Echipamentul electric
Instalaţia de alimentare cu curent electric este formată din:
- bateria de acumulatoare;
- generatorul de curent cu releu regulator;
- releu de indicare a încărcării bateriei.
Bateria de acumulatoare este sursa de energie pentru pornirea motorului, alimentează consumatorii electrici ai automobilului când motorul este oprit, alimentează consumatorii electrici ai automobilului când generatorul nu debitează suficientă energie electrică.
Scăderea nivelului electrolitului determină sulfatarea bateriei, fapt ce constă în acoperirea plăcilor cu un strat alb de sulf de plumb cristalin şi are drept cauză păstrarea îndelungată a bateriei în stare parţial sau total descărcată. Efectul acestui lucru este scăderea tensiunii bateriei la creşterea sarcinii.
Eliminarea sulfatării se realizează prin încărcarea de lungă durată cu curenţi de mică intensitate şi concentraţie redusă a electrolitului. Generatorul de curent este sursa de energie electrică pentru consumatori în timpul funcţionării motorului şi de încărcare a bateriei de acumulatoare.
Transmisia autovehiculului
Transmisia are rolul de a transmite momentul motor la roţile motoare ale automobilului.
Transmisia autovehiculului este alcătuită din:
- ambreiaj;
- cutie de viteze (schimbător de viteze);
- transmisia cardanică;
- transmisia principală;
- diferenţial;
- arbori planetari;
- transmisia finală.
Ambreiajul face parte din transmisia automobilului şi este intercalat între motor şi cutia de viteze, în scopul decuplării temporare şi cuplării progresive a motorului cu transmisia.
Ambreiajul este format din două plăci:
- una montată pe arborele motor;
- una montată pe axul cutiei de viteze.
Cu ajutorul pedalei de ambreiaj se realizează cuplarea sau decuplarea motorului de transmisie.
Decuplarea şi cuplarea motorului de transmisie sunt necesare la pornirea de pe loc a automobilului şi în timpul mersului pentru schimbarea treptelor cutiei de viteze.
După principiul de funcţionare ambreiajele sunt mecanice, hidrodinamice, combinate şi electromagnetice.După tipul mecanismului de acţionare, ambreiajele sunt cu acţionare mecanică sau hidraulică. Automobilele sunt echipate cu cutie de viteză pentru a modifica forţa de tracţiune, în funcţie de variaţia rezistenţelor la înaintare. Transmisia cardanică are rolul de a transmite momentul motor, fără să-l modifice, de la cutia de viteze la transmisia principală. Transmisia principală, întâlnită şi sub denumirea de angrenaj principal are rolul de a multiplica şi transmite momentul motor de la arborele longitudinal la diferenţial. Diferenţialul este mecanismul care permite ca roţile motoare ale aceleiaşi punţi să se rotească cu viteze unghiulare diferite, dând astfel posibilitatea ca la deplasarea automobilului în viraje să parcurgă spaţii diferite.
Sistemul de direcţie
Sistemul de direcţie al unui autovehicul are multiple mecanisme cu ajutorul cărora conducătorul poate schimba, în funcţie de necesitate, direcţia de deplasare a vehiculului. Sistemul de direcţie al unui vehicul trebuie să nu influenţeze poziţia corectă a roţilor, să nu fie influenţat de oscilaţiile suspensiei, să nu transmită la volan şocurile primite de la roţi şi să permită schimbarea direcţiei de înaintare a vehiculului cu un efort minim din partea conducătorului.
Stabilitatea roţilor directoare, adică tendinţa acestora de a-şi păstra poziţia neutră şi de a se reîntoarce la ea când au fost deviate de la aceasta, de către forţe întâmplătoare sau de rotirea volanului, este determinată şi asigurată de unghiurile roţilor de direcţie. Unghiul de convergenţă al roţilor asigură paralelismul planurilor de mişcare a roţilor directoare, fiind necesar pentru a anihila tendinţa de rulare divergentă a acestora. Unghiul de înclinare laterală a pivotului face ca, în cazul scoaterii roţilor în direcţie din poziţia neutră, să se mărească tendinţa acestora de a reveni la mersul acestora în linie dreaptă, uşurând manipularea volanului.
Unghiul de înclinare longitudinală a pivotului contribuie la stabilitatea în mers a autovehiculului, prin faptul că roţile directoare au tendinţa să revină singure la direcţia de mers iniţială, după efectuarea unui viraj.
Pentru o manevrare cât mai uşoară şi cât mai sigură a sistemului de direcţie, majoritatea autoturismelor sunt echipate cu servodirecţie. Servodirecţia amplifică forţa de acţionare asupra roţilor de direcţie, la manevrarea volanului. Sistemul de direcţie trebuie să permită stabilizarea mişcării rectilinii.
Roţile de direcţie trebuie ca după ce virajul s-a efectuat, să aibă tendinţa de a reveni în poziţia mersului de a reveni în linie dreaptă.
Roţile de direcţie au tendinţa de a reveni în poziţia de mers în linie dreaptă, după executarea virajului, sub acţiunea unghiului de fugă. Unghiul de fugă reprezintă înclinarea laterală a pivotului.
Elementele componente ale sistemului de direcţie, se împart în funcţie de destinaţia lor, astfel:
- mecanismul de acţionare sau comandă a direcţiei
- transmite mişcarea de la volan la levierul de direcţie;
- transmisia direcţiei - cu ajutorul căreia mişcarea este transmisă de la levierul de direcţie la fuzetele roţilor.
Sistemul de frânare
Sistemul de frânare denumit şi frâna principală sau frâna de serviciu, se utilizează pentru a reduce viteza de deplasare sau pentru oprirea automobilului; acţionarea acesteia se face prin apăsarea unei pedale cu piciorul.
Frâna de staţionare permite menţinerea în stare oprită a vehiculului şi menţinerea lui în această stare, inclusiv pe un sol cu înclinare.
Eficienţa sistemului de frânare se apreciază după distanţa în care se opreşte un automobil atunci când se deplasează cu o anumită viteză.
Sistemul de frânare este alcătuit din frânele propriu-zise şi mecanismul de acţionare al frânelor. Pentru o frânare cât mai eficientă trebuie ca distanţa dintre tamburi să fie cât mai mică.
Roţile automobilului
Roţile automobilului sunt compuse dintr-o bandă de rulare şi dintr-o parte elastică (pneu). Roţile propriu-zise sunt compuse din jantă, butuc şi elemente de legătură între jantă şi butuc. Roţile vehiculului trebuie să fie centrate şi echilibrate.
Pneurile au rolul de a reduce şi amortiza şocurile produse în timpul deplasării autovehiculului. Pneurile care echipează roţile autovehiculelor trebuie să fie în bună stare de folosire, fără tăieturi sau rupturi, fără a fi deteriorate şi având o presiune indicată de către producătorul vehiculului.
Pneurile trebuie să aibă adâncimea profilului benzii de rulare de minim 1,5 mm.
Suspensia automobilului
Suspensia automobilului are rol de a asigura confortul călătorilor şi de a proteja încărcătura împotriva şocurilor, cauzate de neregularităţile drumului.
Părţile componente ale suspensiei automobilului sunt:
- elementele elastice;
- dispozitivele de ghidare;
- amortizoarele;
- stabilizatoarele.
Elementele elastice întâlnite la automobile sunt arcurile în foi, arcurile elicoidale, bările de torsiune, elementele pneumatice şi hidropneumatice.
Pentru o amortizare rapidă a oscilaţiilor, în suspensia automobilelor se montează amortizoare hidraulice. Cele mai frecvente defecţiuni ale amortizorului sunt deteriorarea supapelor sau a arcurilor acestora.
Aparatura de bord pentru controlul funcţionării autovehiculului
Autovehiculele sunt echipate cu aparate de măsură şi control, cu ajutorul cărora, conducătorul auto să aibă în permanenţă sub observaţie regimul de funcţionare al autovehiculului.
Aparatele de măsură şi control sunt:
- avertizor optic al presiunii de ulei (culoare roşie);
- avertizor optic al temperaturii lichidului de răcire a motorului (culoare roşie);
- indicator de confirmare a funcţionării şocului (culoare galbenă);
- indicator al semnalizatorului pentru schimbarea direcţiei de mers (culoare verde);
- un cadran care indică viteza de deplasare a autovehiculului
(vitezometru);
- un cadran care indică turaţia motorului (turometru);
- indicator pentru nivelul carburantului;
- indicator pentru nivelul încărcării bateriei de acumulatori;
- indicator de confirmare a funcţionării cu lumina de drum (culoare albastră);
- indicator de confirmare a funcţionării lanternelor de poziţie şi a iluminării bordului;
- indicator pentru instalaţia de dezaburire a geamului din spate;
- indicator pentru confirmarea faptului că frâna de staţionare este trasă.
Accesorii pentru siguranţa circulaţiei
Pentru a asigura confort şi siguranţă, autovehiculele sunt echipate cu diverse accesorii.
Principalele accesorii sunt:
- ştergător şi instalaţie de spălare pentru parbriz;
- ştergător şi instalaţie de spălare pentru lunetă;
- instalaţie de aer condiţionat sau climatizare interioară;
- instalaţie de încălzire a parbrizului şi a lunetei;
- dispozitive sonore pentru semnalizarea mersului înapoi;
- faruri acţionate automat;
- oglinzi reglabile electric;
- volan ajustabil;
- trapă;
- airbag-uri;
- servodirecţie.