Dacă mai deunăzi scriam despre ultima etapă a Campionatului Mondial Red Bull X-Fighters 2009, desfăşurată în Canada, cine credea atunci că aceeaşi rideri vor poposi şi la Bucureşti. Ei da, nebunia se mută în 4 iulie, în piaţa Constituţiei, începând cu ora 19.00. Atunci va avea loc primul show de FMX din România, intitulat Red Bull X-Fighters Exhibition.
Cei care vor vrea să vadă pe viu schemele de care s-au minunat atâta la televizor nu vor plăti nimic, intrarea fiind liberă.
4 rideri, concurenţi în celebra competiţie internaţională Red Bull X-Fighters, cu opriri în Mexic, Canada, SUA, Spania şi Marea Britanie, vor prinde "aripi" şi vor zbura cu motocicletele lor adaptate pentru astfel de show-uri. Ei vor executa trick-uri dintre cele explicate mai jos.
CLIFFHANGER
Riderul se desprinde de motocicletă, agățând ghidonul cu picioarele. În zilele noastre, acest trick e pus în practică în diferite variațiuni față de original. O modalitate constă în prinderea furcii cu piciorul, pentru un control mai bun. Mâinile sunt ridicate deasupra capului într-o extensie cât mai amplă a corpului.
CLIFFHANGER FLIP
Unul din cele mai demențiale trickuri: o combinație de backflip și cliffhanger.
BACKFLIP
Acest trick presupune executarea de către rider a unei rotații complete în spate în plan vertical.
HEEL-CLICKER FLIP
Heel-clicker flip a fost unul din primele combo-uri care presupune un backflip: riderul execută un heel-clicker în timpul unui backflip.
SWITCHBLADE
Switchblade este un trick inventat de Mike Metzger, care în timpul unui no foot can-can își rotea picioarele în spate. Din această poziție, riderul dă din picioare imitând mișcările unor foarfece. Trucul este numit swithcblade (briceag) datorită asemănării dintre modul în care se mișcă picioarele și schimbarea lamei la un briceag.
CORDOVA FLIP
Cu mâinile pe gripuri, sportivul aduce picioarele sub ghidon, atinge pieptul cu genunchii, după care se arcuiește pe spate privind spre aripa roții motoare. Toate acestea se petrec în timpul executării unui backflip. Adam Jones a fost
primul rider care a reușit acest trick într-o competiție.
TSUNAMI
Similar cu un handstand în aer realizat deasupra ghidonului, ținând motocicleta în poziție dreaptă, orizontală.
DEAD BODY
Riderul ia picioarele de pe scărițe și le extinde printre brațe și peste ghidon, ținând corpul într-o poziție orizontală.
LAZY FLIP
Riderul execută un backflip în timp ce stă întins pe șa cu mâinile îndreptate spre aripa spate. La jumătatea rotației, corpul sportivului stă paralel cu linia motocicletei.
WHIP
Un whip este realizat prin împingerea motocicletei spre lateral în aer, motocicleta fiind perpendiculară direcției săriturii. Această figură este des întâlnită în competițiile de BMX.
HEART ATTACK
Denumit astfel după legendarul Carey Hart, primul care a pus în scenă acest trick, presupune un handstand cu ambele picioare întinse spre cer. Riderul ține o mână pe șa și cu cealaltă ține motocicleta de seat-grab. Dacă privirea sportivului este îndreptată în spate, trick-ul este lookback Hart attack.
KISS OF DEATH FLIP
Combinarea unui backflip cu un kiss of death (sărutul morții). Atletul execută un handstand pe motocicletă, după care își coboară capul ca și cum ar săruta aripa față.
SUPERMAN DOUBLE GRAB
În timpul acestui trick, în prima instanță sportivul nu mai atinge cu nicio parte a corpului motocicleta, plutind deasupra acesteia. Urmează să prinda șaua cu ambele mâini și revine în poziție normală.
UNDERFLIP
Un Underflip este un backflip în timpul căruia riderul întoarce motocicleta la 90 de grade. Cu cât motocicleta este într-o poziție mai apropiată de orizontală, cu atât sportivul primește mai multe puncte.
RULER
Ruler (rigla) este un trick în genul kiss of death dus la extrem. Sportivul iese de pe rampă și extinde picioarele în sus concomitent cu împingerea părții posterioare a motocicletei spre sol. Corpul riderului și motocicleta se aliniază
pe o direcție verticală.
9´0 CLOCK NAC INDIAN (INDY)
Un indian air este o variațiune care poate fi adusă mai multor trickuri și presupune o mișcare de forfecare a picioarelor. Așadar poate fi executat
concomitent cu un 9’o clock nac, un backflip sau un hart attack. Dacă totul se întâmplă în timp ce atletul privește spre partea posterioară a motocicletei, atunci trick-ul este numit un lookback indian air.
SCORPION
Atletul ridică picioarele deasupra capului și își arcuiește spatele și picioarele, imitând un scorpion în poziție gata de atac.
DOUBLE HEART ATTACK
Este un trick care îmbină elementele definitorii ale unui Superman double grab cu cele ale unui Hart attack.
BACKFLIP SUPERMAN (SUPERFLIP)
Riderul execută un backflip, ridică picioarele de pe scărițe și le întinde spre partea din spate ținând corpul paralel cu șaua motocicletei. Cea mai mare problemă este revenirea în poziția de aterizare, mișcarea de rotație a motocicletei îngreunând această operațiune.
Motociclete concurente sunt:
Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki. Producătorii din Japonia domină Red Bull X-Fighters Series. Singura excepție vine din Austria: KTM. Setările motocicletelor sunt practic aceleași atât pentru antrenament, cât și pentru competiție.
Pentru a îndeplini așteptările înalte ale Red Bull X-Fighters există totuși anumite modificări care trebuie făcute motocicletelor de serie înainte de a fi pregătite să își ducă riderii în înaltul cerului.
Aripa spate. Mulți rideri își scurtează aripa din spate pentru a avea mai mult loc să își execute trickurile pe această parte a motocicletei.
Șaua. O parte din spuma de sub șa este înlăturată pentru a le oferi riderilor mai mult spațiu pentru trickuri precum no-footed cans și pentru a reduce riscul de a rămâne agățat de șa în zbor.
Ghidonul. Toți riderii FMX folosesc ghidoane mărite, care, spre deosebire de cele standard, nu sunt îndoite și nu au alte atașamente între cele două leviere. Asta le oferă riderilor mai mult spațiu pentru diferite trickuri, precum: barhop, candybar and dead body.
Suport plăcuță înmatriculare. Unii rideri își taie suporturile pe laterale și apoi le acoperă, ca și pe lateralele șeii și furca, cu grip-tape de skateboard. Zonele astfel create oferă aderență crescută pentru a-i ajuta în anumite trickuri (gen Cliffhanger).
Aripa față. Pentru motive pur estetice, mulți rideri își taie aripa din față pentru a da motoarelor silueta tipică FMX.
Șasiu. Șasiul se referă și la furcă și amortizoare. Acestea trebuie ajustate pentru aterizări în forță, pentru a absorbi cât mai mult din impact la aterizările lungi și înalte, mai ales când riderii fac erori și aterizează fie prea departe, fie prea aproape pe zona de aterizare.
Scărițele. Cei mai mulți rideri au scărițe mai lungi, pentru a obține o poziție cât mai stabilă în timpul trickurilor. În plus, acestea ajută la o mai bună distribuție a forțelor de impact asupra piciorului în timpul aterizărilor.
Mânerele. Mânerele apar în diferite forme. Una dintre metodele favorite printre rideri este să găurească lateralele carcasei de plastic. Alți rideri adaugă mânere în diferite locuri pe motocicletă. Aceste zone sunt necesare pentru a nu pierde contactul cu motocicleta în diferite trickuri, precum seat grabs. Uneori se adaugă grip-tape la aceste mânere, pentru creșterea aderenței.