar CDS (Cold Drawn Seamless Carbon Steel) si T45 ( High Tensile Carbon Manganese Steel). Cel din urma este un material mai rezistent si mai usor decat CDS, insa pretul sau este mai mare. Echipele porfesioniste din motorsport apeleaza la acestea acolo unde costurile sunt mai mici in raport cu valoarea totala a masinii. CDS este o alternativa la T45 si este folosit in special de construlctorii de rollcage-uri, unde costurile reprezinta o prioritate (CDS este mai ieftin decat T45). Desigur, fiecare material are caracteristici diferite si cele mai importante aspecte cand vine vorba de o alegere sunt costurile si greutatea aditionala. Intre aceste doua aspecte trebuie obtinut un raport care sa multumeasca si bugetul, dar care sa serveasca si scopului. Varianta la care apeleaza unii este cea de DIY (Do-it-yourself), adica manufacturarea propriului rollcage. Ce este bine de retinut in acest caz este ca un rollcage realizat incorect, montat incorect si fabricat din materiale slabe poate sa faca mai mult rau decat sa ajute, incomodand dupa deformarea excesiva evacuarea pasagerilor din masina. Asadar, atentie! Ieftin nu inseamna si bun, daca nu stii exact ce ai de facut ca totul sa iasa bine!



Sudura de imbinare a barelor pentru rollcage



Si totusi, asta nu inseamna ca intr-o masina de strada nu vom gasi un rollcage de top proiectat si realizat pentru uzul competitional. Acolo unde bugetul o permite, aceasta este probabil cea mai buna alegere. Si stim ca unii o fac. In curand va vom arata si cum si de ce in prezentari ceva mai complexe ale unor masini gandite simultan pentru performanta si siguranta.



Rollbar simplu, de tip Cobra, ce protejeaza in caz de rasturnare, pentru un singur pasager



Problema cea mai mare ramane autorizarea acestor structuri de siguranta in ochii celor care dau si iau taloane. Aceasta hiba devine spinoasa fiindca legislatia in vigoare este poate incompleta sau poate incorect realizata, trecand de multe ori aceste sisteme de siguranta ca fiind pericole pentru ocupantii masinii.



Ranforsare de imbinare la un rollcage de competitie



Totusi, e bine de specificat ca impreuna cu rollcage-ul sunt foarte necesare si scaunele sport, (care asigura o fixare si sustinere laterala cat mai buna), centurile in (minim) patru puncte si, desigur, atunci cand masina este folosita la limita, casca de protectie. Toate aceste lucruri pot sa faca diferente majore atunci cand neprevazutul se produce. Si daca tot e sa fie performanta, sa fie una sigura!
Hondarul is offline   Reply With Quote
Old 16-06-10, 11:58   #2
ZaNe94

Stage 5
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 725
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

am si eu o intrebare, trebuie neaparat sa "desfaci" cartoseria ca sa il bagi sau poti baga fara sa tai nimic, doar prin eventuale desurubari?
ZaNe94 is offline   Reply With Quote
Old 28-07-10, 20:20   #3
rizea.vlad

Stage 3
 
rizea.vlad's Avatar
 
Join Date: May 2010
Posts: 161
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Quote:
Originally Posted by ZaNe94 View Post
am si eu o intrebare, trebuie neaparat sa "desfaci" cartoseria ca sa il bagi sau poti baga fara sa tai nimic, doar prin eventuale desurubari?
Din ce stiu eu se poate, fie e sudat direct in masina fie e ca asta, care sa baga si se prinde prin suruburi de sasiu:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Siguranta-auto-rollbar-la-ce-foloseste.jpg
Views:	71
Size:	39.8 KB
ID:	1586841  
rizea.vlad is offline   Reply With Quote
Old 30-07-10, 12:36   #4
ZaNe94

Stage 5
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 725
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

scuze dar nu merge poza pusa de tine...
ZaNe94 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-10, 12:40   #5
rizea.vlad

Stage 3
 
rizea.vlad's Avatar
 
Join Date: May 2010
Posts: 161
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Poza pusa de mn e aceasi cu cea din primul post: Rollcage pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
rizea.vlad is offline   Reply With Quote
Old 30-07-10, 13:23   #6
manu_96xls

Stage 5
 
manu_96xls's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 2,465
Member of:
[Moderators]
[Virtual Tuning]
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Quote:
Originally Posted by ZaNe94 View Post
am si eu o intrebare, trebuie neaparat sa "desfaci" cartoseria ca sa il bagi sau poti baga fara sa tai nimic, doar prin eventuale desurubari?
Nu se desface caroseria că nu-i conservă.
Toate se asamblează īn interiorul mașinii, fie prin prinderi īn șuruburi , fie prin sudură. Nu se introduce toată cușca decupānd plafonul.
__________________
Second to a hammer , a cable tie can fix anything!
manu_96xls is offline   Reply With Quote
Old 30-07-10, 15:08   #7
valib
Banned

Stage 5
 
valib's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 3,348
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

ba se desface partea superioara (plafonul), la unele masini de competie. Vezi prima poza din topicul asta....
Depinde de tipul constructiei...
valib is offline   Reply With Quote
Old 30-07-10, 15:09   #8
rizea.vlad

Stage 3
 
rizea.vlad's Avatar
 
Join Date: May 2010
Posts: 161
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Quote:
Originally Posted by manu_96xls View Post
Nu se desface caroseria că nu-i conservă.
Toate se asamblează īn interiorul mașinii, fie prin prinderi īn șuruburi , fie prin sudură. Nu se introduce toată cușca decupānd plafonul.
Esti pe langa...
rizea.vlad is offline   Reply With Quote
Old 03-08-10, 09:25   #9
julaikos
Oltcit Driver

Stage 5
 
julaikos's Avatar
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 6,455
Member of:
[Oltcit]
[4Rally]
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

o mica obiectie am
Quote:
Rollcage pentru masina de strada - protejeaza impotriva rasturnarii
te protejeaza suplimentar in urma unei rasturnari

sunt masini la care partea de jos a rollbarului are dimensiuni mai mari decat cea de sus si trebuie dat jos plafonul,montat rollbarul(fie gata asamblat ,fie asamblat pe bucati) si pus plafonul la loc

sunt masini la care totul se face direct in masina,teava cu teava

sunt kiturile care se asambleaza cu suruburi,si desi sunt omologate sunt mai putin sigure decat unul care nu are decat asamblari sudate


de precizat pentru amatori
tevile se indoaie la rece!
arcul ce pleaca de la baza stalpului usii soferului ideal ar fi sa fie dintr-o bucata pana dupa linia din spatele scaunului,si sa fie prins in puncte pe toata lungimea lui de stalpul masinii,nu sa fie ridicat pana deasupra capului,si de acolo sa se sudeze de alta teava,la o rasturnare daca sudura cedeaza teava aia posibil sa loveasca direct in cap


un topic foarte util! multi cresc puterea motoarelor dar elementele de siguranta raman cele cu care a iesit masina din fabrica...
__________________
Julaikos customs

Turbos make torque and torque makes fun!
julaikos is offline   Reply With Quote
Old 04-08-10, 08:46   #10
john17

Stage 5
 
john17's Avatar
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,988
Default Re: Siguranta auto: rollbar - la ce foloseste?

Mda... Nu stiu daca e f corect pusa problema aici - asta pe langa scaparile gen "decuplajul bordului" si nu numai!
Automobilele sunt construite de multa vreme avand ca obiectiv siguranta pasagerilor si nu numai, iar un rollbar schimba radical comportamentul in cazul unui impact. Daca transformi masina intr-un fel de tanc se modifica modul in care este absorbita energia si deceleratiile suferite de corp cresc f mult. Rollbar-ul de unul singur - NU! La competitii se folosesc scaune speciale, centuri, casca, HANS etc. si acestea doar impreuna cresc siguranta! Inutil sa mai spun ca o centura, fie ea in 6 puncte, daca nu e stransa e degeaba sau chiar mai rau (iti rupe coastele daca nu te tine fix in scaun)! La fel si casca nefixata (bine) sub barbie. Si exista din pacate exemple de accidente cu consecinte nefaste din cauza utilizarii proaste a echipamenteleor.
Ref la teava, pana sa ajungem la stiu eu ce aliaje, cred ca e mai important sa se stie ca nu e teava obisnuita, "de gard", care e sudata (teava uzuala e facuta prin roluirea unei benzi de tabla si sudarea ei pe generatoarea cilindrului format), ci teava "trasa" care e mult mai dificil de procurat.
john17 is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -