Un urias scandal a izbucnit in industria auto din Europa, dupa ce mai multe reviste de specialitate au realizat, in ultimele luni, o serie de teste prin care dovedesc ca masinile noi consuma cu pana la 50% mai mult decat atesta fisa tehnica. Pusi sub presiune, producatorii discuta modificarea normelor dupa care se stabileste nivelul consumului de carburant, dar taraganeaza la nesfarsit adoptarea unei decizii.
Nemtii au testat 100 de automobile
Scanteia s-a aprins in Germania si Italia, acolo unde revistele de specialitate 'Autobild' si 'Quattroruote' au efectuat ample teste de consum cu aproape toate marcile larg exploatate din lume. Nemtii au testat chiar 100 de autoturisme (n.r. - 83 fiind prezentate in tabelul alaturat), printre care si Dacia Logan MCV, pentru a dovedi faptul ca nu e de gluma si ca producatorii auto isi pacalesc la modul cel mai grosolan clientii prin datele pe care le vand pe fisa tehnica o- data cu masina. Expertii germani au testat fiecare masina timp de doua ore pe un traseu de 160 de kilometri, dintre care 54 pe autostrada, 61 pe drumurile nationale si 45 in trafic de oras. Rezultatul a socat pe toata lumea. Se stia ca exista o serie de diferente intre consumul declarat si cel obtinut in conditii reale de exploatare a masinii, dar nimeni nu se astepta la depasiri de pana la 50% ale acestuia!
Si testele italienilor au scos la iveala diferente surprinzatoare de 17?47%. 'Scandalul a atins proportii enorme. Declararea unor consumuri cu 47% mai mici inseamna emisii duble de dioxid de carbon (CO2), fata de cele anuntate de producatori', explica cei de la 'Quattroruote' o alta fata a scandalului. Potrivit Automarket, cel mai important portal auto din Romania, testele producatorilor in fabrica pentru determinarea consumului de carburant consta in urmatoarele: 'Masina e pusa pe o banda de rulare exact 1.190 de secunde. 780 de secunde e simulata rularea in conditii de oras, 400 de secunde se simuleaza conditiile de rulare in extraurban, finalul testului insemnand maximum 10 secunde de rulare la 120 km/h'.
Constantin Stroe: "Lucram cu normative de consum din 1992"
Presedintele Asociatiei Constructorilor de Automobile din Romania, Constantin Stroe (foto), recunoaste ca exista o serie de diferente intre consumul declarat si cel real. 'Toti producatorii europeni lucreaza acum cu niste normative general valabile, care au fost stabilite in 1992. Conditiile de trafic s-au schimbat drastic de atunci, prin urmare ar fi trebuit sa fie introdusi mai de mult niste coeficienti de corectie care sa aduca normativele la realitatea zilelor noastre. Problema se dezbate acum la nivel european si e posibil sa fie luata o decizie in curand', afirma Stroe. El sustine ca Dacia, companie unde detine functia de vicepresedinte, testeaza consumul masinilor pe un stand de rulouri care simuleaza rulajul in conditii reale, verificarea realizandu-se insa dupa aceleasi norme europene, prea vechi pentru traficul anului 2008.
"Clientul are dreptul sa ceara banii inapoi"
Gheorghe Ciubotaru (foto), vicepresedintele Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, sustine ca producatorii auto care le ofera clientilor alte date decat cele reale pot fi acuzati de practici comerciale incorecte, conform Directivei Europene 29/2005, transpusa in Romania prin Legea 363/2007. 'Omul e influentat astfel sa ia o decizie, cea a achizitiei unui produs, pe care altfel poate n-ar fi luat-o. Daca in urma unei expertize, se constata un consum mai mare decat cel declarat, producatorul va fi obligat sa suporte costurile expertizei si sa aduca produsul la conformitate. Clientul are dreptul sa ceara chiar banii inapoi', ne-a precizat oficialul ANPC.
Lexus RX 400 h +48%
Consum mediu declarat - 8,1 litri benzina/ 100 km
Consum mediu real * - 12,0 litri benzina/ 100 km
Fiat Panda 1.3 Multijet
Consum mediu declarat - 4,3 litri motorina/100 km
Consum mediu real * - 5,9 litri motorina/100 km
Kia Cee?Td 1.4 CVVT +31%
Consum mediu declarat - 6,1 litri benzina/ 100 km
Consum mediu real * - 8,0 litri benzina/ 100 km
Dacia Logan MCV 1.5 dCi +13,2%
Consum mediu declarat - 5,3 litri motorina/ 100 km
Consum mediu real * - 6,0 litri motorina/ 100 km
*sursa: libertatea/autobild