Go Back   Forum 4Tuning > Hobby & Pasiuni Comune > MOTO > Motociclete > Discutii generale moto

Reply
 
Thread Tools
Old 13-11-07, 20:17   #1
Bogdan_ozzy

Stage 5
 
Bogdan_ozzy's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 1,493
Member of:
[AUDI]
[MERCEDES]
[2 Roti]
Default Motorul in 2T/4T !

Motorul in 2 timpi


Motorul in doi timpi este un sistem ce transforma energia produsa de arderea unui amestec carburant in lucru mecanic, pe durata unei singure rotatii a arborelui motor.

Pe langa simplitatea constructiva, este de retinut faptul ca MAS 2T (motorul cu aprindere prin scanteie, in 2 timpi) are o putere mai mare decat MAS 4T (motorul cu aprindere prin scanteie, in 4 timpi) (raportat la aceeasi capacitate cilindrica).

Cele mai cunoscute tipuri de motociclete ce folosesc motoare MAS 2T sunt IJ, Jawa, Minsk, CZ, MZ, dar si unele modele sportive de la Honda, Yamaha, Kawasaki sau KTM. Fiind un motor de turatie mare, deci cu o repriza foarte scurta, avantajele utilizarii acestuia la echiparea motocicletelor de curse este evidenta.



COMPRESIA SI ADMISIA (imaginile 1 si 2)
Pistonul se deplaseaza catre PMS (punctul mort superior) si coprima amestecul carburant de desupra sa, in acelasi timp cresterea de volum datorata ridicarii acestuia, creeaza o depresiune in carter. In momentul in care marginea de jos a pistonului elibereaza fanta ce comunica cu galeria de admisie, amestecul de aer, combustibil si ulei, este absorbit in carter.



DETENTA SI EVACUAREA (imaginile 3 si 4)
Cu foarte putin inaintea ajungerii pistonului in PMS, se produce aprinderea amestecului carburant (avansul la aprindere). Are loc detenta, pistonul deplasandu-se catre PMI (punctul mort inferior).



Dupa inchiderea fantei de admisie, datorita coborarii pistonului in cilindru si miscarii volumului total, are loc o usoara comprimare a amestecului din carter. Inaintea ajungerii pistonului in PMI, partea superioara a acestuia deschide fanta de evacuare, eliberand gazele arse. Deplasarea in continuare a pistonului determina deschiderea fantei camerei de transfer, iar diferenta de presiune dintre carter si cilindru provoaca trecerea amestecului din carter, in cilindru. In timpul circulatiei prin carter a amestecului de benzina, aer si ulei, se asigura ungerea atat a pistonului si boltului acestuia, cat si a intregului sistem biela-manivela. Motoarele cu acest tip de alimentare si ungere, se numesc motoare cu baleiaj prin carter.

De retinut ca pentru a folosi ulei de amestec pentru motoarele in doi timpi nu poate fi folosit orice tip de ulei, ci numai cele dedicate acestor tipuri de motoare; o utilizare a unui alt tip de ulei poate duce la uzura prematura a motorului sau chiar la blocarea si distrugerea acestuia.

Un aspect deosebit de important pentru viata motoarelor cu aprindere prin scanteie in 2 timpi racit cu aer este si inertia termica a acestuia (ca dealtfel a oricarui alt motor), la finalul unei suprasolicitari a motorului nefiind indicata o oprire brusca, ci un scurt rulaj in sarcina maxima, la 40-50 km/h, pentru evitarea ambalarii termice in momentul opririi.






Motorul in 4 timpi (OTTO)


Majoritatea motoarelor (motoare, nu motociclete) sunt in 4 timpi. Asta inseamna ca motorul are un piston (cilindru) care se misca in sus is in jos de 4 ori pentru a-si completa ciclul. In poza de mai jos aveti ilustrate secventele celor 4 timpi.



A. Cand pistonul se misca in jos supapa (valve in engleza) de admisie (inlet valve) se deschide si lasa inauntru amestecul de combustibil. In acest timp supapa de evacuare este inchisa.

B. Supapa de admisie se inchide si cu pistonul mergand in sus amestecul se compreseaza (ambele supape sunt inchise).

C. Scanteia de la bujie se produce si amestcul compresat forteaza pistonul in jos (ambele supape sunt inchise)

D. Supapa de evacuare se deschide si gazele ies impinse de pistonul care se deplaseaza in sus.
Attached Images
File Type: gif a1b.gif (29.3 KB, 178 views)
File Type: gif a2.gif (28.6 KB, 155 views)
File Type: gif a3.gif (26.1 KB, 153 views)
File Type: gif a4.gif (23.3 KB, 155 views)
Bogdan_ozzy is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -