4TuningPEDIA Ep. 2: Stilul JDM
Asa cum am promis in articolul introductiv de 4TuningPEDIA, incepem o serie de descrieri mai amanuntite ale stilurilor de tuning exterior. Am vrut sa pornim cu stylingul exterior dintr-un singur motiv pe cat este de intalnit si popular, pe atat este de amplu si complex. Este atat de complex, incat poate fi impartit in stiluri specifice, bine determinate, ce faciliteaza incadrarea masinii personale intr-un anumit curent de tuning. Vom discuta despre stilurile JDM, Hot Rod, Pimp, European si Sleeper.
In acest prim articol descriptiv, vom detalia trasaturile cele mai importante ale
stilului JDM. Adica
Japanese Domestic Market. Mai exact, tradus liber,
Made in Japan. Se refera la tuningul estetic al masinilor japoneze, in principal cele 5 marci mari si late care sunt abonate la acest stil Toyota, Honda, Nissan, Mitsubishi si Mazda.
Este un
tuning exterior foarte cunoscut, poate cel mai raspandit, multumita notorietatii de care se bucura masinile japoneze in Statele Unite, dar si in Europa. Si ca sa fim mai concreti, si in Romania. Practic, masinile au venit cu stilul JDM la pachet. Spre deosebire de Hot-Rod, de care vom discuta in episodul urmator, principala trasatura a masinilor japoneze modificate se regaseste la nivel vizual
body kit-uri extreme,
aripi evazate,
prize de aer generoase in spoilere, aripi sau capota,
eleroane mari si impunatoare,
painting si vopsea vii,
jante cu dimensiuni normale, nu supradimensionate, cu vedere la
etrierele mari si
discurile perforate.
E destul de greu de definit cu exactitate stilul JDM, prin prisma faptului ca are multe elemente comune cu
lumea raliului si a racing-ului, dar putem afirma clar cu ce-i sta cel mai bine unei
masini japoneze. Parca nu ii sta bine cu niste
spinnere, nu? Parca nu-i sta bine cu un
interior elegant, cu
piele si catifea, ca in masinile lui Snoop Dogg, nu?
Pe langa trasaturile estetice, stilul JDM se remarca si prin capacitatea motoarelor pe care masinile japoneze o au, aceea de a se preta unui
tuning tehnic dus pana la extrem. Vorbim aici de modele celebre precum Toyota Corolla sau Celica, Honda Civic sau CRX, Mazda RX7, RX8, Nissan 200SX sau Skyline, Mitsubishi 3000GT sau Eclipse. In ultimii ani, companii precum Mitsubishi sau Subaru scot pe usa fabricii masini deja modificate in stilul JDM Evo sau Impreza STI - cu eleroane mari, aripi umflate, body kit-uri aerodinamice cu vedere la intercooler si sisteme tehnologice evoluate pentru suspensie si frane.
Exemple din Romania de masini modificate in stilul JDM sunt multe. Dintre acestea, sunt cateva care impresioneaza din punct de vedere estetic. In revista
4TuningRO si pe
www.4tuning.ro am prezentat cateva exemple de acest fel Mazda 3, Nissan 350Z, Mitsubishi Eclipse, Toyota Supra, Toyota Celica, etc. Mai avem si binecunoscutele Subaru Impreza si Mitsubishi Lancer Evolution, la care s-a pus accent mai mult pe partea tehnica.
Chiar daca la majoritatea masinilor japoneze vedem exterioare sau modificari de uzina, realizate de producatori consacrati in tuning, la
4Tuning Days 2009, la Romexpo, au fost premiate doua Honda Civic ce se incadrau in stilul JDM, dar
facute custom de catre proprietarii lor. Fiecare modificare a caroseriei, de la prizele de aer de pe capota, body kit-ul complet, vopseaua si elementele de painting, a fost facuta de mana proprietarilor, respectand liniile consacrate ale stilului JDM. Stil JDM curat, custom.
In destul de putine cazuri, acest stil se regaseste cu succes si la
masini care nu sunt neaparat de productie japoneza. Un exemplu foarte bun este un
Ford Probe, o masina sportiva, sora prin alianta si asemanare cu Nissan 200SX sau Toyota Supra, o masina americana care, modificata in stilul JDM, a dus la un rezultat final de invidiat.
Tot din stilul JDM se incadreaza si
masinile de drift, pe care le vedem din ce in ce mai des si la noi. Acestea pastreaza aspectul agresiv dat de exterioarele umflate, eleroanele mari si suspensiile foarte joase.
Poate cel mai bine reusesc sa descrie stilul JDM pozele acestui articol. Si pentru asta am ales numai
masini din Romania care sa dovedeasca, nu doar calitatea tuningului exterior care se intampla la noi in tara, ci si educatia in materie de tuning, care este intr-un trend vizibil ascendent.