da mai da frate si du un search pe google, nu astepta sa ti se raspunda mereu de dragul de a face posturi
na...ca nici eu nu stiam ce a zis colegu cu secventiala, da m-am lamurit, uite ce zice unul cu un renault
"Fac o prezentare la instalatia GPL montata pe Symbol-ul meu 1.4 8V. Instalatia este Tomasetto Euro 4, electronica este STAG 200, injector pentru fiecare cilindru (nu admisie de gaz in galeria de admisie ca la instalatiile vechi), rezervor toroidal STAKO de 44 litri (util 80%, deci cam 33 de litri) si montajul busonului de alimentare langa busonul de benzina.
Instalatia a costat, cu tot cu montaj, 2014 lei, la Service Automobile Braila, partener AGROM, dealer pentru instalatiile Tomasetto. Am montat-o la Braila deoarece la Galati mecanicul de la service-ul partener se afla in concediu medical.
Montajul l-am facut pe 30 iulie si am parcurs cam 3-4000 de km pe gaz de atunci, nu mai stiu exact kilometrii din bord la montaj, acum am putin peste 35000 de km. Consumul la primele alimentari se invartea la 10% mediu pe gaz, ulterior a coborat la cca 8-8.5%, in conditiile unui stil de condus nu tocmai cuminte. De notat insa ca, consumul nu se poate face doar la un singur plin, ci pe mai multe, si se face o medie, si asta deoarece difera presiunile de oprire a alimentarii la diferitele pompe de alimentare din tara, poti avea surpriza sa consume odata 7%, odata 13-14%, pe moment te sperii, dar, cand tragi linie, observi ca te costa cam 60% din rulajul pe benzina.
La turatii scazute, se simte o oarecare lipsa de putere, dar se compenseaza printr-o tinere a motorului mai sus in ture, dar nu cu mult, cam 3-400 de ture, nu e deranjant, la turatii ridicate oricum poti sa faci o depasire in forta si sa o termini cu succes. Viteza maxima probabil a ramas aceeasi, bine, la mine in paralel am si scos catalizatorul, nu pentru ca as fi vrut, ci pentru ca a cedat, si imi obtura evacuarea. Cand imi voi pune altul (nu prea curand, parca n-as gatui acum masina cu alt catalizator) voi vedea poate ceva diferente.
Pornirea se face intotdeauna pe benzina, trecerea pe GPL este permisa doar cand temperatura agentului de racire trece de 40 de grade, si asta deoarece instalatiile de gaz au in componenta un vaporizator ce are rolul de a trece gazul din stare lichida, in butelie, in stare gazoaza, pentru a fi injectat in admisia fiecarui cilindru si, aceasta trecere se produce cu scaderea temperaturii gazului. Cine a desfacut supapa unei brichete si a lasat sa iasa tot gazul din ea in timp foarte scurt intelege despre ce vorbesc.
Trecerea se face intotdeauna doar dupa ce motorul este turat pana la 1600 de ture, dupa care ramane pe gaz. Singurul indiciu al trecerii pe gaz, mai ales vara, este un click al electrovalvei ce se aude de la motor. Odata cu temperaturile ceva mai scazute, se simte si o scadere a puterii motorului in primele minute (cam 2-3 minute, nu mai mult) pana mai creste temperatura antigelului in instalatie.
Cu rezervorul toroidal, la cca 33 de litri utili, am o autonomie de cam 3-400 de km in functie de regimul urban-extraurban. Cand se termina gazul in butelie, se comuta automat pe benzina, fara ca sa se simta vreo schimbare in comportamentul masinii, doar 3 beep-uri scurte si apoi ledul de gaz ce va clipi vor anunta acest lucru.
Trecerea benzina-gaz in mers este INSESIZABILA, practic se poate face si intr-o depasire fara nici o problema. Singurul indiciu este declicul din compartimentul motor.
Instalatia de gaz, necesita in primele mii de km, cam 2-3 recalibrari, deoarece nu sunt "rodate" toate garniturile din aceasta, se mai "lasa" membrana vaporizatorului, etc. Fara recalibrare, se va simti un usor miros de gaz in masina, in anumite momente, mai ales la pornire, consumul va fi ceva mai mare, in schimb insa masina va trage mai bine ca pe benzina. Dupa recalibrare, facuta in 5 minute cu ajutorul unei interfete conectate la calculator, ce consta in alinierea timpilor de injectie al injectoarelor de gaz dupa timpii celor pe benzina, mirosul de gaz va disparea, masina isi va mai pierde putin din zvac, dar consumul se va situa in limite normale si va avea oricum performante bune.
Multumirea cea mai mare o ai la pompa de gaz, nici o alimentare nu va sari de 50-60 ron, si asta in cazul in care mergi pana se termina tot gazul, si in faptul ca poti sa rulezi cu viteze ceva mai ridicate si sa te doara undeva de consum.
Cam atat momentan, daca mai aveti intrebari, va raspund cu placere, atasez ceva poze cu componentele instalatiei montate pe masina.
Electronica STAG 200, similara ECM-ului motorului. Se vede si mufa de conectare, cu 4 pini"