Profitul Dacia în picaj vertiginos
Producătorul Automobile Dacia şi-a publicat bilanţul pe 2008. Acesta arată după cum urmează: cifra de afaceri înregistrată este de 7,64 miliarde lei (2,07 miliarde euro), cu o creştere în lei de 10%, faţă de nivelul de 6,93 miliarde lei (2,08 miliarde euro), atins în 2007.
Celor neobişnuiţi cu interpretarea unor astfel de date statistice le spunem că facem noi această treabă pentru a le prezenta, nu lucruri scoase în faţă de companie, ci exact ceea ce aceasta doreşte să lase mai la urmă.
În acest spirit, continuăm prin a observa că, deşi cifra de afaceri exprimată în lei a crescut, profitul net a scăzut la jumătate în comparaţie cu anul 2007, până la 222 milioane lei (60 milioane euro).
Cauzele pentru asemenea rezultate sunt cât se poate de diverse. Prima şi
cea mai importantă este legată de scăderea comenzilor provocată de cererea în scădere de automobile, determinată şi ea de lipsa de finanţare existentă în piaţă din cauza crizei economice şi financiare globale. E lung şi complicat dar asta s-a întâmplat.
Aceste lucruri au determinat mai departe nemulţumirile salariaţilor ce lucrează în industria auto din România şi care sunt intim legaţi de cei de la Dacia.
Astfel că, în prima parte a anului, salariaţii furnizorului de tobe Coturbi şi cei ai furnizorului de cablaje Leoni de pe platforma de la Mioveni au intrat în grevă oprind producţia şi perturbând activitatea Automobile Dacia.
La scurt timp, în luna martie, cea mai mare parte a salariaţilor Dacia intră şi ei în grevă generală, pierderile companiei ridicându-se, potrivit estimărilor oficialilor Dacia, la circa 13 milioane de euro. Să nu uităm producţia nerealizată care, pe perioada grevei, a fost de aproape 200 milioane de euro.
Ulterior, producţia a fost oprită încă o lună şi jumătate, până la sfârşitul anului trecut, iar angajaţii cu contract de muncă pe durată determinată au fost disponibilizaţi. În decembrie 2008, Dacia a comercializat 3.622 de maşini pe piaţa din România, în scadere cu 55% faţă de nivelul înregistrat în decembrie 2007.
Preţul incredibil de mare al petrolului de anul trecut (reamintim că la mijlocul lunii iulie 2008 barilul de petrol a atins recordul istoric de 147 dolari) a determinat oamenii să se gândească dacă în aceste condiţii, odată cumpărând o maşină, o să-şi poată mai departe permite să meargă cu ea. Răspunsul? Nu.
Iar la final, compania nu a dorit să comenteze rezultatele, anunţând că explicaţiile pentru bilanţul din 2008 urmează să fie date într-o conferinţă de presă, ce va avea loc, promit ei, în perioada următoare.