Dupa cateva vizite la mecanici (electricieni) de 2 bani, m-am hotarat sa rezolv singur si am reparat geamurile.
Macaralele le-am cumparat la un pret rezonabil, 70 lei si 100 lei. Si aici e o mare teapa pe net, din 20 de anunturi, majoritatea n-au nimic, pura publicitate. Iti cer seria de sasiu, suna la aia 2-3 dealeri, isi pun peste si te suna din nou. Spre exemplu aceeasi macara la majoritatea 150-200 lei.
Bun. Pe spate, mecanicul a spus ca nu o poate demonta pentru ca geamul a ramas sus. Nu stiu, probabil a avut dreptate, a taiat-o cu flexul, a montat motorasul + electronica pe cea noua si am mers.
Pe fata, nasol moment. Tzac, tzac, tzac.. in ambele directii, fara cabluri, cu motorasul in mana. Mecanicul, clar.. cumpara alta
Ma apuc si o demontez. Nimic suspect, rotorul in stare foarte buna, doar praf de grafit. Curat cu alcol izopropilic, sterg periile foarte bine. Electronica foarte curata, nimic ars. Banala ce pot sa spun, un controller gen Microchip (pentru cine cunoaste) cateva tranzistoare tip BC si cam atat.
Ma si miram dealtfel, cateva functii care in definitiv sunt banale. Nici macar protectie (electronica ma refer) nu are, motorul este cuplat prin doua relee care schimba polaritatea. Exista un senzor Hall langa motor cu care controllerul numara turele facute si in final "ghiceste" unde sa decupleze.
Sistem mai tampit n-am vazut intrucat daca este geamul la jumatate, motorul va mai face cateva zeci de ture pana ce controllerul decide "gata, a ajuns sus sau jos". Puteau foarte bine sa faca o protectie la supracurent si nu avea moarte. In acest fel, suprasoliciti roata de plastic (apropo, de ce de plastic???) si cablurile de otel o sa rupa dintii.
In fine, vad contactele mizerabile la relee (vezi foto). Le curat dar degeaba, la fel. Dau o fuga la magazin, cumpar 2 relee de 12V si ce sa vezi... ghinion
alea originale erau de 5V (comandate din stabilizatorul placii). Ce vrei, tenziune mai mica, sarma mai putina la bobinaj.. mai ieftineanu.. o fi prosti nemtii astia?!? Zic.. nu-i nimic, leg releele la 12 ca nu se supara nimeni (trag fire oricum ca nu se potrives pe cablaj). Bun, dupa ce muncesc vreo ora, ma duc la masina
si face fix la fel!
Bai, ma apuca nervii cu rabla asta. Iau doua fire si alimentez motorul din sursa de laborator... merge perfect. Iau aceleasi doua fire si alimentez motorul (pe direct) si 12V de la modul... nu merge.. tzac, tzac, tzac! Demontez bordul (panoul de sigurante tot) si o iau pe traseu, ceva nu imi da curent. Zic ce dracu mah, rabla asta are protectie (limitare) de curent prin bord, nu se poate! Ca sa nu mai lungesc telenovela, cand ajung din pura gresala la burduful de la usa,
firele coclite si intrerupte.
Le lipesc si merge ca noua. Bafta pentru cine mai are problema asta.