Firma germana Porsche fondata de inginerul Ferdinand Porsche in anul 1931 si avand sediul la Zuffenhausen,Stuttgart si specilizata in constructia de automobile sport performante, a sarbatorit pe data de 8 iunie 2008 60 de ani de la aparitia primului model oficial Porsche. Cei 60 de ani de istorie ai constructorului german se traduc prin automobile sport de serie cu performante si fiabilitate ridicate avand un mare impact la public, numeroase victorii obtinute in competitiile sportive dar si unele momente mai putin favorabile. In prezent, Porsche nu este doar un vis, ci reprezinta o forta industriala si economica ce controleaza o parte din concernul german Volkswagen, tehnologie avansata, performante sportive maxime si de curand a concretizat rezultate semnificative pentru reducerea emisiilor poluante. Mai jos vom incerca sa prezentam cele mai importante momente din istoria de 60 de ani a constructorului german Porsche. Nascut pe data de 3 septembrie 1875, la Mattersdorf , fostul imperiu Austro-Ungar, azi orasul Vratislavice din Republica Ceha si absolvent al Colegiului din Reichenberg, Ferdinand Porsche s-a remarcat pentru prima oara in domeniul auto in anul 1900 atunci cand impreuna cu Jacob Lohner au realizat un prototip de automobil electric. Acest prototip a fost denumit Lohne-Porsche si a fost expus in acelasi an la expozitia universala din Paris, obtinand premiul intai. In 1907 obtine diploma de onoare - titlu de doctor al Universitatii tehnice din Viena pentru inventia sistemului de propulsie hibrida. Mai tarziu devine director tehnic la fabrica Lohner-Porsche Mixte Hybrid, 1901Austro-Daimler.
Lohner Porsche, 1900 Lohner Porsche Mixte Hybrid, 1901
In 1917 devine director general al fabricii Austro-Daimler iar in 1923 renunta la functie stabilindu-se in Germania colaborand cu firma Daimler-Benz si contribuind decisiv la realizarea modelului Mercedes SSK.
In 1931 isi deschide propriul cabinet de consultanta tehnica la Stuttgard sub denumirea "Dr. Ing. H.C. F. Porsche GmbH". La mijlocul anilor '30 colaboreaza pentru firma Auto Union la realizarea modelelor pentru competitii.
Ferdinand Porsche Ferdinand Porsche si pilotul Bernd Rosemeyer Ferdinand si Ferry Porsche Ferry, Ferdinand si Butzi Porsche
In 1936 incep primele teste ale prototipului Porsche Type 60 iar doi ani mai tarziu fiind finalizat sub denumirea de Volkswagen Kaffer, firma pe care a infiintat-o la ordinul lui Hitler, caruia i-a fost ulterior si consilier in probleme de armament.
Volkswagen Beetle, 1938 Ferry Porsche
In 1939 este prezentat Porsche type 64 cunoscut si sub numele de Volkswagen Aerocoupe. Considerat de unii specialisti primul model Porsche, modelul 64 era realizat pe o baza mecanica de VW Kaffer si dispunea de o caroserie atent studiata aerodinamic realizata din aluminiu care oferea doua locuri. Motorul era unul tip boxer (cilindri opusi) racit cu aer avand 4 cilindri, capacitatea de 1.1L si dezvolta 50 CP, permitand o viteza maxima de 160 km/h. Ideea lui F. Porsche de a promova acest model in cursa Berlin-Roma pentru a testa reactia publicului precum si dotarea acestui model cu motoare cu 8 sau 10 cilindri nu au mai ajuns sa fie materializate. Au fost realizate numai 3 exemplare dintre care unul singur a putut fi recuperat de catre Ferry Porsche (fiul lui F. Porsche) si restaurat de Batista Pininfarina in 1947. In 1949 acesta a fost cumparat de catre pilotul austriac Otto Mathe cu care a castigat raliul muntilor Alpi in 1950. Ultima oara cand a fost condus acest unic exemplar a fost in cursa de la Montherey Historic Races din 1981.
Porsche typ.64, 1939
Arestat dupa finele celui de al doilea razboi mondial pe data de 15 decembrie 1945 si incarcerat la Boulogne-Billancourt (Franta), F.Porsche avea sa se intoarca in orasul Gmund(Austria) la sfarsitul anului 1947. In aceasta perioada, biroul inginerilor de consultanta a fost condus de catre fiul acestuia, Ferry Porsche care va pune in practica o dorinta mai veche a familiei de a realiza si fabrica in serie un automobil sport.
Ferdinand, Ferry Porsche & E. Komenda - Porsche 356/1Pe data de de 14 iulie 1947 apar primele schite pe hartie ale viitorului model sport iar dupa circa un an pe 8 iunie 1948 este finalizat primul prototip denumit Porsche 356/1 obtinand in acelasi timp omologarea pentru circulatia stradala. Acesta era realizat pe o baza mecanica de VW Kaffer si dispunea de o caroserie tip roadster cu doua locuri realizata din aluminiu, desenata de Erwin Komenda si montat pe un sasiu tubular. Primul prototip oficial Porsche 356/1Motorul era amplasat central si era unul de tip boxer (cilindri opusi) cu 4 cilindri de 1.1L, racit cu aer care avea blocul si chiulasa realizate din aluminiu. Acest motor dezvolta 40 CP si multumita unei greutati reduse de 585 Kg permitea atingerea unei viteze maxime de 135km/h. Productia noului 356 a demarat in acelasi an la Gmund (Austria) iar spre deosebire de prototipul 356/1, versiunea de serie avea motorul amplasat in spate pentru a diminua costurile de productie si a castiga doua locuri in plus la interior iar sasiul era autoportant. In 1949 la Salonul Auto de la Geneva are loc lansarea oficiala a modelului 356 care era disponibil in doua variante de caroserie - coupe si cabriolet. De la debut modelul 356 s-a remarcat prin performante bune, manevrabilitate excelenta, aerodinamica atent studiata si caliatea fabricatiei de nivel inalt. Tot in acelasi an este finalizat avangardistul momopost de Formula 1 Cisitalia 360 dezvoltat de firma Porsche si care dispunea de caroserie din aluminiu, transmisie integrala, motor boxer cu 12 cilindri supraalimentat cu turbocompresor care dezvolta 300 CP si permitea atingerea unePrimul Porsche 356 coupei viteze maxime de 300 km/h.
Cisitalia Porsche typ.360 Primul prototip Porsche typ.356, 1948
In 1950 dupa ce au fost fabricate 52 de exemplare din modelul 356, productia cat si sediul firmei sunt transferate la Zuffenhausen, Stuttgart (Germania). Daca primele exemplare fabricate la Gmund dispuneau de caroserie din aluminiu, acum caroseria era realizata din otel. In acelasi an este prezentata varianta de competitii a modelului 356 realizata in doua exemplare si care va concura anul urmator in cursa de 24h de la LeMans obtinand prima victorie pe clasa in competitii pentru constructorul german.
Pe data de 30 ianuarie 1951 Dr. Ing. Ferdinand Porsche in varsta de 76 de ani a decedat. In acelasi an este disponibil un nou motor boxer cu 4 cilindri de 1.3L (44 CP) pentru modelul 356 iar un an mai tarziu unul de 1.5L (55-70 CP).
In 1953 cu ocazia Salonului Auto de la Paris este lansat un nou model: 550 Spyder. Conceput in primul rand pentru competitii, Porsche 550 Spyder dispunea de o caroserie "deschisa" cu doua locuri si era conceput dupa solutia "totul in spate" avand echipat un motor boxer de 1.5L (110-117CP) ce permitea atingerea unei viteze maxime de 220 km/h. a devenit celebru in urma victoriei obtinute in premiera pentru Porsche in cursa de la Targa Florio dar si ca urmare a accidentului care a facut victima pe actorul american James Dean aflat la volanul acestui model in data de 30 septembrie 1955. In 1954 este comercializata in SUA o noua versiune mult simplificata gen "low cost" denumita 356 Speedster. Aceasta dispunea de o caroserie cabrio cu doua locuri al carui parbriz era de dimensiuni mai mici. In perioada 1954-1957 au fost construite 1.171 exemplare, fiind inlocuit in 1958 cu 356 Convertibe D. In 1955 pentru modelul 356 sunt operate unele retusuri la exterior si interior iar partea mecanica a fost revizuita, modelul fiind lansat la Salonul Auto de la Frankfurt si denumit 356 A. Tot atunci au fost disponibile noi motorizari de 1.5 si 1.6L ce dezvoltau intre 75 si 100 CP. Pe data de 12 Martie 1956 de pe portile fabricii din Zuffenhausen a iesit exemplarul cu nr. 10.000 al modelului 356. In 1958 este lansat succesorul modelului 550 Spyder, denumit 718 Spyder si dezvoltat in primul rand pentru competitii. Realizat dupa solutia "totul in spate", noul model era echipat cu motoare boxer de 1.5 si 1.6L care dezvoltau pana la 160 CP in timp ce transmisia era asigurata de o cutie manuala cu 5 trepte. Cu acest model sunt obtinute doua victorii importante in 1960 in cursele de la Targa Florio si cea de anduranta de 12h de la Sebring. Un an mai tarziu este obtinuta o importanta victorie pe clasa in cursa de 24h de la LeMans cu pilotii Masten Gregory si Bob Holbert.
James Dean cu Porsche 550 Spyder Porsche 356C Coupe Porsche 356A Speedster
In 1959 este realizat primul facelift major pentru modelul 356 fiind realizate ample retusuri la exterior si interior in timp ce partea mecanica a fost complet revizuita fiind disponibil un singur motor de 1.6L care dezvolta puteri cuprinse intre 60 si 115CP (versiunea 1600 GS Carrera GT). Modelul a primit denumirea de 356 B si a fost lansat la Salonul Auto de la Frankfurt din acel an.
Porsche 787,F2 Porsche 718 RS60
In 1960 este prezentat modelul de Formula 2 Porsche 787 care avea la baza modelul 1500 RS-K pentru competitii. Motorul disponibil era tip boxer cu 4 cilindri de 1.6L care dezvolta 190 CP la 8000 rpm. In acelasi an este castigat titlul la constructori in campionatul mondial de F2 "Coupe des Constructeurs" cu pilotii Wolfgang von Trips si Dan Gurney. Un an mai tarziu, cu unele modificari modelul 787 va concura in Formula 1 si va primi denumirea 718.