O sa te contrazic un pic in cateva puncte
...ca bag de seama ca nu se stie de sectiunea asta INCA
Sa incepem cu treaba legata de motivul pentru care este de preferat in offroad rigida in locul independentei:
Primul motiv este de departe legat de insasi esenta offroad-ului si anume incercarea de a te afla permanent cu ...cat mai multe roti pe suprafata de rulare(indiferent care ar fi ea) si cat mai putine in aer
. Chestia explicat pe scurt ,s-ar putea sintetiza in urmatoarea remarca -Niciodata nu vei putea construi o suspensie independenta a carei brat sa fie egal cu latimea vehiculului (mai bine zis,cu ecartamentul) si cu cat "bratul" este mai lung,cu atat roata va putea cobora mai mult.Puntea rigida ancorata cu bara panhard,lucreaza exact ca si cum punctul de ancorare al puntii(centrul cercului al carui sector este descris de miscarea verticala a rotii) se schimba in functie de necesitati,la un capat sau altul al puntii.
Aici ar mai fi de discutat si TIPUL de ARC pentru fiecare aplicatie, treaba ce probabil o vom discuta cu alta ocazie...Oricum pentru offroad cel mai bun este arcul elicoidal.
Deci nu neaaparat vulnevrabilitatea este dezavantajul independentei,caci multe din cele independente de pe offroadere ,au brate FOARTE zdravene(mai ales cele inferioare,vezi si poza atasata,chiar daca..pare un exemplu deplasat) ce mascheaza aproape in intregime planetarele si tot ce ar putea fi considerat vulnerabil. Doi la mana,in mod sigur am vazut cu totii pe la competitii offroad cate o punte rigida...sparta,aparent fara motiv(adica nu imediat ce a trecut vreun vad sau zona cu bolovani)
...tehnica sanatoasa nu poate scuza neatentia lipsa experientei si nici nu poate dejuca planurile ghinionului
Aici as mai aminti si existenta unui offroader (sau mai mult "raid-roader"
) dotat si in anumite circumstante,de neinlocuit de performant ce are AMBELE PUNTI INDEPENDENTE ,fiind penalizat numai de latimea extrem de mare ce nu-i permite trecerea in multe situatii decat cu ajutorul...drujbelor si al picamerelor
:
-Binenteles ca stim cu totii > Humvee (hummer H1) ,ce este dotat printre altele cu diferentiale pe fiecare roata,spre deosebite de "modernul" si "supertrendy"-ul pimp-car numit H2 si...in continuare,care nu este mai mult decat un fel de ...multe SUV-uri la un loc
...si cam atat
La exemplele de 4x4 fiecare cu tipurile de punti,ar trebui adaugat un concurent serios la clasa independente: RAV4 mai ales primele generatii. Si ca tot am adus vorba de generatii,la landcruiser numai pana prin 95 s-a mentinut sistemul cu rigida fata,dupa aceea toyota urmand si ea,din pacate pentru iubitorii offroad,curentul general- acela dictat de piata si conform caruia clientii de 4x4 sunt preponderent oameni din clasa medie-superioara ce doresc "jeep" doar pentru mai multa siguranta in trafic(vizibilitate de ansamblu mult mai buna si siguranta la impact data de inaltime) si in acelasi timp pentru un pic mai multa intimitate(a nu se intelege gresit!- intimitate poate insemna ca nu vreau sa vada taximetristul ce fumez eu sau cu ce femeie sunt in masina). Pana si renumitul G-Class ,dintr-un offroader adevarat cu 2 si mai tarziu 3 diferentiale blocabile,a ajuns un..banal SUV ,incarcat de prostii electronice care cica "inlocuiesc" tot ce era pe seria 46x...Si intr-adevar,inlocuiec,in pliantele de prezentare,in filmuletele promotionale si in ...mintile superfitzosilor ce constituie targetul modelului si care oricum cand vad padurea se gandesc numai cum s-o rada si sa contruiasca un mare cartier de lux ,zeci de hoteluri ,parcari si piscine
.In nici un caz nu vad vreun motiv pentru care ar putea incerca sa ajunga cu masina pe munte si la fel de sigur li se pare absolut absurd,mai ales daca sunt siguri ca nimeni n-a ingropat vreo comoara in zona
Hai sa vedem ce pareri au si alti poetntial-pasionati de offroad sau doar de 4x4 in general
PS: santa fe din prima generatie avea rigida pe spate, G-Class nou are independente pe ambele , Landcruiser nu mai are rigida fata de vreo 10ani
...Din pacate si urmasul lui terrano (Pathfinder) este tot o chestie cu ambele punti independente
...din fericire
,fratele lui destinar fermierilor
(scuze,sper sa nu se simta cineva jignit
),adica Navara a devenit chiar mai apropiat de un offroader decat terrano ,nu numai prin mentinerea puntii rigide spate ,dar si prin existenta blocantului pe aceeasi punte