România este ameninţată de UE să modifice taxa auto
Cu taxa auto nu-i a bună. Conform unei investigaţii a Comisiei Europene (CE), taxa auto românească încalcă dreptul comunitar, deoarece sistemul actua creează o discriminare şi protejează industria internă de autovehicule noi. În acest sens, CE a transmis României o scrisoare de somare, prima etapă a procedurii de încălcare a dreptului comunitar.
Dacă în termen de două luni Comisia nu primeşte un răspuns satisfăcător, României îi va fi emis un aviz motivat după care ţara va fi trimisă în faţa Curţii de Justiţie.
Conform legislaţiei actuale româneşti, autovehiculele din categoria EURO 4, cu o capacitate cilindrică de cel mult 2.000 cmc sunt scutite de plata taxei pe poluare dacă se înmatriculează pentru prima dată în orice stat din Uniunea Europeană în perioada 15 decembrie 2008-15 decembrie 2009.
Faţă de cele scrise mai sus Comisia are mari obiecţii. Iată cum gândeşte executivul european şi de ce acesta cere ţării noastre conformitatea cu legislaţia UE.
Comisia Europeană consideră că prevederile legislaţiei româneşti, conform cărora taxa pe poluare se suspendă pentru anumite autovehicule, însă creşte pentru anumite maşini de ocazie provenite din alte state membre, ar putea duce la discriminarea acestor maşini de ocazie, protejând industria naţională a autovehiculelor noi, a anunţat Executivul de la Bruxelles.
"Comisia a primit un număr foarte mare de plângeri în urma acestor modificări din legislația românească. Comisia sprijină măsurile politice care urmăresc promovarea maşinilor mai puţin poluante. În calitate de gardian al tratatelor însă, Comisia trebuie să se asigure că aceste măsuri sunt compatibile cu dreptul comunitar. Din acest punct de vedere, modul în care este formulată legislaţia românească pare a avea un efect protecționist la nivelul industriei naționale a autovehiculelor noi", explică foarte clar CE.
Mai mult decât atât, statele membre pot prevedea taxarea diferenţiată a unor produse similare, cu condiţia ca aceasta să se bazeze pe criterii obiective şi să nu aibă ca efect protejarea producţiei naţionale. În opinia Comisiei însă, criteriul
"primei înmatriculări" nu este o cerinţă pe deplin obiectivă, deoarece nu ţine seama de
"calitatea intrinsecă" a maşinilor, ceea ce poate conduce la discriminarea maşinilor de ocazie provenite din alte state membre.