Imi pare rau ca va tai elanul, dar... kitul turbo nu e asa usor de instalat. Calculatorul masinii e "invatat" sa trimita o anumita cantitate de benzina si un anumit debit de aer, ca pentru o masina aspirata; cand va aparea si o turbina la mijloc, nu se va intampla cum ne-am dori noi (ca la dacie, cand suflam in carburator si crestea turatia), ci din pacate amestecul va deveni altceva decat ce-si doreste motorul
. De aceea e nevoie ca ECU-ul (sau ce e el) sa "dicteze" un alt amestec. Cum la Toyota e cam greu sa faci chip-tuning
, asta s-ar putea rezolva cu un sistem de "engine management".
Sa le luam pe rand, pe celelalte (sper sa fiu destul de explicit, desi vorbesc in termeni de-a dreptul grosolani, nicidecum fix la obiect):
-ambreiaj: un ambreiaj sport inseamna ca motorul duce puterea mai repede, mai brusc si mai complet la cutie, care nu are ce face decat sa o duca mai departe la roti (daca planetarele suporta
), iar rotile o vor transpune mai departe pe asfalt (daca gumele suporta
) si atunci drumul spre glorie devine mai scurt
; dupa parerea mea, un ambreiaj sport nu face altceva decat sa micsoreze diferenta dintre "CP la motor" si "CP la roata";
-volanta: nu exista nici un castig de CP, insa turatia creste mai repede; uneori exista dezavantajul unui relanti cu oarecare fluctuatii;
-suspensie: se diminueaza drastic atat balansarile stanga-dreapta din timpul mersului (si, desi unii spun ca se reduc sansele sa te rastorni, eu zic ca iti dai seama mult mai tarziu ca te vei rasturna, daca exagerezi cu balansul lateral), cat si balansul spate la accelerari puternice si balansul fata la frane bruste; asta inseamna ca masina va stabili mai bine echilibrul intre aderenta si inertie
-aprindere: exista fise cu grosime mai mare decat cele normale, cu materiale mai bune decat cele normale, care evident conduc curentul mai bine decat fisele normale; avantajul nu stiu cat de bine s-ar putea exprima in CP, dar el exista si eu zic ca e imposibil sa nu sesizezi diferenta, din moment ce (teoretic) exista diferente; acelasi principiu se aplica si la sistemele audio, evident - cu alti parametri;
-galerii: aerul va circula mult mai bine atunci cand pe peretii traseului sau nu vor exista denivelari; inoxul are aceste mici avantaje, ca lasa aerul sa circule mai liber si ca acumuleaza foarte greu impuritati pe suprafata lui, iar atunci cand acumuleaza ceva, va fi mai usor de indepartat;
-admisie: un traseu de admisie care nu e compus din 2 cutii paralelipipedice (sau pe-acolo) va fi un impediment mai mic in circulatia aerului; uneori acest progres (eliminarea cutiei filtrului si a rezonatorului, inlocuirea lor cu un "furtun" de plastic sau metal) se poate masura in CP, unii producatori spun chiar pana la 30 CP (K&N pentru BMW ?? - vezi pe site-ul yahoo);
-evacuare: din moment ce aerul si benzina ard in voie (sau nu), in conditii optime, ceea ce rezulta din ardere trebuie sa mai si plece... cu cat pleaca mai repede, cu atat se mai pot arde si alt aer + alta benzina; o evacuare mai generoasa permite ca acest lucru sa se intample mai repede si mai bine, fara consecinte negative pentru masina (dar cu consecinte negative pentru mediul UE, zice RAR); si acest progres se poate masura in CP, dar nu cu ruleta sau cu decibelmetrul, cum cred unii
.
Promit sa ma documentez mai amanuntit despre aceste upgrade-uri, iar pe masura ce bag la scufita, voi mai spune si aici ce am retinut.
Toate cele bune tuturor, SARBATORI FERICITE!