Daca cineva a zis odata, mai demult, "I have a dream", e imposibil ca actiunea sa nu fie pusa in practica. Ceea ce s-a si intamplat, in Romania. Brasov, mai exact. La inceput, visul avea forma unui monopost construit de la zero. Da, ai citit bine, de la zero.
Mai tarziu, peste 6 luni, visul s-a concretizat in participarea la Formula Student din Silverstone, unde cei 20 de studenti de la Universitatea Transilvania din Brasov au ridicat tricolorul in aer - Romania mai dispune, inca, de tineri talentati!
Si asta nu e totul. Echipa de studenti de la Universitatea Transilvania - Facultatea de Design, Inginerie, Automatica si Inginerie Economica este singura (!!!) din S-E Europei, in afara de o echipa din Ungaria, care a luat parte la competitie. Si nu doar a participat, dar a cunoscut, pentru prima oara ce-i drept, si gustul succesului.
Coordonati de profesorii lor, tinerii entuziasti au realizat, practic, imposibilul. Un imposibil care a ocupat locul 78 din 130 la Silverstone. Acum, ca si-au atins telul, nu mai are rost sa vorbim de imposibil, ci de victorie. O victorie indelung asteptata care reprezinta impulsul catre podiumul din 2010.
Pentru cei neinitiati in motorsport, vorbim despre un monopost in adevaratul sens al cuvantului. Nu un kart, nu o jucarie si nici vreo macheta in marime naturala. Intru totul functional, monopostul realizat cu multa munca, nopti nedormite, dedicatie si sacrificii enorme - si financiare, dar si personale, atinge 100 km/h in cca 4 - 4,2 secunde, cu 80-100 CP si la o greutate de doar 300 kg.
Iata lista completa de specificatii:
Lungime, latime, inaltime, ampatament : 2592mm/1377mm/1174mm/1599mm
Ecartament (fata/spate) : 1200mm / 1200mm
Greutate incluzand soferul de 68 kg (fata/spate) : 143kg/154kg
Suspensie (fata/spate): Brate in forma de A inegale.De tip push rod care actioneaza orizontal un amortizor si un arc
Amortizoare- Ohlins Cane Creek Formula Student edition
Pneuri (fata/spate): R25B 20.5x7-13" Hoosier
Roti (fata/spate): 13"x7" OZ Racing Aluminiu aliat
Frane (fata/spate) : Etriere ISR cu 4 pistoane, 4 discuri de frana, semi-flotante, , 220 mm diametru
Constructia sasiului : sasiu tubular din otel aliat 25CrMo4
Caroserie: sandwich de fibra de carbon, kevlar si fibra de sticla
Engine: 2007 Honda CBR 600 RR
Cursa/alezaj/numar cilindri/cmc : 67.0 mm cursa / 42.5 mm alezaj / 4 cilindri / 599 cmc
Combustibil : Benzina fara Pb cu cifra octanica 98
Sistem de combustibil : sistem secvential de injectie Honda comandat prin ECU Get Data
Transmisie : prin lant
Diferential : Drexler cu alunecare limitata
Raport transmitere : 3.46:1
Dar sa revenim la competitia propriu-zisa. Au participat la Formula Student 120 de echipe din intreaga lume si, daca nu s-ar fi defectat instalatia electrica cu o noapte inainte de start, cu siguranta ar fi urcat ceva pozitii in clasament.
In ciuda fondurilor foarte restranse - investitia in proiect se ridica la suma de 60.000E si luand in considerare ca media costurilor inregistrate de celelalte echipe participante la competitia de la Silverstone atinge lejer 1 milion E, echipa din Romania - Ciprian Paltinisanu, Horia Platona, Vlad Totu, Zoltan Zorgel, Alexandru Patrunjel, Mihai Marinescu, Andrei Tudosia, Ovidiu Safta, Alexandru Craita, Robert Pandaru, Andrei Kerekes, Cristi Soimaru si, si-au facut simtita prezenta la maximum.
Si-au cunoscut adversarii, au invatat din greseli, au impartit pareri cu ceilalti participanti, au primit critici - dar si laude, multe chiar!, si, cel mai important, au testat terenul. Scopul e clar: 2010, a doua participare la Formula Student, va aduce cu sine si o clasare in TOP.
BlueStreamline Team - From Zero to Hero
Filmele din 4TuningTV doar pe 4Tuning.ro
Competitia cunoscuta la nivel international in randul tinerilor care studiaza la universitati cu profil tehnic si design impune an de an reguli noi cat priveste caracteristicile monoposturilor participante. Chiar celebrul Ross Brown este patronul competitei, din 2004 incoace.
Ceea ce au realizat cei 20 de studenti de la Universitatea Transilvania din Brasov - un monopost functional, de la zero!!, si toate lucrurile planificate si bifate pe lista pentru anul acesta nu poate decat sa creasca spiritul patriotic in noi toti. Iar pentru ca segmentul de motorsport are o nevoie acuta de tineri talentati care sa duca nivelul mai sus, initiativa acestora este demna de laudat. Felicitari, BlueStreamline!
Foto: Gabi Tomescu