Opel Manta A GT/E 1975
Cateva detalii despre modelul real:
Opel-ul Manta A a fost bazat pe modelul 1900.A imprumutat lampi spate si alte detalii specifice modelului GT.Nu stiu cati dintre dumneavoastra stiti ca in primul an de lansare al acestui model, pe piata din UK, nu a intrat sub brand-ul Vauxhall.Nu a fost nici-un Vauxhall Manta, nici macar Vauxhall Ascona, ci erau comercializate sub sigla Opel.Abia dupa anul 1975, cand au fost lansate seriile 2: Ascona B si Manta B1, au fost comercializate drept Vauxhall.Se spune ca principalul motiv caruia i se datoreaza acest aspect este ca "unii" s-au temut ca nu va avea succes-ul modelelor Firenza si Viva, defapt s-a dovedit contrarul, modelele Manta fiind definitorii pentru sportivele in volum "three-box".
Ascona, era berlina Mantei, iar ambele modele au fost comercializate peste ocean intre anii 1971-1975, defapt au fost modelele care "au prins" cel mai bine la publicul american.La inceput, pana prin '73, a fost vandut sub numele de "1900 Sport Coupe", abia apoi numindu-se Manta.
Manta-ul avea la baza motoarele de 1.6-1.9 litri CIH – care au aparut si pe b1 si b2-pentru piata europeana, fiind valabila chiar si o motorizare de 1.2, nu stiu in ce masura se mai putea numi un coupe sportiv.Cea mai frecvent intalnita cutie de viteze era cea cu 4 rapoarte, desi pentru piata americana a fost oferita si TH-180-ul cu 3 rapoarte, autmoata, desigur.
Opel Manta GT/E
Incepand cu anul 1975, toate modele de Manta si de 1900 au fost echipate cu sistemul L-Jetronic de injectie, in State pentru a se conforma cu legile privind emisiile de noxe, iar in Europa acest sistem "fuel injection" era regasit doar pe variantele GT/E care, pe langa modelul standard mai erau echipate cu lampi de ceata Bosch, si o buza atasata spoilerului fata.Esapament modificat si cutie Getrag cu 4 rapoarte, umpic mai bine etajate decat ale unei Manta normale.Modelul GT/E scotea din 1.9-le CIH putin modificat, 105 cai, abia dupa 1979 au sosit variantele 2.0 S pentru b1 si b2, dar deja in '75 productia de A era oprita, asa ca nu a beneficiat de acest tip de motor.De asemenea, la interior avea cateva ceasuri suplimentare, tapiterie de piele si...cam atat.Ca aspect exterior erau oferite cateva trim-uri: verde-negru, galben-negru, rosu-negru, gri-negru, de asemenea versiunea Black Magic neagra cu dungile caracteristice portocalii.Dupa cum observati, Manta-ul s-a vrut un pony-care european, ceea ce a si reusit, forma si design-ul fiind asemanatoare cu ale Camaro-ului american.
Despre macheta:
Imi incep pledoaria prin a va spune ca este prima macheta Norev din colectie.O sa mai urmeze si altele, sper, deoarece sunt multumit de calitatea acesteia.De asemenea, Norev face multe modele frumoase, care se incadreaza bine in tema mini-colectiei mele.
Fiind mare fan al masinilor Opel care au marcat anii 70-80, imi doream de mult timp o Manta B2 Revell.Pretul este si acum cam mare pentru mine si nu mi-o permit.La fel a fost si in iarna.De mult timp ma gandeam sa-mi iau o Manta A modelul stock (ca a lui Ciprian), urmand sa achizitionez si versiunea GT/E, dar intr-o seara am zarit macheta la vanzare la un pret de nerefuzat.Pretul in cauza se datora faptului ca macheta are o fisura aproape insesizabila pe sasiu.Se poate vedea in poze.Nu am stat pe ganduri si am achizitionat-o.Am fost si inca sunt foarte incantat de model si de abia astept sa iau si versiunea stock candva.Sunt masini grozave, iar Norev a facut o treaba buna cu macheta.Urmeaza si modelul B2 Revell si atunci o sa fac o echipa de Mante.
Cutia machetei:
Macheta vine in cutia Norev cu pereti transparenti si cu obisnuitele inscriptii.”Big toys for big boys” si altele aferente.Calitatea cutiei este foarte slaba si am fost foarte dezamagit.Este dintr-un carton subtire care se indoaie si se rupe aproape inevitabil cand doresti sa scoti machete din cutie.De aceea cred ca am scos-o de 3 ori pana acum.Ma multumesc sa o privesc pe raft, stand frumos in cutia ei.Are un postament simplu, cu inscriptia “Opel Manta GT/E”, iar machete este prinsa in 2 suruburi.
Exteriorul machetei:
In primul si in primul rand, imi dau seama ca producatorul a respectat liniile masinii originale si s-a incadrat bine in scara.Singura greseala vizibila este marimea nepotrivita a rotilor si implicit a cauciucurilor care sunt supradimensionate in raport cu ansamblul machetei.Vopseaua este de calitate foarte buna nu ca la un Maisto/Welly/Bburago, Norev chiar este “altceva”.Foarte buna macheta pentru gama ei.M-a atras de prima data trim-ul verde/negru si vad ca inscriptiile au fost aplicate foarte bine.Vopsite, in nici un caz foto-decupate.La exterior piesele cromate se prezinta foarte bine, fara urme de uzura.Macheta este noua.Probabil si deasta.Pe bara din fata stau bine ancorate cele doua “reflectoare”.Grila arata bine, inscriptia cu "Opel" de asemenea este foarte vizibila, vopsita cu alb.Farurile si proiectoarele de pe bara au ceva nituri, dar poti fi trecute cu vederea.Este ciudat, dar stopurile de sub bara nu au nituri.Olginzile, manerele usilor, antena si piesele de ventilatie de pe stalpul C sunt toate separate, din plastic si vopsite intocmai ca cele reale.Stergatoarele de pe parbriz arata foarte bine vopsite in negru mat la fel ca si capota.Ii dau masinii un look aparte.De asemenea, semnul distinctive cu liliacul “Manta” este piesa separata, nu vopsita ! Se gaseste in partea de jos a aripilor din fata.Si capacul rezervorului este tot piesa separata, cu aspect de crom.Un alt plus al acestei machete sunt geamurile de la usile din fata.Chiar fac sa para macheta intreaga.Sa ne mutam la partea din spate unde observam stopurile cu aceleasi nituri, deranjante pentru unii.Pentru mine nu.M-am obisnuit.Stopurile sunt redate foarte bine, si sunt simetrice.Numarul de inmatriculare este nelipsit, apare si emblema “Opel”, aplicata pe dungile negre, dar si denumirile “Ope” si “GT/E” de pe portbagaj.Esapamentul este cromat si gaurit pentru un plus de realism.La o “uitatura” mai atenta se poate observa pana si butonul incuietorii portbagajului.
Interiorul machetei:
Trecem repede peste capitolul asta.Sunt convins ca interiorul se ridica la standarul numelui.Cum deschizi usa, esti intampinat de o ambianta sobra, inchisa la culoare, singurele elemente deschise cromatic fiind volanul care beneficiaza de un strop de argintiu si elementele de masura invaluite de asa numita insertie lemnoasa.La interior totul este bine reprezentat, instrumentele de masura fiind doar un “decal” –trecem cu vederea- scaunele sunt putin cam mari, in rest totul este pe gustul meu.Nu ti-e frig, machete este mochetata si esti si in siguranta, centura de siguranta fiind nelipsita.”Centura salveaza vieti !”.Tot la interior, instrumentele de bord, cele auxiliare, de pe consola, sunt tot “decal”, dar arata bine in habitaclu.Schimbatorul de viteze este fix, iar pe nuca sa este “desenata” scema "vitezelor".Un amanunt de luat in calcul.Scaunele sunt fixe.Nu se deplaseaza, nu se rabateaza.Fetele usilor sunt foarte bine facute pentru acest nivel de gama, cu piese in relief, unele chiar cromate.Tot ansamblul interiorului arata bine.
Motorul machetei:
Incep prin a spune ca pentru a ridica capota motorului trebuie sa cauti sub macheta, un “bumb”, un buton mic pe care sa apesi.Acesta ridica coltul capotei, pentru a o putea deschide.Un sistem foarte interesant care l-am gasit si la o macheta de MB 300 SL de la Corgi.Imi place ca nu se deschide capota la macheta, asa, oricum.Nici balamalele nu au joc.In compartiment gasim motorul, foarte bine reprezentat cu toate anexele sale.Bidonasele sunt vopsite in alb, la fel si bateria.Sunt prezente cateva furtunase.Restul se poate vedea in poze.
Portbagajul machetei:
Aici nu sunt prea multe de vazut.Portbagajul nu este mochetat, la fel ca la modelul real.Este sustinut de doua balamale modeste.Nu sunt deloc deranjante, pentru mine cel putin.Imi place ca nu a fost omis sitemul de inchidere al acestuia.
Sasiul machetei:
Pe sasiu se gasesc inscriptiile: “Norev”, “1/18”, si “Opel 1976 Manta GT/E”.Sasiul este in mare parte vopsit in culoarea caroseriei, adica verde.In partea de fata este prezent trenul de rulare, se observa baia de ulei, cutia de viteze si scutul motor.Alte mici detalii.De asemenea se poate urmari traseul tevilor de evacuare, care se unesc aproape de mijlocul masinii, trec pe sub axul spate si se despart din nou intr-o finala cu doua iesiri.Arborele cardanic, axul spate si cel fata sunt vopsite in negru.La fel ansamblul de suspensii si rezervorul de benzina.Am facut si o poza cu fisura.
Rotile machetei:
Jantele sunt subdimensionate in raport cu cauciucurile.In rest, arata foarte bine, intocmai ca modelul real.Cromul se prezinta foarte bine.Una dintre problemele Norev este ca machetele au o garda la sol prea mare datorata cauciucului care are un talon nepotrivit.La fel si incazul de fata.Cauciucurile nu sunt inscriptionate.
Parerea mea:
Macheta era pe lista, eu fiind un iubitor al modelului Manta.Consider ca achizitia ei a meritat din plin si ca este o aparitie bine-venita in colectia mea.Sper sa achizitionez si modelul B2 de la Revell.Daca sunteti pasionati ai modelelor sport din anii 70-80 cu siguranta isi va gasi locul in colectia dumneavoastra si nu o sa fiti dezamagiti de alegere.Eu personal sper sa cumpar si variant stock, non GT/E.
Sper sa va placa si pozele.
Acest review imi apartine si nu doresc sa fie copiat/imprumutat fara acordul meu.