Go Back   Forum 4Tuning > Masini & Tuning > Discutii generale masini > Masini de teren 4X4

Masini de teren 4X4 Sectiune dedicata pasionatilor de Off-Road & 4X4

Reply
 
Thread Tools
Old 18-12-07, 12:24   #1
Hondarul
Super Moderator

Stage 5
 
Hondarul's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 8,665
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
Default Punte rigida vs. independenta

Una din multele clasificari ale masinilor 4x4 se poate face in functie de tipul puntilor - RIGIDE sau INDEPENDENTA.

Am atasat doua poze pentru exemplificare.

Puntea rigida - cu siguranta ati vazut pe sub unele masini, de obicei 4x4, o punte ca o bara, cu diferentialul mare pe mijloc sau intr-o parte. In acest caz, planterele sunt in interiorul acestei punti metalice si in capat au cruci cardanice (in cazul puntilor fata pentru bracare) sau fuzete normale in cazul rotilor spate. Avantajul acestora este ca sunt foarte rezistente, neavand planetarele descoperite sau bascule, ceea ce le face preferate in randul amatorilor de off-road.

Masini cu punti rigide pe ambele axe:
- jeep cherokee
- wrangler
- Land Rover defender
- Aro IMS
- Toyota Land Cruiser
- Nissan Patrol
- Mercedes G-Klass

Masini care au punte rigida doar pe spate (pe fata au independenta):
- Nissan Terrano
- Isuzu Trooper
- Lada Niva
- Mitsubishi Pajero
- Aro
- etc. (majoritatea masinilor de teren au punte rigida pe spate si independenta pe fata)

Puntea cu suspensie independenta
Aceasta se gaseste pe majoritatea masinilor 4x4, de obicei pe fata, unde in spate este rigida. Aceasta punte este ca la orice masina normala si permite ca planetarele sa iasa direct din cutie spre roti, suspensia avand bascule.
Avantajul se vede la drum intins si in curbe, fiind mai stabila ca masinile cu ambele punti rigide. Dezavantajul se vede in teren, la off-road, unde este mai vulnerabila.

Masini care au punti independente pe ambele axe:
- mai toate SUV-urile moderne - Honda CRV, Santa FE, Forester, etc.
- scopul acestora este in principal mersul in oras si pe drumuri putin accidentate, asadar stabilitatea este pusa in fata performantelor in teren.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	rigida.jpg
Views:	495
Size:	22.4 KB
ID:	410343   Click image for larger version

Name:	independenta.jpg
Views:	597
Size:	37.0 KB
ID:	410344  
Hondarul is offline   Reply With Quote
Old 18-12-07, 23:37   #2
lascarica
Super Moderator

Stage 5
 
lascarica's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 4,330
Member of:
[Super Moderators]
[Moderators]
[Observator 4tuning]
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Punte rigida vs. independenta

O sa te contrazic un pic in cateva puncte...ca bag de seama ca nu se stie de sectiunea asta INCA

Sa incepem cu treaba legata de motivul pentru care este de preferat in offroad rigida in locul independentei:
Primul motiv este de departe legat de insasi esenta offroad-ului si anume incercarea de a te afla permanent cu ...cat mai multe roti pe suprafata de rulare(indiferent care ar fi ea) si cat mai putine in aer . Chestia explicat pe scurt ,s-ar putea sintetiza in urmatoarea remarca -Niciodata nu vei putea construi o suspensie independenta a carei brat sa fie egal cu latimea vehiculului (mai bine zis,cu ecartamentul) si cu cat "bratul" este mai lung,cu atat roata va putea cobora mai mult.Puntea rigida ancorata cu bara panhard,lucreaza exact ca si cum punctul de ancorare al puntii(centrul cercului al carui sector este descris de miscarea verticala a rotii) se schimba in functie de necesitati,la un capat sau altul al puntii.
Aici ar mai fi de discutat si TIPUL de ARC pentru fiecare aplicatie, treaba ce probabil o vom discuta cu alta ocazie...Oricum pentru offroad cel mai bun este arcul elicoidal.
Deci nu neaaparat vulnevrabilitatea este dezavantajul independentei,caci multe din cele independente de pe offroadere ,au brate FOARTE zdravene(mai ales cele inferioare,vezi si poza atasata,chiar daca..pare un exemplu deplasat) ce mascheaza aproape in intregime planetarele si tot ce ar putea fi considerat vulnerabil. Doi la mana,in mod sigur am vazut cu totii pe la competitii offroad cate o punte rigida...sparta,aparent fara motiv(adica nu imediat ce a trecut vreun vad sau zona cu bolovani)...tehnica sanatoasa nu poate scuza neatentia lipsa experientei si nici nu poate dejuca planurile ghinionului
Aici as mai aminti si existenta unui offroader (sau mai mult "raid-roader" ) dotat si in anumite circumstante,de neinlocuit de performant ce are AMBELE PUNTI INDEPENDENTE ,fiind penalizat numai de latimea extrem de mare ce nu-i permite trecerea in multe situatii decat cu ajutorul...drujbelor si al picamerelor :
-Binenteles ca stim cu totii > Humvee (hummer H1) ,ce este dotat printre altele cu diferentiale pe fiecare roata,spre deosebite de "modernul" si "supertrendy"-ul pimp-car numit H2 si...in continuare,care nu este mai mult decat un fel de ...multe SUV-uri la un loc...si cam atat
La exemplele de 4x4 fiecare cu tipurile de punti,ar trebui adaugat un concurent serios la clasa independente: RAV4 mai ales primele generatii. Si ca tot am adus vorba de generatii,la landcruiser numai pana prin 95 s-a mentinut sistemul cu rigida fata,dupa aceea toyota urmand si ea,din pacate pentru iubitorii offroad,curentul general- acela dictat de piata si conform caruia clientii de 4x4 sunt preponderent oameni din clasa medie-superioara ce doresc "jeep" doar pentru mai multa siguranta in trafic(vizibilitate de ansamblu mult mai buna si siguranta la impact data de inaltime) si in acelasi timp pentru un pic mai multa intimitate(a nu se intelege gresit!- intimitate poate insemna ca nu vreau sa vada taximetristul ce fumez eu sau cu ce femeie sunt in masina). Pana si renumitul G-Class ,dintr-un offroader adevarat cu 2 si mai tarziu 3 diferentiale blocabile,a ajuns un..banal SUV ,incarcat de prostii electronice care cica "inlocuiesc" tot ce era pe seria 46x...Si intr-adevar,inlocuiec,in pliantele de prezentare,in filmuletele promotionale si in ...mintile superfitzosilor ce constituie targetul modelului si care oricum cand vad padurea se gandesc numai cum s-o rada si sa contruiasca un mare cartier de lux ,zeci de hoteluri ,parcari si piscine.In nici un caz nu vad vreun motiv pentru care ar putea incerca sa ajunga cu masina pe munte si la fel de sigur li se pare absolut absurd,mai ales daca sunt siguri ca nimeni n-a ingropat vreo comoara in zona

Hai sa vedem ce pareri au si alti poetntial-pasionati de offroad sau doar de 4x4 in general

PS: santa fe din prima generatie avea rigida pe spate, G-Class nou are independente pe ambele , Landcruiser nu mai are rigida fata de vreo 10ani ...Din pacate si urmasul lui terrano (Pathfinder) este tot o chestie cu ambele punti independente...din fericire ,fratele lui destinar fermierilor(scuze,sper sa nu se simta cineva jignit),adica Navara a devenit chiar mai apropiat de un offroader decat terrano ,nu numai prin mentinerea puntii rigide spate ,dar si prin existenta blocantului pe aceeasi punte
__________________
...
un cumul de idei si de concepte, menite sa ne confere identitate, inglobate intr-un pachet avand capacitatea de a le perpetua...
*Ma destind jongland cu propriile-mi ganduri in vasta cultura de amintiri trecute si viitoare*
Gold_Fm - purest form of entertainment music; Romānia Muzical - only music.
lascarica is offline   Reply With Quote
Old 19-12-07, 17:21   #3
Lil' D

Stage 5
 
Lil' D's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 2,016
Member of:
[Competitor CNCA]
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Parere :
Puntea rigida > punte independenta in off-road pentru simplul motiv ca pastreaza tot timpul aceeasi garda la sol.
Apoi intervine problema modificarii :
Este foarte simplu sa inalti o masina echipata cu punti rigide
Piata de aftermarket pentru punti rigide este mult mai dezvoltata (rapoarte, planetare, blocante).

Problema arcurilor e putin mai delicata. Avantajul arcurrilor lamelare este usurinta modificarilor. La o masina echipata cu arcuri elicoidale ai nevoie de la un anumit punct al inaltarii sa schimbi panhardul si bratele.

Elicoidale (fata)


Lamelare (fata-spate)


Pozele nu trebuie luate prea mult ca si comparatie din pricina faptului ca masinile nu sunt la acelasi nivel de modificare

Sa nu uitam si TTB-ul, care este putin din amandoua si nu e foarte apreciat
__________________
Team SQNLL

Last edited by Lil' D; 19-12-07 at 17:25.
Lil' D is offline   Reply With Quote
Old 25-12-07, 20:53   #4
duras

Stage 1
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 12
Default Re: Punte rigida vs. independenta

este o dilema care dainuieste de cand a fost inventata puntea independenta
pt ca sa dam raspunsul la intrebarea "care punte e mai buna in oofroad?" trebuie sa intrebam si "pentu ce vrei sa folosesti masina in offroad?"
adica ambele au avantaje si dezavantaje
ambele au zone de exploatare in care sunt mai bune decat cealalta
puntea rigida este f f robusta si mai are avantajul de a avea si o intretinere simpla.
puntea independenta are o "calcatura " pe teren fara egal
pt ca la o punte independenta roata coboara pe sol vertical nu oblic in cazul unor obstacole abordate "pe o roata"
in plus ..avem stabilitate mult mai buna pe drum mai ales la viteze mai mari
mai avem si un confort sporit MAI ALES PE TEREN
adica, daca vrei sa mergi pe teren usor, pe drumuri desfundate sau forestiere, e de preferat sa iei o masina cu punte independenta
unde mergi cu ea cu 60 la ora fara probleme, cu cd ul pornit, o masina cu punte rigida se zguduie din incheieturi cu 40 la ora
daca vrei sa abordezi teren greu, preferabil sa ai punti rigide, care sunt mult mai rezistente
discutam de concepte, pt ca e f importanta si calitatea pieselor
adica putem sa discutam de diferente in gama Toyota land cruser de ex unde modelele 40,60,70,80, 105 sunt cu punti rgide si modelel90 si 100 sunt cu punti independente fata
ambele rezista admirabil pe teren...pt ca sunt toyota
dar diferentele in timp se simt pt hard use iar la viteza se simt imediat
duras is offline   Reply With Quote
Old 18-01-08, 13:31   #5
floriandan

Stage 1
 
Join Date: May 2007
Posts: 18
Default Re: Punte rigida vs. independenta

samuraiul si jimnyul au punti fata spate
floriandan is offline   Reply With Quote
Old 18-01-08, 21:41   #6
duras

Stage 1
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 12
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Quote:
Originally Posted by floriandan View Post
samuraiul si jimnyul au punti fata spate
poti sa ma crezi, floriane, toate masinile au punte si in fata si in spate, altfel sunt triciclete
dar am inteles totusi ce vrei sa spui, si samuraiul si jimniul au punte rigida si in fata si in spate, de fapt samuraiul este o varianta imbunatatita dupa SJ si apoi a aparut jimni care are avantajele samuraiului cu motorizare si suspensie moderna
masini f bune, pacat ca samuraiul lichefiaza rinichii la un drum lung...deh arcuri foi
duras is offline   Reply With Quote
Old 30-01-08, 16:57   #7
ampopa

Stage 3
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 87
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Puntile rigide sunt cele mai bune in off-road, in mod special datorita robustetii.
Mersul pe drumuri forestiere nu este off-road.
Mersul pe parau este off-road.
Arcurile cu foi sunt foarte bune dar cele elicoidale sunt si mai bune (confort sporit si cursa mai mare).
ampopa is offline   Reply With Quote
Old 15-03-10, 23:20   #8
cernescualina

Stage 3
 
cernescualina's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 81
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Cred ca puntile rigide sunt bune pentru ca faci asa cu ele...
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tubulara cu panhard 014.jpg
Views:	1088
Size:	1.31 MB
ID:	1369087   Click image for larger version

Name:	xxx9.JPG
Views:	1048
Size:	322.6 KB
ID:	1369088   Click image for larger version

Name:	tubulara cu panhard 031.jpg
Views:	695
Size:	1.28 MB
ID:	1369089  

cernescualina is offline   Reply With Quote
Old 16-03-10, 00:05   #9
lascarica
Super Moderator

Stage 5
 
lascarica's Avatar
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 4,330
Member of:
[Super Moderators]
[Moderators]
[Observator 4tuning]
[PARTICIPANT CURSE]
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Ce incrucisari pe Lc-ul asta zombie ...Eu as fi ales puntile de patrol pt proiectul asta,chiar daca sunt un pic mai grele decat astea de LJ70 (asta imi par a fi)
lascarica is offline   Reply With Quote
Old 16-03-10, 18:49   #10
cernescualina

Stage 3
 
cernescualina's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 81
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Quote:
Originally Posted by lascarica View Post
Ce incrucisari pe Lc-ul asta zombie ...Eu as fi ales puntile de patrol pt proiectul asta,chiar daca sunt un pic mai grele decat astea de LJ70 (asta imi par a fi)
Daca zici de asta , atunci sa sti ca sunt punti de patrol numa le-am modificat putin
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	tubulara cu panhard 030.jpg
Views:	860
Size:	1.38 MB
ID:	1371234   Click image for larger version

Name:	xxx3.JPG
Views:	571
Size:	326.4 KB
ID:	1371235  
cernescualina is offline   Reply With Quote
Old 17-03-10, 13:46   #11
Hondarul
Super Moderator

Stage 5
 
Hondarul's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 8,665
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Interesanta masina. Crezi ca ai putea sa ne oferi mai multe detalii, despre modificari, ce piese ai folosit, etc? Si, normal, cu ceva poze. As dori sa prezentam masina intr-un articol, pe prima pagina a site-ului. Ce zici? Multumesc.
Hondarul is offline   Reply With Quote
Old 17-03-10, 18:55   #12
cernescualina

Stage 3
 
cernescualina's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 81
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Quote:
Originally Posted by Hondarul View Post
Interesanta masina. Crezi ca ai putea sa ne oferi mai multe detalii, despre modificari, ce piese ai folosit, etc? Si, normal, cu ceva poze. As dori sa prezentam masina intr-un articol, pe prima pagina a site-ului. Ce zici? Multumesc.
Cred ca as putea , am poze cu aproape toate etapele constructiei , ar trebui sa pun pozele pe pagina asta?
cernescualina is offline   Reply With Quote
Old 18-03-10, 08:29   #13
Hondarul
Super Moderator

Stage 5
 
Hondarul's Avatar
 
Join Date: Sep 2003
Posts: 8,665
Member of:
[Moderators]
[4 Speed Squad]
Default Re: Punte rigida vs. independenta

Quote:
Originally Posted by cernescualina View Post
Cred ca as putea , am poze cu aproape toate etapele constructiei , ar trebui sa pun pozele pe pagina asta?
Ti-am trimis un PM cu adresa de mail.
Hondarul is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -