GM a intrat oficial în faliment. Istoria unui gigant cu picioare de lut
General Motors (GM) şi-a declarat luni, la ora 8 (coasta de est în SUA, 15.00, ora României) intrarea în faliment. Noua entitate va fi deţinută în proporţie de 60% de stat şi în termen de 90 de zile se va reorganiza într-o noua companie, mult mai mică dar mai eficientă. Ce a fost, ce a ajuns şi ce se vrea de la viitorul GM puteţi citi în continuare.
General Motors s-a născut în urmă cu 101 ani, mai precis în 1908 ca holding pentru marca Buick.
Printr-un puternic program de achiziţii, William C. Durant (fondatorul GM) a preluat iniţial Oldsmobile (care azi nu mai există).
Au urmat apoi:
Cadillac
Oakland (care va deveni Pontiac)
GMC Truck
Chevrolet
Vauxhall Motors
Opel
Holden
Aşa cum uşor se poate intui, la începutul anilor ’30, GM era deja cel mai mare producător auto din lume, loc pe care îl va păstra în următorii 77 de ani.
În timpul celui de-al doilea război mondial uzinele Opel, deţinute de GM, au început să producă armament de război pentru naziştii aflaţi atunci la putere în Germania. Prin urmare, americanii au ajuns să lupte împotriva tancurilor şi avioanelor produse într-o fabrică de-a lor din Germania acum ocupată de nemţi.
După probleme la capitolul calitate, boşii de la GM au decis să rezolve problemele cu fiabilitatea prin încheierea de parteneriate cu Toyota şi Suzuki şi au înfiinţat marca Saturn.
A trecut apoi la cumpărături. A achiziţionat 49% din Isuzu
.
A cumpărat în 1985 producătorul britanic de maşini sport Lotus, pe care l-a vândut însă în 1993.
.
A preluat în 1990 şi marca scandinavă Saab, pe care a abandonat-o ulterior din lipsă de vânzări.
GM a mai cumpărat în 1999 o cincime din holdingul Fuji Heavy Industries, producătorul maşinilor Subaru, pentru ca ulterior să vândă participaţia.
Poate nu ştiaţi dar în anul 2000 americanii au cumpărat 20% din Fiat pentru 2,4 miliarde dolari convertibili în acţiuni. Ceea ce le-a venit însă de hac a fost o clauză în contract care insa dădea italienilor dreptul sa forţeze GM să cumpere şi restul de 80%. Pentru că GM nu dorea asta, aceştia au plătit Fiat două miliarde de dolari pentru a ieşi din alianţă.
Dar poate cea mai cunoscută mişcare a GM a ţinut de decizia de a produce între 1996 şi 1999 maşinile electrice EV1, pentru ca ulterior acestea să fie retrase de pe piaţă. Deşi automobilele puteau fi conduse doar dacă erau închiriate, oamenii au devenit din ce în ce mai interesaţi de noile invenţii care mergeau 240 de km cu o singură încărcare la priză.
Sesizând pericolul pe care introducerea în masă a unei asemenea maşini electrice l-ar putea avea asupra industriei carburanţilor tradiţionali, conducerea
GM şi-ar fi sabotat propriul produs motivând întreruperea programului în 2003 prin faptul că nu obţinea profit cu ele şi nici nu prea exista cerere.
Anul 2008 a venit cu o veste proastă pentru GM, acesta pierzând primul loc în lupta cu Toyota la categoria primul producător mondial.
După pierderi nete de şase miliarde de dolari,
venituri în scădere şi mulţi bani pompaţi de guvernul american pentru salvarea producătorul auto,
General Motors a fost nevoit să declare că este falit şi să solicite intrarea sub legea protecţiei falimentului.
Astfel,
de la opt mărci va rămâne cu patru,
de la 6.000 de dealeri va ajunge la 3.000 în SUA, iar
producţia va trebui şi ea redusă şi adaptată crizei pentru a se mula pe o piaţă americană care refuză să mai cumpere SUV-urile tip şifonier.
Guvernul american va urma să deţină 60% din noua companie, statul canadian va avea 12%, deoarece a promis sa ajute cu 9,5 miliarde dolari, fondul sindical 17,5%, iar deţinătorilor de obligaţiuni le va reveni o cota de 10% din capital. Se vor închide totodată 11 fabrici GM, ceea ce se transpune în 24.000 de şomeri.
"Government Motors", aşa cum mai este poreclită noua structură, se va concentra pe patru mărci principale:
Chevrolet
Cadillac
Buick
GMC
Vor fi puse în vânzare:
Saab
Saturn
Pontiac
Hummer
Pentru Hummer a fost deja găsit un cumpărător cu care a fost încheiat un prim acord. Numele acestuia nu a fost încă aflat.
Şi toate acestea după ce la începutul anilor `80 GM deţinea 45% din piaţa mondială.