Deci sa vedem. Discutam despre motoare diesel moderne (injectie directa, comandata electronic) cu turbina (si de cele mai multe ori cu intercooler).
In aceasta categorie se integreaza motoarele TDI, HDI, DCI, TDCI, CDI, CTDI, CRDI si altele.
Intr-un motor cu combustie interna (benzinar sau dizelar) puterea si cuplul sunt determinate in principal de cantitatea de combustibil arsa. Mai mult combustibil ars mai multa putere. Totusi sunt restrictii in sensul ca un benzinar trebuie sa aiba un raport fix aer/benzina (1 la 16?) iar diesel-ul desi are o plaja larga (1 la 10 pana la 1 la 200 - ralanti) tot nu poate arde oricata motorina cu infim de putin aer.
Cipul regleaza cata motorina se va injecta in functie de diversi parametrii: apasarea pedalei de acceleratie, presiunea aerului de supraalimentare, turatia motorului, limitarea de cuplu si altele.
Topicul intreba ce alte chestii in afara de cip merita/se pot face pentru a mari puterea la un dizelar modern. Pai in sunt doua categorii de modificari pentru putere:
a ) marirea cantitatii de motorina admisa
b ) marirea cantitatii de aer admis
la a ) avem cip si eventual duze marite la TDI-uri non-PD (box-ul e depasit de mult si nu il mai mentionam)
la b ) avem intercooler mai mare, turbina mai mare. As mai fi putut prezenta injectie de apa in admisia de aer dar cream discutii lungi si inutile - ajuta dar e mai delicata treaba. Mai merge aici si NOS (da, pentru Diesel!) dar e cam extrem si rar se apeleaza la aceasta solutie.
Turbina mai mare costa incepand de la 500$, Intercooler marit de pe la 800$ si duzele incep de pe la 300$ (setul) - la TDI-uri non PD.
Evident ca atunci cand modificam cantitatea de aer admis
ibila si / sau cantitatea de motorina admis
ibila trebuie sa avem un set de mape (ciptuning) gandit pentru aceasta combinatie altfel nu vom obtine decat nimic sau foarte putin in plus.
Va urma