Go Back   Forum 4Tuning > Car-Audio, Multimedia & GPS > Car Audio > Discutii generale

Reply
 
Thread Tools
Old 06-02-06, 12:31   #1
mmneg

Stage 5
 
mmneg's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 598
Member of:
[VW]
Default Time correction

Masina Golf IV
HU Alpine 9812 RB
Boxe stock
Amplif Alpine MRD-M300
Sub Hertz ES300D

si am inceput cu inceputul...
am inceput sa masor distantele din centru difuzoarelor pana in locul unde ar fi urechea mea:

FS 105 cm FD 140 cm

SS 85 cm SD 125 cm

SUB 140 cm
orientare sub spre hayon
distanta sub-hayon 30 cm

Am luat manualul de la Alpine si conform formulei
cel mai departat difuzor - difuzorul pentru care calculam / 343 x 1000 am obtinut:

FS 1.02 ms FD 0.00 ms

SS 1.60 ms SD 0.43 ms

@saxo: rezultatele sunt aproape identice cu cele tabelul primit de la tine

avand in vedere ca partea de time corr pentru sub e mai complicata am zis sa apelez la cunoscatori deoarece simt ca bass-ul nu este fix cum trebuie si imi da impresia ca ar veni un pic din spate si cu o mica intarziere.
parerile din cate am vazut sunt impartite legat de faptul ca subwooferul este omnidirectional sau unidirectional

intrebarea vine: cum caculezi time correction pentru sub tinand cont de parerea ca sub-ul este unidirectional? cum aflu de ce se loveste sunetul pana ajunge le urechea mea? cred aceasta idee datorita intarzierii pe care o simt legata de sub.
__________________
mmneg is offline   Reply With Quote
Old 06-02-06, 14:34   #2
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default

La sub e mai delicat . Reflexiile joaca un rol foarte important si nu prea ai cum sa le controlezi....Cel mai bine e sa reglezi subul prin incercari , pornind de la \"0\" in cazul tau , pentru ca e la aceeasi distanta ( in linie dreapta ) cu cel mai departat difuzor de punctul de ascultare , adica dreapta fata .
Insa , daca subul e mai DEPARTE decit difuzoarele , va trebui sa-l iei pe el ca referinta !!! si sa le intirzii corespunzator pe celelalte .
S-ar putea sa NU fie mai departe , dar sunetul din sub sa ajunga prin reflexii ceva mai tirziu .
In cazul asta , eu asi face asa :
1- reglez stinga fata de dreapta fata . ( spatele OPRIT )
2- incerc cu \"0\" la sub si vad cum se aude basul .
3- adaug in mod EGAL si la dr.fata si la st.fata cite putin pina obtin ce trebuie .
4- in final , intirzii si difuzoarele spate , luind ca referinta ce s-a obtinut , sau mai bine zis , adaugind la ce ai calculat tu exact ce a trebuit adaugat la fata .

Asta e valabil pentru incintele in compresie , dar daca ai o cutie reflex sau bandpass e mai acru pentru ca incinta are ea insasi un grup delay , etc....

E destul de laborios , dar cu putina rabdare IESE !!
__________________
Quality first !
saxo is offline   Reply With Quote
Old 06-02-06, 16:07   #3
mmneg

Stage 5
 
mmneg's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 598
Member of:
[VW]
Default

sunt un pic surprins de delay-ul incintei avand in vedere ca respecta intocmai volumul si portul. aveam si niste vata in niste boxe vechi din RDG pe care am folosit-o.
stiam de pierderea de calitate legata de bass-reflex dar la asta nu ma asteptam
incet-incet reglez eu
mmneg is offline   Reply With Quote
Old 06-02-06, 16:19   #4
saxo

Stage 5
 
saxo's Avatar
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 2,302
Member of:
[Moderators]
Default

Nu trebuie sa fii surprins , ORICE incinta in afara de compresie are grup delay.... Fii linistit si regleaz-o cu rabdare ....
saxo is offline   Reply With Quote
Old 06-02-06, 21:23   #5
ReLLaXX

Stage 5
 
ReLLaXX's Avatar
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,977
Member of:
[Registered Users]
[Moderators]
[REDACTOR 4TUNING]
[Competitor CNCA]
Default

Un BR realizat dupa spatiul de auditie se poate apropia periculos de calitatea unui sealed, cu un plus de randament. Dar solutia perfecta, in detrimentul randamentului, ramane incinta sealed sau montajul free air. Din pacate.
__________________
www.melodix.ro
ReLLaXX is offline   Reply With Quote
Old 07-02-06, 09:46   #6
fuscobal

Stage 5
 
Join Date: Oct 2003
Posts: 686
Default

Precizari importante legate de time correction si pozitionarea/orientarea difuzoarelor :

- Corectiile temporale pot muta virtual difuzoarele dar niciodata nu vor putea atinge echivalentul mutarii fizice a difuzorului. Se spune ca daca undele secundare (create in general prin reflexii) ajung cu o intraziere mai mica de 3ms fata de unda principala (dreapta care uneste difuzorul de ureche), urechea percepe totul ca un singur sunet, deci diferentele mai mici de 3ms nu sunt perceptibile in schimb se pare ca influenteaza spectrul audio in alte feluri care nu-mi sunt pe deplin cunoscute.
- Este foarte importanta dispersia unui difuzor atunci cand se face orientarea lui (dispersia este in general = (D^2/lambda) unde D este diam difuzorului iar lambda este lungimea de unda). Cu cat urcam in frecventa, dispersia este mai importanta intrucat pe masura ce ne departam de axul difuzorului, presiunea lui acustica scade ( ex. : daca avem 2 tweetere, dintre care cel din dreapta este mai indepartat si este rotit cu 30 grade fata de o axa verticala care trece prin el iar cel din stanga este orientat spre ureche, cel din dreapta va avea un SPL cu 3-4db mai mic (in functie de cat de directiv este tweeterul), la care se mai adauga teoretic si pierderea de SPL cu distanta pana la ureche (trebuie calculata pierderea de SPL pe diferenta de distante intre st si dr). La astea se adauga si distanta difuzoarelor fata de suprafetele care genereaza reflexii. Dupa mine, reflexiile generate de suprafetele foarte apropiate difuzoarelor sunt benefice intrucat diferenta dintre ele si unda primordiala vor fi percepute ca un intreg si va duce la largirea scanei sonore in timp ce reflexiile tarzii, vor fi percepute ca sunet distinct (ASTA SE INTAMPLA LA TINE Mmneg > exista reflexii foarte indepartate si astfel apar probabil cel putin 2 sunete distincte pe care tu le numesti 'intarziere a subwooferului'.Toate astea interfereaza cu time correction si de aceea masurarea distantei cu ruleta de la ureche la difuzoare este un caz simplificat dar care are erori. De aia trebuie sa reglezi dupa manual si dupa aia sa faci mici ajustari la ureche dupa cum zice Saxo.
- Daca vei urmari strategiile adoptate de mari campioni de SQ, vei observa ca notiunea de pathlength este foarte importanta. Asta se refera la diferenta distantei dintre difuzoare care trebuie sa fie cat mai mica, daca se poate, chiar 0. De aia se folosesc kick-panelurile amplasate la picioare, pentru ca diferenta devine minima si apelezi mai putin la time-correction.
- Si o ultima observatie, mai mult ca o gluma > viteza sunetului in aer variaza cu temperatura. 343.5 m/s este viteza la 20 grade. La cat e acum afara, viteza e alta > 331.5+0.6*T unde T este temp in grade celsius. Evident, diferenta nu este audibila
__________________
Mk5 GTI | K04 turbo | S3 injectors | Custom 3" decat exhaust | Evoms CAI | AP Racing pro 5000 front + S3 rear brakes + Pagid RS29/Carbotech XP8 pads | THS FMIC | S3 camshafts | Autotech HPFP | Je pistons + IE rods | BSH 27mm RSB + H&R 28mm FSB| BSH pendulum engine mount | BSH PCV | Forge short shift | Bilstein PSS10 coilovers | Peloquin LSD | Sachs SRE clutch | 235/40/ZR18 R888 on Team Dynamics 18x8" | Stage 3 Revo
fuscobal is offline   Reply With Quote
- Copyright 2024 4Tuning -