De multe ori ne uitam la masinile de curse si ne minunam cat de repede merg in comparatie cu modele de serie desi sunt afisate valori relativ apropiate cu ale autoturismului respectiv stoc.
Astazi am sa fac o comparatie intre un automobil declarat stoc cu 305HP si unul care este pentru curse cu o valoare apropiata 313HP.
Diferenta este mica chiar daca in mod deala discutam de o diferenta de sub 20HP. Nu acest avantaj de cca. 20HP face diferenta de performanta.
Cazul tratat este obtinut, cu ajutorul unor masuratori exacte in cazul unui Subaru Impreza WRX STI model 2008.
Un astfel de STI este declarat de producator cu 305HP, dar in urma verificarilor reale, datorita conditiilor climatice si a calitatii benzinei(softul fiind usor autoadaptiv) masina in limitele bunei functionari se stabilizeaza undeva la 296HP, fiind una din masinile sport cu cea mai apropiata valoare de cea declarata cca. 3% abatere.
La cererea clientului masina a fost setata intr-o limita decenta de cca. 300HP mai exact putin peste, 313HP masurati pe dyno.
In limita acestei valori si a motorului stoc de tip EJ25 trebuie sa remarcati diferenta de arie de putere si cuplu. Diferenta valorilor de varf este ca si neglijabila insa aria de diferenta de putere si de cuplu este uluitoare, aceasta fiind cea care sta la baza marilor diferente dinamice, ajutate de alta masa, suspensie, dupa caz rapoarte de transmisie.
Este masina de concurs actuala a cunoscutului Maestru al Sportului cu Motor EDU STAN.
In calitate de pilot, intructor si formator si-a dorit sa aibe la start o masina de 300HP si sa arate ce se poate face cu o valoare "atat de mica".
Va rog sa priviti si sa analizati graficul. Facand asta o sa intelegeti de ce o masina de 300HP de curse este altceva decat o masina de 300HP de strada.