Despre modelul real:
Lotus este un supercar englezesc fabricat intre ‘75 si 2004.Conceptul a fost prezentat la Turin Motor Show in '72.
Lotus Esprit a fost lansat in octombrie '75 la Salonul Auto de la Paris si a intrat in productie in iunie '76, pentru a inlocui modelul Europa.
Avea caroserie din fibra de sticla si o greutate ce nu depasea 1.000 de kilograme. Esprit S1 era propulsat de un motor de 2 litri in 4 cilindri ce produce 160 CP (Lotus 907). Folosea o cutie de viteze cu 5 rapoarte asemanatoare cu a Citroenului SM sau cu a Maseratiului Merak.
Desi producatorul spunea ca accelereaza de la 0 la 100 Km/h in 6.8 secunde si ca poate atinge o viteza maxima de 222 km/h, in realitate modelul accelera in 8 secunde si atingea o viteza maxima de 214 km/h.
Celebrul design al caroseriei se datoreaza italianului Giorgetto Giugiaro.
Modelul S1 se poate distinge de precursorii sai prin stopurile imprumutate de la Fat X1/9, jantele Wolfrace, etc.
Incepand cu 1980 au aparut versiunile imbunatatite (S2, S3 si Turbo Essex).
In 1987 modelul a suferit modificari majore la caroserie, iar in 1996 a fost introdusa versiunea V8.
Despre macheta:
Lotus Esprit Type79 (macheta) este o editie veche a celor de la Autoart care din pacate nu se ridica la standardele actuale ale renumitului producator.
Vine intr-o cutie clasica cu vitrina. Cutia a rezistat destul de bine de-a lungul anilor, doar plasticul vitrinei capatand niste cute. Macheta este asezata pe un postament inclinat si prinsa cu 3 suruburi. Daca vrei sa o dai jos de pe postament nu vei avea probleme.
Macheta m-a suprins prin faptul ca este foarte usoara. Nu ma asteptam. In ciuda acestui fapt este asamblata foarte bine si este „zdravana”.
Exteriorul:
Modelul este reprezentat corect la scara si vopsit foarte bine, in stilul Autoart. Toate elementele caroseriei sunt prezente. Blocurile optice sunt redate fidel, fara nituri. Din pacate, farurile escamotabile nu sunt functionale, decat pe modelul real
Inscriptiile de pe caroserie sunt foarte bine realizate, in special cea de pe capota motorului care trece in revista succesul inregistrat de Lotus in anii '60-'70: "World Champion Car Constructors 1973, 1972, 1971". Din pacate sapuniera mea nu reuseste sa o surpinda prea bine.
Desi capacul rezervorului nu este functional, acesta a fost redat si montat separat, contribuind mult la realismul machetei. Arata chiar foarte bine si m-a suprins cand am observat ca se afla pe ambele laturi ale caroseriei.
Teava de evacuare se prezinta excelent, avand capetele cromate foarte realist si gaurite. Este realizata din plastic. Cromul se prezinta bine.
Din nefericire, modelul nu are geamuri laterale. Nu deranjeaza foarte mult, decat daca este expus. In cazul asta praful va intra. Cel mai deranjant lucru mi se pare faptul ca usile au un unghi foarte mic de deschidere, acesta consider ca ar fi cel mai mare minus al machetei. Balamalele usilor nu sunt nici ele extraordinare.
Interiorul:
Se putea lucra mai bine. Interiorul se prezinta satisfacator, dar datorita unghiului mic de deschidere al usilor, accesul este limitat.
Desi nu este mochetata, podeaua a primit o vopsea poroasa care arata foarte bine.Sa nu o zgariati cu unghia! Nu-i prinde bine deloc.Culorile scaunelor si ale podelei au fost bine alese, tipic englezesc. Caroseria vopsita in British Racing Green, iar interiorul crem, podeaua rosie. Este exact cum imi doream.
Indicatoarele de bord sunt foarte interesant si realist realizate, dar din pacate dificil de pozat, desigur „datorita ungiului mic de deschidere al usilor”
Nici aparatul nu ma prea ajuta...
Motorul:
Motorul este slabut realizat si nu prea are legatura cu ce face Autoart in momentul de fata. Sub standardul lor actual din pacate. Este acoperit de o carcasa de plastic care mi-a provocat o gramada de nervi deoarece nu am reusit sa o scot.
Trebuie ridicat din amandoua partile. Cand ridicam din dreapta, cadea in stanga si invers. Este si putin loc pentru degete, asa ca mi-a fost imposbili sa o scot. Adevarul este ca nu am fortat-o deoarece mi s-a parut cam fragila si nu doresc sa o rup.
De aceea, am imprumutat o poza de la Ciprian care este posesorul unui model asemnator, doar ca pe galben.Sincere multumiri Ciprian.
Se putea lucra mai bine la motor, dar asta e. Putem zice ca macheta e veche si asta e tot ce au putut face.
Portbagajul:
Compartimentul amplasat in fata poate fi cu greu numit „portbagaj”. Acolo se afla amplasata frontal o roata de rezerva, cu cauciuc adevarat (nu e de plastic ca la altele) si un cric. De asemenea se mai gaseste un mic bidonas alb pentru lichidul de spalare al parbrizului probabil. Foarte interesanta este grila, care chiar daca nu e perforata-fiind de fapt o folie transparenta vopsita-arata excelent si contribuie la realismul machetei. 1-0 pentru Autoart. Foarte buna ideea.
Anvelope/Jante:
Anvelopele nu sunt imprimate, insa jantele arata extraordinar dupa parerea mea. Detaliile si cromul sunt la inaltimea numelui producatorului. Anvelopele au o textura foarte buna si sunt foarte realiste.Rotile din fata sunt mai mici si mai inguste, iar cele din spate mai late si un pic mai mari.
Concluzie:
O macheta care mi-am dorit-o de mult timp si ma bucur ca am gasit-o. Este primul meu Autoart si un cadou foarte potrivit pentru Paste. Sunt multumit de macheta, cu toate ca are si plusuri si minusuri. Este primul supercar din colectie si nu stiu daca vor mai aparea si altele. Putin probabil. Eu o consider masina sport si sunt de parere ca design-ul este extraordinar, se datoreaza italianului Giugiaro si sunt convins ca daca designerul era englez nu ar fi iesit asa grozava. Pacat de farurile care nu sunt escamotabile ca la modelul V8, acela jucand si in alta liga, fiind realizat mai bine. Motorul este slabut din ce am vazut in poza lui Ciprian, deoarece eu nu l-am vazut pe al meu si nu cred ca s-a transformat peste noapte. Unghiul mic de deschidere al usilor este cel mai mare minus dupa parerea mea si cel mai deranjant. Daca doresti modelul si esti impatimit, poti trece peste toate aceste mici impedimente si sa te bucuri de deisgn-ul care pe mine perosnal ma fascineaza. Modelul celor de la Autoart merita din plin pretul actual!
Sper ca sunt bune si pozele, cat de cat.