Go Back   Forum 4Tuning > Comunitati 4tuning locale > Comunitati locale si internationale 4Tuning > Oradea

Reply
 
Thread Tools
Old 17-10-10, 13:48   #1
BH 59 FIF
Dacia Driver

Stage 5
 
BH 59 FIF's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 983
Member of:
[DACIA]
Default Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Citind anumite lucrari de specialitate (in special N. Cosmescu - Cu acceleratia la planseu) am aflat faptul ca in perioada '70 - '90 in Oradea se organiza o etapa de viteza circuit. Daca are cineva poze de la intrecerile astea sau poate sa-mi spuna care era traseul intrecerii, il rog sa posteze aici. La fel, din cate am aflat, am avut inclusiv echipaje locale care participau, in special pe masini Dacia. Mai exista pe undeva, printr-un hambar/sura/garaj vreo masina de-asta? Auzisem de o Dacie Sport cu motor Gordini (asta mi se pare greu de crezut) care s-ar ascunde pe undeva prin Oradea. Din pacate nu am putut niciodata verifica informatia.

Incep eu cu o poza. Monopostul Easter al lui Werner Hirschvogel (U.C.M Resita), accidentat in cursa, 1988.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Hirschvogel_Oradea_88a.jpg
Views:	291
Size:	78.7 KB
ID:	1699034  
__________________
Dacia Break Alpineliebe https://www.youtube.com/watch?feature...&v=-qRd8N3XU5Y

Intalnirea Dacia Clasic 2013 https://www.4tuning.ro/evenimente-aut...013-18457.html

Last edited by BH 59 FIF; 17-10-10 at 13:50.
BH 59 FIF is offline   Reply With Quote
Old 17-10-10, 19:32   #2
mosos

Stage 4
 
mosos's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 201
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Din cate imi aduc eu aminte, aceea a fost si ultima cursa din Oradea, cand a fost acel accident. Traseul exact nu pot sa ti-l spun, dar accidentul s-a produs pe str.Sucevei, si se venea inspre centru, pe drumul cum vii dinspre universitate. Eu asa retin(s-ar putea sa ma insel, au trecut 22 de ani de atunci), dar inca am in minte imaginea masinii pe platforma dupa accident. Era prima cursa la care am asistat si prima data cand vazusem un monopost, si nu stiam de ce nu are forma conventionala de masina(ca si Dacia 1310, evident ). Poze din pacate chiar nu am niciuna.
__________________
VW Golf GTI 16v 20 Jahre
mosos is offline   Reply With Quote
Old 18-10-10, 00:37   #3
HoricutzWSR
Virtual Tuner

Stage 5
 
HoricutzWSR's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 2,851
Member of:
[Design Team]
[PARTICIPANT CURSE]
[Virtual Tuning]
[Freehand Design Usergroup]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

FIF...cum as putea si io sa fac rost de cartea aceea? am terminat de citit M.Dumitrescu- "Un sfert de veac la volanul bolizilor" si am auzit ca lucrarea lui Cosmescu contine mai multe poze si detalii despre cursele de viteza in circuit si in coasta de pe vremuri...
HoricutzWSR is offline   Reply With Quote
Old 18-10-10, 09:47   #4
vladpvs

Stage 5
 
vladpvs's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,137
Member of:
[VW]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Ce vremrui Se organizau o gramada de curse, nu doar de masini ci si de motociclete ( chiar si cu atas ). Startul se dadea pe strada Horea, si masinile erau parcate pe strada Closca. N-am sa uit niciodata cand m-am urcat la volanul unui monopost ce bucuros am fost Au fost si cateva accidente mai grave, tin minte unul pe strada Sucevei cand pilotul, Preoteasa parca il chema, a murit
__________________
VW Polo GTI 1.8T powered by REVO Technik +400hp


vladpvs is offline   Reply With Quote
Old 18-10-10, 12:24   #5
BH 59 FIF
Dacia Driver

Stage 5
 
BH 59 FIF's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 983
Member of:
[DACIA]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Quote:
Originally Posted by HoricutzWSR View Post
FIF...cum as putea si io sa fac rost de cartea aceea? am terminat de citit M.Dumitrescu- "Un sfert de veac la volanul bolizilor" si am auzit ca lucrarea lui Cosmescu contine mai multe poze si detalii despre cursele de viteza in circuit si in coasta de pe vremuri...
Eu am luat-o de pe net. Am mai vazut-o si prin librarii. E destul de scumpa, da' merita fiecare leu.
BH 59 FIF is offline   Reply With Quote
Old 18-10-10, 14:30   #6
mosos

Stage 4
 
mosos's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 201
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Acel accident de pe Sucevei il tin si eu minte. Si tot asa retin ca a fost fatal pentru pilot. Parca in stalpul de la semafor sau in cel dinaintea lui a intrat.


`Gh. Preoteasa died sadly in 1988. Crashed in a tree during a circuit race in Oradea, fighting for first place.`

http://www.onlinesport.ro/forum/arch...php/t-836.html

Last edited by mosos; 18-10-10 at 14:37.
mosos is offline   Reply With Quote
Old 18-10-10, 18:47   #7
BH 59 FIF
Dacia Driver

Stage 5
 
BH 59 FIF's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 983
Member of:
[DACIA]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Potrivit lui Nicolae Cosmescu, accidentul mortal de care se face vorbire ar fi avut loc in 1989, 25 iunie mai precis, in timpul unei lupte directe dintre Preoteasa si Ovidiu Mazilu. Nu cred totusi ca alergau cu monoposturi, ambii pilotand in perioada aceea Dacii de grupa A. Citez: "Cu o punte spate total descarcata dinamic, frizand o mai mult decat precara aderenta, masina lui Preoteasa se pune <<de-a latul>>. Devine total incontrolabila. Cateva fractiuni de secunda zgomotul predominant este cel al anvelopelor ce alunecau, in loc sa se rostogoleasca. Dupa care a urmat bubuitura. Socul impactului cu un stalp de pe marginea drumului de care masina nefericitului pilot s-a <<infasurat>>. Exact pe partea stanga! Nu a fost nevoie decat de o secunda ca splendoarea luptei sportive sa se metamorfozeze intr-o teribila tragedie".

In alta ordine de idei, tot in lucrarea asta se vorbeste despre un oradean (nu se da nici un nume) care alerga la sfarsitul anilor '60, inceputul anilor '70 pe un Renault 16 si care a eclipsat la Raliul Nord Vest din '69 intreaga echipa U.A.P. Any ideas?
BH 59 FIF is offline   Reply With Quote
Old 06-01-11, 15:53   #8
mosos

Stage 4
 
mosos's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 201
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Am mai gasit cate ceva despre raliurile din Oradea. Enjoy! (Merita citit tot threadul, este plin de poze si informatii utile.)

http://www.autorally.ro/forum/viewto...=1266&start=90
mosos is offline   Reply With Quote
Old 07-01-11, 14:05   #9
LAV77
Mitsubishi Driver

Stage 5
 
LAV77's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 389
Member of:
[Mitsubishi]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Ce vremuri, ce oameni... nici nu-mi pot imagina ca asa ceva se intampla si pe strazile din Oradea.

Apropo de vremuri si de oameni va amintiti "Group B":

https://www.youtube.com/watch?v=nYhiJeRPgdw

Ce insemna atunci masina? Dar public?
__________________

WSR
LAV77 is offline   Reply With Quote
Old 07-01-11, 14:39   #10
mosos

Stage 4
 
mosos's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 201
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Am mai gasit o poza cu o Dacie de raliu, participanta la raliul Delta Dunarii 88, la volanul ei aflandu-se oradeanul Bara Ionel.(mare om, am placerea de al cunoaste personal, mare pasionat de masini) Si o poza la care am ramas masca, cu Dacia celebra care nu mai are nevoie de nici o prezentare.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	scan9b.jpg
Views:	181
Size:	324.2 KB
ID:	1811513   Click image for larger version

Name:	race80err026.jpg
Views:	231
Size:	236.7 KB
ID:	1811514  
mosos is offline   Reply With Quote
Old 08-01-11, 02:12   #11
HoricutzWSR
Virtual Tuner

Stage 5
 
HoricutzWSR's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 2,851
Member of:
[Design Team]
[PARTICIPANT CURSE]
[Virtual Tuning]
[Freehand Design Usergroup]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

pt cei ce nu stiu, masina din poza a doua e celebra Dacie a lui Nicu Grigoras, probabil prima Dacia turbo, motor dezvoltat la Politehnica Timisoara...cu cativa ani in urma s`a dat peste epava a ceea ce a fost odata o Dacia campioana in raliurile balcanice, nu mai avea motor, care se zvonea ca era foarte similar motorului de Renault 5 Turbo Maxi, un 1.4 de fabricatie romaneasca, bloc si cilindri de uzina, chiulasa de Renault 5 Alpine, turbina era un Garrett cu supapa de bypass mecanica, dura efectiv 4 ore transformarea ei din masina de circuit in masina de viteza in coasta ... am cautat o groaza de informatii despre masina asta pe forumu asta si pe altele , ma fascineaza in draci de vreo 3 ani incoace...

Din pacate, is putini cei care apreciaza faptu ca Romania a avut odata un tezaur destul de important in ceea ce se vrea a fi motorsportul in partea asta a Europei, ingineri ca Grigoras, Scobai sau Zarnescu au reprezentat tara in numeroase raliuri de pe afara, se cunosc chiar si victorii ale Daciilor in detrimentul masinilor nemtesti, poloneze s.a.m.d
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	dsc.jpg
Views:	217
Size:	44.8 KB
ID:	1812589   Click image for larger version

Name:	DSC05282.JPG
Views:	237
Size:	2.19 MB
ID:	1812590   Click image for larger version

Name:	DSC05283.JPG
Views:	144
Size:	2.06 MB
ID:	1812591  

Click image for larger version

Name:	DSC05288.JPG
Views:	153
Size:	1.85 MB
ID:	1812592   Click image for larger version

Name:	DSC05289.JPG
Views:	155
Size:	1.95 MB
ID:	1812593   Click image for larger version

Name:	DSC05293.JPG
Views:	160
Size:	2.01 MB
ID:	1812594  

Click image for larger version

Name:	DSC05291.JPG
Views:	133
Size:	1.86 MB
ID:	1812595   Click image for larger version

Name:	nicu_1__130.jpg
Views:	175
Size:	14.7 KB
ID:	1812596   Click image for larger version

Name:	image008.jpg
Views:	201
Size:	39.6 KB
ID:	1812597  


Last edited by HoricutzWSR; 08-01-11 at 02:14.
HoricutzWSR is offline   Reply With Quote
Old 08-01-11, 13:48   #12
mosos

Stage 4
 
mosos's Avatar
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 201
Member of:
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Si eu am gasit cam aceleasi info care le-a expus Hori mai sus, dar uitandu-ma mai atent, nu mi se pare a fi aceeasi masina(umflaturile aripilor nu sunt la fel). Tind sa cred ca este o replica a masinii celebre a lui Grigoras, care, cum se vede si in poze, avea circuitul de racire mutat in portbagaj pentru o mai buna distributie a maselor. Si motorul din poze se zice ca era unul revolutionar pt acea vreme, avand axa cu came situata in capul pistonului. De motorul turbo care echipa masina, nu se mai stie absolut nimic. Vorbind si cu dl Bara, zicea ca motoarele de Dacia modificate din vremea aceea, dezvoltau mai bine de 100 de cp, asa aspirate.

Last edited by mosos; 08-01-11 at 13:51.
mosos is offline   Reply With Quote
Old 08-01-11, 15:58   #13
HoricutzWSR
Virtual Tuner

Stage 5
 
HoricutzWSR's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 2,851
Member of:
[Design Team]
[PARTICIPANT CURSE]
[Virtual Tuning]
[Freehand Design Usergroup]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

or existat doua versiuni anume masina cu nr.1 si masina cu nr.2 tre sa ma pun bine cu Bara sa imi faca cunostinta cu unchiu`sau )
HoricutzWSR is offline   Reply With Quote
Old 09-01-11, 14:00   #14
BH 59 FIF
Dacia Driver

Stage 5
 
BH 59 FIF's Avatar
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 983
Member of:
[DACIA]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Masina e aceeasi, insa in variante diferite. Masina suferea modificari mecanice si estetice la finalul fiecarui sezon competitional. De observat si faptul ca in pozele din 2005 nu mai are nici geamul lateral lung (specific pentru Sportivele cu usa scurta). Multe multe ore am stat eu sa analizez pozele astea pe vremuri. Masina se afla intr-adevar intr-o sura iar proprietarul se pare ca refuza sa o vanda. Un alt detaliu interesant, masina are pe ea un motor Dacia "de familie" , un motor relativ performant, dupa cum zicea si mosos mai sus. In ceea ce priveste motorul original al masinii, aici lucurile se complica. E clar ca el a fost vandut de Grigoras inainte sa fuga din tara. Unii zic ca nu s-a mai auzit nimic de el, Cosmescu zice ca a fost vandut unui alt alergator. In ceea ce priveste puterea, am auzit vehiculandu-se puteri de 250-350 cai. 350 cp din 1,4 mi se pare cam mult, dar avand in vedere ca toate piesele erau "custom made" in Anglia, in ateliere specializate iar motorul tinea cate 1500-2000 km, sa zicem ca s-ar putea. Totusi, oricat de mult as fi pasionat de Daciile Sport, trebuie sa recunosc ca au o problema destul de mare din perspectiva caracterului subvirator (chiar mai accentuat decat la 1310, pe considerentul unui ampatament redus) asa ca nu stiu cum dracu' s-ar putea tine pe drum o asemenea putere. Oricum, masina este o legenda, fiind probabil cea mai rapida masina de competitii de conceptie romaneasca.

P.S: Sunt interesat de achizitionarea oricaror piese de performanta/competitie de Dacie. Ma refer la piese de-alea "batranesti". Daca aveti asa ceva, le cumpar cu placere.
BH 59 FIF is offline   Reply With Quote
Old 10-01-11, 21:11   #15
graty 17

Stage 5
 
graty 17's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 771
Member of:
[DACIA]
Default Re: Intrecerile automobilistice din Oradea, inainte de 1990

Da, intradevar, o legenda din care nu a ramas mai nimic! eu nu cred sa fi avut motorul acela de 1.4 mai mult de 250 cp chiar daca avea turbina cat cuptoru cu micro...., si multe alte chestii smechere!
__________________
CORNER CONCEPT TEAM - https://www.facebook.com/CornerConceptTeam?ref=hl
Dacia 1320 1.4 TURBO
Opel Astra G 1.7 TURBO diesel
Opel Corsa B, 1.0 8v x 2,TURBO
graty 17 is offline   Reply With Quote
Reply



- Copyright 2024 4Tuning -