In legatura cu prima chestie, treaba este ca e mai bine sa pui 2 supape mai mici decat una mare (ma refer la 2 supape de admisie, in total 4 cu cele de evacuare). De ce? Pentru ca 2 supape mai mici sunt mai usoare, astfel ele deschizandu-se si inchizandu-se mult mai repede.
Eu zic ca este un argument destul de bun. Astfel se pot atinge turatii ceva mai mari, fara a fi nevoie de arcuri foarte tari.
PS: pe evacuare merge chiar o supapa, adica in total 3 supape pe cilindru. Sau exista motoare cu 5 supape/cil, 3 admisie, 2 evacuare, si chiar si asa cele de evacuare fiind mai mici. Aceasta se datoreaza faptului ca in urma arderii benzinei+aer -> o cantitate mult mai mica de gaz.
In orice caz, exista un echilibru intre marimile supapelor, pentru eliminarea inertiala a gazelor din cilindru, si pentru a nu exista timpi morti ai motorului. Prea repede sau prea incet, si randamentul motorului scade. La fel si cu evacuarea. Daca este prea mare (diametrul tzevii), gazele nu mai sunt evacuate atat de rapid, ceea ce duce tot la functionarea motorului aiurea.