Forum 4Tuning
Old 27-02-11, 11:36   #1
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Oras: Bucuresti
Posts: 2,751
Member of:
[Opel]
Default NOTIUNI GENERALE DE MECANICA

Compunerea generală a motorului

dereglarea carburatorului, a aprinderii sau a sistemului de injectie al automobilului duce la un consum marit de carburant;

fumul negru pe care il degaja un automobil denota un consum peste limita normala;

in cazul in care fumul este de culoare albastra indica un cosum de ulei, peste limire;

arderea necorespunzatoare a carburantilor cat si a uleiul (peste limitele normale) sunt daunatoare mediului inconjurator si trebuie evitate;

pentru a putea arde in totalitate carburantii si pentru a proteja mediul, unele autovehicule sunt dotate catalizatoare;

daca un autovehicul este dotat cu catalizator nu se poate utiliza decat "penzina fara plumb" (in cazul motoarelor cu aprindere prin scanteie);

pentru a functiona normal, si pentru a evita uzura, este necesar ca temperatura lichidului de racire al autovehiculului sa fie intre 90 si 95 de grade celsius;

cele mai des intlnite probleme ale sistemului de racire le constituie slabirea sau ruperea curelei care antreneaza pompa de apa ori defectarea tesrmostatului;

slabirea sau ruperea curelei care antreneaza pompa de apa precum si defectarea termostatului duc la cresterea excesiva a temperaturii lichidului de racire;

astfe de probleme pot duce la gripare motorului

termostatul are rolul de a inchide si de a desghide o parte a circuitului lichidului de racire mentinand astfel lichidul la temperatura optima;

blocarea termostatului in pozitia deschi duce la mentinerea lichidului de racire la o temperatura imferioara iar aceasta duce in final la cresterea considerabila a consumului de carburant;

uleiul are rolul de a proteja prin reducerea frecarii intre piesele componente ale motorului;

calitatile unui ulei pentru motor sunt vascozitatea si punctul de congelare;

controlul nivelului de ulei din motor se face cu ajutorul unei tije metalice care se introduce in blocul motor numita "joja";

pentru a mentine calitatile unui ulei, acesta trebuie schimbat impreuna cu filtrul pentru ulei in termenii recomandati de catre producatorul autovehicolului;

aprinderea becului martor al generatorului de curent se datoreaza, in general slabirii sau ruperii curelei care antreneaza "alternatorul";

ambreajul are rolul de a cupla progresiv sau decuplarea motorului de sistemul de transmisie;

trebuie evitat sprijinirea piciorului pe pedala de ambreaj sau tinera pedalei de ambreaj calcata in timpul stationarii. Aceaste lucruri pot duce la detelriorarea discului de ambreaj;

cutia de viteze asigura dozarea puterii transmisa la roti, permite mersul inapoi precum si stationarea u motorul pornit;


__________________
Opel Vectra B2 2.5 V6 CDX

There is no replacement for displacement.

cangri is offline   Reply With Quote
Old 27-02-11, 11:38   #2
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Oras: Bucuresti
Posts: 2,751
Member of:
[Opel]
Default Re: NOTIUNI GENERALE DE MECANICA

Compunerea generală a motorului

Motorul reprezinta sursa de energie necesară deplasării autovehiculelor.

In cazul motoarelor cu ardere interna in 4 timpi exista un ciclu motor fara de care acesta nu ar putea functiona.
Acest ciclu motor este:

Admisia - ceea ce implica ca pistonul sa se deplaseze in jos absorbind in camera de ardere a unei cantitati de ameste de carburant si aer;
Compresia - are loc in momentul in care pistonul se deplaseaza in sus iar amestecul carburant este comprimat in camera de ardere;
Aprinderea - este momentul in care bujia da scanteia iar amestecul explodeaza crean miscarea. In acest moment pistonul este impis in jos si astfel se creaza cursa activa;
Evacuarea - are loc dupa explozie si reprezinta evacuarea gazelor rezultate in urma exploziei.


Mecanica: ciclu motor

Amestecul necesar ciclului motor este realizat de catre carburator, ce pulverizeaza carburant si in acelasi timp realizeaza dozajul de carburant si aer necesar pentru buna functionare a motorului.

Amestecul de carburant si aer precum si functionalitatea carburatorului sunt prezentare in imaginea urmatoare:


Mecanica:realizare amestec

După modul de aprindere a amestecului aer-combustibil există motoare cu aprindere prin scânteie şi motoare cu aprindere prin compresie (motoare Diesel).

La motoarele cu aprindere prin compresie aerul este puternic comprimat, combustibilul este introdus în cilindru, fiind injectat la sfârşitul cursei de comprimare, el se aprinde atunci când vine în contact cu aerul care a ajuns la temperatura de autoaprindere a combustibilului.

Astfel in cazul motoarelor cu aprindere prin comprese cei 4 timpi ai ciclului motor sunt dupa cum urmeaza:

- admisia;
-compresia;
-injecţia, arderea şi destinderea;
- evacuarea.

Mecanismul de distribuţie
Mecanismul de distribuţie asigură deschiderea şi închiderea supapelor de admisie şi evacuare, precum şi evacuarea gazelor rezultate din ardere.
În funcţie de tipul motorului distribuţia se clasifică în:

- distribuţie pentru motoare în patru timpi;
- distribuţie pentru motoare în doi timpi.

În funcţie de poziţia supapelor, mecanismele de distribuţie sunt:

- cu supape în cap, unde supapele sunt montate în chiulasă;
- sistemul mixt, supapele fiind montate în bloc şi în chiulasă.

Prin comanda distribuţiei se transmite mişcarea de la arborele cotit la arborele cu came. Distribuţia se realizează prin intermediul unor roţi dinţate, unui lanţ sau unei curele dinţate.

Uzura inegală a camelor de la arborele cu came duce la funcţionarea neregulată a motorului.

Instalaţia de alimentare a motorului
Instalaţia de alimentare a motoarelor cu aprindere prin scânteie este ansamblul organelor care servesc la alimentarea motorului cu amestec carburant format din benzină şi aer, având compoziţia şi cantitatea necesară regimului de funcţionare.

Părţile componente ale carburatorului sunt:

- camera de nivel constant;
- camera de amestec;
- difuzorul;
- jiclorul;
- clapeta de admisie.

La motoarele cu aprindere prin scânteie, instalaţia de alimentare cu injecţie de benzină este de tip monopunct sau multipunct.

Instalaţia de răcire
Instalaţia de răcire asigură menţinerea unui regim termic normal de funcţionare a pieselor motorului pentru economicitatea şi siguranţa în exploatare a motorului.

În funcţie de natura agentului de răcire există instalaţii de răcire cu lichid şi instalaţii de răcire cu aer.

Instalaţia de răcire cu lichid are ca părţi componente:

- pompa de apă;
- ventilatorul;
- radiatorul;
- termostatul.

Pompa de apă (pompa centrifugă) este antrenată de către arborele cotit printr-o curea trapezoidală.

Termostatul are rol de a conduce lichidul de răcire spre radiator sau spre pompă, de a regla şi a păstra temperatura acestuia între limitele necesare, prin deschiderea şi închiderea circuitului de răcire.

Blocarea termostatului în poziţia deschis duce la scăderea temperaturii lichidului de răcire, având ca efecte:

- scăderea puterii motorului;
- consum mărit de carburant;
- uzura prematură a motorului.

Ruperea sau slăbirea curelei de ventilator, blocarea termostatului în poziţia închis, înfundarea sau spargerea radiatorului precum şi pierderea de lichid de răcire conduc la supraîncălzirea motorului. Radiatorul are rol de a dispersa apa supraîncălzită venită de la motor pentru a fi răcită de către ventilator.

Temperetura normala a apei din instalatia de racire cu apa este de 80 - 90 gade celsius

Instalaţia de ungere
Instalaţia de ungere are rolul de a asigura ungerea pieselor în mişcare, pentru a reduce frecarea şi a preveni uzura motorului.



La motoarele de automobile ungerea se realizează prin stropire, uleiul fiind împroşcat de către arborele cotit, care prin mişcarea lui de rotaţie, barbotează uleiul din carterul inferior.

Scăderea nivelului uleiului sub cota minimă duce la ungerea insuficientă a componentelor motorului şi ca urmare a frecării mari, se produce supraîncălzirea motorului.

Instalaţia de ungere are ca părţi componente:

- pompa de ulei;
- filtrul de ulei;
- radiatorul de ulei.

Pompa de ulei este antrenată de arborele cu came, prin intermediul pinionului de pe arborele ruptorului distribuitor.Filtrarea uleiului de la motor se realizează printr-un filtru de hârtie legat în serie la circuitul de ungere. Pentru instalaţia de ungere a motoarele automobilelor se folosesc uleiuri minerale sau sintetice.

Instalaţia de aprindere
Instalaţia de aprindere are rol de a produce scântei electrice în camera de ardere pentru a aprinde amestecul carburant.

Există trei tipuri de instalaţii de aprindere:

- electronice;
- electrostatice;
- cu baterie de acumulatoare.
Instalaţia de aprindere este formată din două circuite:
- circuit de joasă tensiune – este alcătuit din bateria de acumulatoare,
contactul, înfăşurarea primară a bobinei de inducţie cu rezistenţă adiţională, ruptorul, condensatorul, conductorul de joasă tensiune şi indicatorul de curent;
- circuit de înaltă tensiune – este alcătuit din înfăşurarea secundară a bobinei de inducţie, distribuitorul, bujiile, conductorii de înaltă tensiune.
Instalaţiile de aprindere electronice micşorează consumul de carburant, datorită arderilor complete ale amestecului carburant.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 27-02-11, 11:38   #3
cangri
Opel Driver

Stage 5
 
cangri's Avatar
 
Join Date: Jun 2010
Oras: Bucuresti
Posts: 2,751
Member of:
[Opel]
Default Re: NOTIUNI GENERALE DE MECANICA

Echipamentul electric
Instalaţia de alimentare cu curent electric este formată din:
- bateria de acumulatoare;

- generatorul de curent cu releu regulator;
- releu de indicare a încărcării bateriei.

Bateria de acumulatoare este sursa de energie pentru pornirea motorului, alimentează consumatorii electrici ai automobilului când motorul este oprit, alimentează consumatorii electrici ai automobilului când generatorul nu debitează suficientă energie electrică.

Scăderea nivelului electrolitului determină sulfatarea bateriei, fapt ce constă în acoperirea plăcilor cu un strat alb de sulf de plumb cristalin şi are drept cauză păstrarea îndelungată a bateriei în stare parţial sau total descărcată. Efectul acestui lucru este scăderea tensiunii bateriei la creşterea sarcinii.

Eliminarea sulfatării se realizează prin încărcarea de lungă durată cu curenţi de mică intensitate şi concentraţie redusă a electrolitului. Generatorul de curent este sursa de energie electrică pentru consumatori în timpul funcţionării motorului şi de încărcare a bateriei de acumulatoare.

Transmisia autovehiculului


Transmisia are rolul de a transmite momentul motor la roţile motoare ale automobilului.

Transmisia autovehiculului este alcătuită din:

- ambreiaj;
- cutie de viteze (schimbător de viteze);
- transmisia cardanică;
- transmisia principală;
- diferenţial;
- arbori planetari;
- transmisia finală.

Ambreiajul face parte din transmisia automobilului şi este intercalat între motor şi cutia de viteze, în scopul decuplării temporare şi cuplării progresive a motorului cu transmisia.

Ambreiajul este format din două plăci:

- una montată pe arborele motor;
- una montată pe axul cutiei de viteze.

Cu ajutorul pedalei de ambreiaj se realizează cuplarea sau decuplarea motorului de transmisie.

Decuplarea şi cuplarea motorului de transmisie sunt necesare la pornirea de pe loc a automobilului şi în timpul mersului pentru schimbarea treptelor cutiei de viteze.






După principiul de funcţionare ambreiajele sunt mecanice, hidrodinamice, combinate şi electromagnetice.După tipul mecanismului de acţionare, ambreiajele sunt cu acţionare mecanică sau hidraulică. Automobilele sunt echipate cu cutie de viteză pentru a modifica forţa de tracţiune, în funcţie de variaţia rezistenţelor la înaintare. Transmisia cardanică are rolul de a transmite momentul motor, fără să-l modifice, de la cutia de viteze la transmisia principală. Transmisia principală, întâlnită şi sub denumirea de angrenaj principal are rolul de a multiplica şi transmite momentul motor de la arborele longitudinal la diferenţial. Diferenţialul este mecanismul care permite ca roţile motoare ale aceleiaşi punţi să se rotească cu viteze unghiulare diferite, dând astfel posibilitatea ca la deplasarea automobilului în viraje să parcurgă spaţii diferite.

Sistemul de direcţie
Sistemul de direcţie al unui autovehicul are multiple mecanisme cu ajutorul cărora conducătorul poate schimba, în funcţie de necesitate, direcţia de deplasare a vehiculului. Sistemul de direcţie al unui vehicul trebuie să nu influenţeze poziţia corectă a roţilor, să nu fie influenţat de oscilaţiile suspensiei, să nu transmită la volan şocurile primite de la roţi şi să permită schimbarea direcţiei de înaintare a vehiculului cu un efort minim din partea conducătorului.

Stabilitatea roţilor directoare, adică tendinţa acestora de a-şi păstra poziţia neutră şi de a se reîntoarce la ea când au fost deviate de la aceasta, de către forţe întâmplătoare sau de rotirea volanului, este determinată şi asigurată de unghiurile roţilor de direcţie. Unghiul de convergenţă al roţilor asigură paralelismul planurilor de mişcare a roţilor directoare, fiind necesar pentru a anihila tendinţa de rulare divergentă a acestora. Unghiul de înclinare laterală a pivotului face ca, în cazul scoaterii roţilor în direcţie din poziţia neutră, să se mărească tendinţa acestora de a reveni la mersul acestora în linie dreaptă, uşurând manipularea volanului.

Unghiul de înclinare longitudinală a pivotului contribuie la stabilitatea în mers a autovehiculului, prin faptul că roţile directoare au tendinţa să revină singure la direcţia de mers iniţială, după efectuarea unui viraj.

Pentru o manevrare cât mai uşoară şi cât mai sigură a sistemului de direcţie, majoritatea autoturismelor sunt echipate cu servodirecţie. Servodirecţia amplifică forţa de acţionare asupra roţilor de direcţie, la manevrarea volanului. Sistemul de direcţie trebuie să permită stabilizarea mişcării rectilinii.

Roţile de direcţie trebuie ca după ce virajul s-a efectuat, să aibă tendinţa de a reveni în poziţia mersului de a reveni în linie dreaptă.

Roţile de direcţie au tendinţa de a reveni în poziţia de mers în linie dreaptă, după executarea virajului, sub acţiunea unghiului de fugă. Unghiul de fugă reprezintă înclinarea laterală a pivotului.

Elementele componente ale sistemului de direcţie, se împart în funcţie de destinaţia lor, astfel:

- mecanismul de acţionare sau comandă a direcţiei
- transmite mişcarea de la volan la levierul de direcţie;
- transmisia direcţiei - cu ajutorul căreia mişcarea este transmisă de la levierul de direcţie la fuzetele roţilor.

Sistemul de frânare
Sistemul de frânare denumit şi frâna principală sau frâna de serviciu, se utilizează pentru a reduce viteza de deplasare sau pentru oprirea automobilului; acţionarea acesteia se face prin apăsarea unei pedale cu piciorul.

Frâna de staţionare permite menţinerea în stare oprită a vehiculului şi menţinerea lui în această stare, inclusiv pe un sol cu înclinare.

Eficienţa sistemului de frânare se apreciază după distanţa în care se opreşte un automobil atunci când se deplasează cu o anumită viteză.

Sistemul de frânare este alcătuit din frânele propriu-zise şi mecanismul de acţionare al frânelor. Pentru o frânare cât mai eficientă trebuie ca distanţa dintre tamburi să fie cât mai mică.

Roţile automobilului
Roţile automobilului sunt compuse dintr-o bandă de rulare şi dintr-o parte elastică (pneu). Roţile propriu-zise sunt compuse din jantă, butuc şi elemente de legătură între jantă şi butuc. Roţile vehiculului trebuie să fie centrate şi echilibrate.

Pneurile au rolul de a reduce şi amortiza şocurile produse în timpul deplasării autovehiculului. Pneurile care echipează roţile autovehiculelor trebuie să fie în bună stare de folosire, fără tăieturi sau rupturi, fără a fi deteriorate şi având o presiune indicată de către producătorul vehiculului.

Pneurile trebuie să aibă adâncimea profilului benzii de rulare de minim 1,5 mm.

Suspensia automobilului
Suspensia automobilului are rol de a asigura confortul călătorilor şi de a proteja încărcătura împotriva şocurilor, cauzate de neregularităţile drumului.

Părţile componente ale suspensiei automobilului sunt:

- elementele elastice;
- dispozitivele de ghidare;
- amortizoarele;
- stabilizatoarele.

Elementele elastice întâlnite la automobile sunt arcurile în foi, arcurile elicoidale, bările de torsiune, elementele pneumatice şi hidropneumatice.

Pentru o amortizare rapidă a oscilaţiilor, în suspensia automobilelor se montează amortizoare hidraulice. Cele mai frecvente defecţiuni ale amortizorului sunt deteriorarea supapelor sau a arcurilor acestora.

Aparatura de bord pentru controlul funcţionării autovehiculului
Autovehiculele sunt echipate cu aparate de măsură şi control, cu ajutorul cărora, conducătorul auto să aibă în permanenţă sub observaţie regimul de funcţionare al autovehiculului.

Aparatele de măsură şi control sunt:

- avertizor optic al presiunii de ulei (culoare roşie);
- avertizor optic al temperaturii lichidului de răcire a motorului (culoare roşie);
- indicator de confirmare a funcţionării şocului (culoare galbenă);
- indicator al semnalizatorului pentru schimbarea direcţiei de mers (culoare verde);
- un cadran care indică viteza de deplasare a autovehiculului
(vitezometru);
- un cadran care indică turaţia motorului (turometru);
- indicator pentru nivelul carburantului;
- indicator pentru nivelul încărcării bateriei de acumulatori;
- indicator de confirmare a funcţionării cu lumina de drum (culoare albastră);
- indicator de confirmare a funcţionării lanternelor de poziţie şi a iluminării bordului;
- indicator pentru instalaţia de dezaburire a geamului din spate;
- indicator pentru confirmarea faptului că frâna de staţionare este trasă.

Accesorii pentru siguranţa circulaţiei
Pentru a asigura confort şi siguranţă, autovehiculele sunt echipate cu diverse accesorii.

Principalele accesorii sunt:

- ştergător şi instalaţie de spălare pentru parbriz;
- ştergător şi instalaţie de spălare pentru lunetă;
- instalaţie de aer condiţionat sau climatizare interioară;
- instalaţie de încălzire a parbrizului şi a lunetei;
- dispozitive sonore pentru semnalizarea mersului înapoi;
- faruri acţionate automat;
- oglinzi reglabile electric;
- volan ajustabil;
- trapă;
- airbag-uri;
- servodirecţie.
cangri is offline   Reply With Quote
Old 2010  

Stage 5
Powered by vBulletin® Version 3.8.6
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.3.2 - Copyright 2012 4Tuning